Några funderingar kring kakaduaciklider...

#1 - 13 maj 2004 11:50
Jag införskaffade för en vecka sedan tre kakadua ciklider, en hane och två honor, åtminstone hoppas jag att de är två honor...ni får gärna kika på bilderna här nedan, ni som vet hur honorna ska se ut...

http://www.zoonen.com/res/user/132809/galleri/196788/mvc-006f_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/132809/galleri/196789/mvc-011f_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/132809/galleri/196790/mvc-012f_orig_SE.jpg

Jag har suttit som klistrad framför akvarierutan nu och har upptäckt att honorna ofta skiftar i färg, ibland när de jagar varann, vilket hände ganska ofta innan jag stoppade ner en till rot i andra ändan av akvariet. Även när det är matdags ändrar de färg och blir alldeles gula, varför gör de så?

Jag har också sett att när en hona och hanen stöter på varandra viker de sig och lägger sig på sidan, hanen brukar även skaka lite, är detta något slags parningsbeteende, eller? För den honan som verkar vara lägst i rang lägger sig också på sidan när den dominanta honan simar förbi.

#2 - 13 maj 2004 12:07
Ja det är parningsbeteende... :)
#3 - 13 maj 2004 12:18
Den nedersta kan vara en hane.
Jag hade en hona (som nu går hos min kompis) som lekte av och fick yngel flera gånger. När hon blev äldre utvecklades hennes färger och hon fick relativt långa fenstrålar både på rygg och sjärtfena.

Unga hanar tar ofta hondräkt och beteende och fenorna utvecklas mycket senare, när en dominant hane finns omkring. Detta gör det för att vara i fred/kvar i reviret. Det är dock inte ovanligt att dessa smyghanar (sneakers) leker med honor när tillfälle ges.
#4 - 13 maj 2004 12:19
Alltså skakandet är parningsbeteende? Varför lägger sig den ena honan för den andra då?
#5 - 13 maj 2004 12:23
matt.is

I så fall skulle man ju tycka, om den ena "honan" är en hane, att den stora hanen skulle jaga den och att inte "honan" skulle jaga den andra honan...förstår du vad jag menar? Den som muckar mest i akvariet, ja den enda som ställer till med bråk är "honan" mot den andra honan.

Det blev lite svammligt det här men...
#6 - 13 maj 2004 13:54
Honan som kan vara en hane, menar med skakningarna "jag underkastar mig - låt mig vara i fred" En honan som är lekmogen kan ge sig på både andra honor och hanar.
Tiden får utvisa vad det är för kön på fisken.
#7 - 13 maj 2004 14:35
jag tycker klart det ser ut som en hane & 2 honor..
jag har fött upp en hel del kakaduaciklider, har 60 st i olika stadier här nu.
på alla har det varit så att om de bakersta fenstrålarna varit korta när de är 2 cm, så är det honor.
#8 - 13 maj 2004 17:34
ok, men då får jag väl hoppas på att det är två honor då...
#9 - 13 maj 2004 17:51
Det ser klart ut som 2 honor.
#10 - 14 maj 2004 11:37
Tänkte bara säga att honan som är på den sista bilden har fullt upp i en grotta med hanen just nu, de gräver och "skakar" som galningar där i...[:-34]

Så jag hoppas verkligen att det blir någonting av det...
#11 - 18 maj 2004 13:12
killimilli jag har exact samma problem, mina fiskar ser likadåna ut som dina, fisk nr 1, man ser att det är en hane, fisk nr 2 en liten hona? fisk nr 3 är större än fisk nr 2 men inte lika stor som hanen.men fisk nr 3 ibland den spänner ut sej o jagar alla, en mindre hane.
berätta hur det går med dina kakaduor =D..
va har du för ph i akvariumet?...
#12 - 19 maj 2004 12:07
Ja, som jag skrev så la honan på tredje bilden rom förra veckan, det blev dock inget av det, antar att de käkade upp antingen rommen eller ynglen. Den andra honan på bild nr 2 är lite utanför och håller mest till vid sin rot.

Vad jag har för ph? Ja den som det visste...
Skulle tippa på just under 8 vilket det som kommer ur kranen är på ev lite lägre. Jag håller inte på med en massa tester hit och dit, och det har fungerat bra byter vatten varje vecka, that´s it!
#13 - 21 maj 2004 06:24
Hej

En liknande diskussion var uppe för ett tag sedan. Läs igen denna också:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22171&whichpage=1&SearchTerms=cacatuoides

Mvh/ Per
#14 - 10 september 2007 14:59
Lånar denna gammla tråd. Ja ska om några mintuer inhandla några Kakaduaciklider men alla hanar där är oranga och honrona är gula, kan dom para sig ändå eller stöter dom bort varandra? Väldigt tacksam för snabba svar =) ska snart iväg, undrar också vad för mat ja ska köpa till dom förutom flingfoder?

tacktack
#15 - 10 september 2007 17:46
Menar du att honorna har gula fenor eller att dom är gula på kroppen?
I vilket fall som helst så kan man korsa dom olika färgerna, men det bästa är ju att hålla sig till en färgvariant.

Honorna får ofta gula kroppar när de är lekvilliga.
Färgvarianterna ser man på fenorna. Men många honor har dock ingen färg alls på fenorna.

Honor har svarta framkanter på sina "bukfenor" som också är kortare än på hannarna.
Ryggfenorna är också kortare på honor.

Dom gillar frysfoder också.
#16 - 11 september 2007 16:20
tack för svaret =P såg itne att ja hade du hade svarat =O. Gula fenor my ass, dom hade ju grå fenor =O, men ja köpte iallfall 3 st =) tack igen
#17 - 11 september 2007 18:43
Jag har fått ännu ett proble. Jag köpte 1 hane och 2 honor men ja tror att det endast avr 2 kakaduor jag köpte =S, Den honan jag är osäler på har mkt mörkare kropp, 3/4 är grått på den, med typ flera (ca 4st) ränder som är lite guld/gul, möstret fortsätter på ryggfenan och framkanten på ryggfenan är väldigt rund.
Det har var den bästa bilden jag kunde ta
http://img46.imageshack.us/my.php?image=foto0368oa5.jpg

den är ca 5-7cm stor och är i grottor ofta och jagar ALLA (till och med hanen) var dom än befiner sig, fast dom är bakom en rott eller under någe blad eller i en grotta. det är även fjärilsciklider i akvariumet som blir jagade av den =( snälla hjälp
#18 - 11 september 2007 19:41
Först trodde jag det var ett blad du visade bild på...
Men skulle det vara en kakakdua? I så fall har du fått fel fisk!

Bilderna i början av den här tråden visar kakaduor. En hanne och två honor.

Och kakaduaciklider är väldigt snälla fiskar, jagar inte andra om dom inte har yngel att försvarra. Och även då motar dom bara vänligt men bestämt bort närgångna fiskar.

Många kakaduahonor har ofärgade fenor. Hannarna däremot har färgade.
#19 - 11 september 2007 19:54
Ska in till akvarium affären imorngon direkt efter skolan för det kan inte vara rätt. Den låter aldrig dom andra fiskarna vara, simmar efter in i grottor, under löv och in i hörnen. Och man vill ju inte att den ska bita sönder dom adndras fenor :( men STORA tack för svarena
#20 - 11 september 2007 21:26
Lycka till RobinJ! Berätta hur det gick! :)
#21 - 12 september 2007 15:39
Ja, nu har jag varit inne med fisken och dom märkte att den inte var rätt så jag fick en ny hona + 1 hane och 1 hona. Så då har man ju 2 hanar i 75 liters akvariumet =P. Jag vet, ja är ett arsel. Men det var som att fråga vill du ha 160kr? Man kan inte tacka nej. Men hanarna har inte rört varan hitills och om dom gör det så får mitt 54 liter (ouppstartat) bli ett SA akvarium istället för T-kar. Dock var den ena honan jag fick rätt så fen biten, men det kommer ju att växa igen om hon överlever. Får köpa lite mer växter så fiskarna kan gömma sig bättre för varandra =) det är 7st grottor i akvariumet också så det borde gå bra med hanarna. Sen får ja hoppas att allt går bra med nitritet också
#22 - 12 september 2007 20:04
Hmmm... Två hannar i ett så litet akvarium är inte att rekommendera!
När de bott in sig börjar de säkert bråka om reviren! Och om honorna.
#23 - 13 september 2007 14:53
Då får jag börja på ett 54 liters nästa vecka då :P Så får jag köpa ett större kar till t-ciklider sen =D önska mig lycka till ;)
#24 - 13 september 2007 19:41
Lycka till! Du kommer att få mycket glädje och nöje av dina kakaduor! :)
#25 - 13 september 2007 19:45
Vad var det förresten för fisk du fått i stället för en kakaduahona?

Annons