Några funderingar...

#1 - 1 september 2004 12:43
Jag har absolut ingen koll på denna fiskart men är ändå sugen på snäckskalslekare till mitt 50 l kar.
Min fråga blir då....
jag har en ancistrus och amanoräkor i det karet och funderar då på hur det funkar, det här med att "snäckisarna" har ynglen i snäckorna? Är det stor risk att malen eller räkorna plockar ynglen?
Risken finns väl alltid, men finns det andra "städare" som är bättre till "snäckisarna"?

Tacksam för goda råd!

/Petra
#2 - 1 september 2004 12:45
Ja, det är mycket stor risk att dom gör det. Snäcklekarna kan inte göra så mycket för att det är rätt små fiskar. Om du ska ha ett akvarium med snäcklekare då är det bäst att bara ha snäcklekare och inget annat.
#3 - 1 september 2004 12:49
Amanoräkorna blir nog dödade, tyvär.
Ancistrusen lär nog däremot funka oerhört mycket bättre.
Jag tror inte att det kommer bli problem med att yngel blir uppätna.
#4 - 1 september 2004 12:54
Men är det så att det inte skulle behövas någon algätare i ett kar med Snäcklekare? Och räkor var inte tal om, vad jag förstår?

Finns det någon som har snäcklekare tillsammans med algätare? Kanske att någon har fått det att fungera.

/Petra
#5 - 1 september 2004 13:23
Jag har en Ancistrus hos mina och det fungerar ännu... Malen är bara ca 4 cm än, så det är svårt att säga hur det blir när den blir vuxen. I nuläget så håller Snäckisarna den lille stackaren på plats... ett och annat hack har det allt blivit i stjärtfenan...
#6 - 2 september 2004 08:07
Går det att ha några växter överhuvudtaget i ett akvarium med snäcklekare?
Förstår att fiskarna gräver en hel del men någon slags mossa som Javamossan att fästa på någon sten, kunde det fungera?

Några tips på inredning till snäckisarna mottages varmt.

/Petra
#7 - 2 september 2004 08:21
Här är en tåt där i alla fall jag har beskrivit min inredning till snäckisarna... http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30499
#8 - 2 september 2004 09:44
En liten fråga igen... Har sökt på både Anubaisplanta och gallerplanta här på zoopet men får inga träffar. Kan de finnas under något annat namn eller?

Läste någonstans om att man kunde ha någon fredlig stimfisk, typ neonisar i hop med snäckisarna. Fungerar det eller....läste det i en bok.

Hur många snäckisar bör man ha? Ska man bara ha ett par eller fler? Karet är som sagt på 50 liter.

/Petra
#9 - 2 september 2004 10:05
Anubias: Anubias barteri
Gallerblad: Aponogeton madagascariensis

Det fungerar att söka på delar av namnet, typ galler eller anubias :)
#10 - 2 september 2004 11:02
2-3 par av snäckisarna fungerar.... Jag rekommenderar två par, eftersom de förökar sig lika fort som Guppys...

Växterna:
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=65
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=14
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=39

Det var stavfel på Anubias och namnfel på gallerblad (som kallas gallerplanta på något annat ställe)... som ställde till det i alla fall...sorry!
#11 - 2 september 2004 11:13
Vad gör ni med alla snäckisyngel? Dom tycks ju avla av sig som tusan.
Jag har också blivit intresserad av att "starta upp" ett snäckiskar.
Mvh
Anette
#12 - 2 september 2004 11:18
Jag introducerade compressiceps "shell", sen dess har jag inte sett ett yngel :)
MVH
Magnus
#13 - 2 september 2004 11:29
Ynglen växer ganska sakta och när de blivit sisådär 0,5 cm så tror jag att de äter småsyskonen... Detta gör att man har en grupp som sakta blir större, förhoppningvis går de att lämna till djuraffären om de blir för många.
Jag har ännu inte det problemet eftersom jag i min startgrupp fick 5 hannar och 1 hona... jag har sålt två hannar privat och väntar nu på att de första ynglen ska bli könsmogna och att det där finns lite honor...
#14 - 2 september 2004 12:52
Min son vill nu också ha snäckisar i sitt 50 l kar. Hur skulle det fungera med först 1-2 par snäckisar och ett par av "röd ocellatus"? När jag läser om den så vill den ju ha samma temp och pH som snäckisarna men skulle de trivas ihop? Han vill även ha en kuhliål i men det kanske inte fungerar alls. Eller....

/Petra
#15 - 2 september 2004 13:30
Hej

Jag hade Lamprologus ocellatus i ett 220-liters för några år se´n, ihop med några 10-15 cm stora ancistrusliknande malar, nå´n släkting var det, för de hade massor med borst på huvudet. Det gick inget vidare, för varje natt rev malarna grushögen som snäcklekarna hade grävt över snäckorna. När jag tog bort malarna fick högarna vara ifred.

MVH Micke
#16 - 2 september 2004 13:41
Ocellatus är en snäckskalslekare.... När jag skulle skaffa sådana till mitt 54 liters så blev jag avrådd från just ocellatusen därför att den är ganska aggresiv och det är bättre att ha den i ett större akvarium...
En art Snäckskalslekare är fullt tillräckligt i ett 50 liters... och tro mig... även om det låter lite med två par, alltså fyra fiskar, i ett 50 l kar, så kommer du inte att tycka det efter att de har "intagit" karet... Kolla min zoonen så ser du att de bl a har en väldigt bestämd uppfattning om hur akvariet skall inredas...
#17 - 2 september 2004 14:34
Ok, då vet jag.
Är såååå sugen att ordna med inköp av snäcklekare men just nu är det karet befolkat med Silvermollys. Väntar på ett Juwel Rio 240 i morgon och hur sjukt det än låter så ska mollysarna över i det och snäckisarna i 50 karet. Men vi får se hur det blir.
Sonens silverhajar och neonisar kommer också att få flytta till det stora karet för han ville ju ha snäckisar med.
Det slutar väl med att det kommer att stå kar i varenda vrå här hemma. Har försått att det är några som har MÅNGA kar hemma. Undrar hur ni får plats???
#18 - 2 september 2004 19:44
Med skohorn, kofot och en massa kärlek är det inga problem.... sa hon som klämt in familjen på sju pers tillsammans med 12 akvarier (1700 liter) på en yta av 113 kvadratmeter :-)

Familjens motto har blivit... "finns det hjärterum så finns det (fisk)stjärterum...
#19 - 2 september 2004 20:54
Man kan ställa karen i en hylla, på höjden, då får man in många fler än om man har dem en och en utspridda i olika hörn...
#20 - 3 september 2004 00:20
Men Black Molly... det blir ju liksom inte samma sport då!!! :-)

Visst finns det odlingsställningar och andra hyllor... men det blir mera djuraffärsstuk av vardagsrummet då... än om man lyckas hålla sig till "enplanare"....
#21 - 3 september 2004 06:21
Man vill ju ha glädje att se på sina kar så placering uppe i hallen är kanske ingen hit. Det är ungefär där vi har plats just nu.
Håller med Tant Nancy där med att inte ha djuraffärsinredning i vardagsrummet, därav vårat val av Juwel och Malibù karet.

/Petra

Annons