Några frågor om tamråttor

#1 - 11 april 2006 08:12
Hej, jag har några frågor:

Kan man ha tamråttor tillsammans med katter som kanske skulle bli lite jaktsugna?

Måste man ha en hög bur, kan man ha en låg (kaninbur)?

Kan man ha en ensam råtta, eller blir den olycklig då?

/Ragiss
#2 - 11 april 2006 08:54
Som ägare till två honmöss kan jag säga att de verkligen är beroende av varandra, så mitt råd är att aldrig ha ensamma råttor eller honmöss.
#3 - 11 april 2006 10:20
[quote=Ragiss]Hej, jag har några frågor:

Kan man ha tamråttor tillsammans med katter som kanske skulle bli lite jaktsugna?

/Ragiss[/quote]

Jeg vet ikke hvordan det er med andre raser, men jeg hadde to ørkenrotter som var tamme. De var to jenter som hadde vært sammen siden fødselen, fordi jeg hørte de ikke trivdes ensomme. Om det stemmer er jeg ikke sikker på... da jeg hadde hatt rottene i ca to år, fikk jeg to kattunger, og etter noen måneder begynte de dessverre å jakte aktivt på rottene. Rottene bodde i et kaninbur, og kattene klarte å åpne døren på buret, og skadet den ene rotten så mye at den døde. Etter dette sørget den gjenværende rotten, men jeg vet ikke om det var fordi den var ensom, eller om den savnet søsteren sin. Den døde dessverre ikke så lenge etter.
Om du velger å ha katter sammen med rottene, bør du passe godt på. Jeg brukte å la rottene mine få springe løst rundt på gulvet så de slapp å tilbringe hele livet i buret sitt. Etter jeg fikk kattene fikk de aldri være i samme rom som rottene når de var ute av buret sitt. Ikke brydde kattungene seg om rottene heller, før etter en god stund. Men om du passer godt på, kan det kanksje gå bra :)
#4 - 11 april 2006 10:45

/Ragiss[/quote]

Råttor och katter kan fungera bra, bara man har koll på katten och inte gärna lämnar dom ensamma i samma rum. Inte ens när råttan är i buren. Katter är fenomenala på att komma åt djur i bur. Dessutom kan råttan skada katten om det inte blir tvärt om.

Råttor föredrar höga burar, ju större desto bättre. De gillar att klättra... men visst, om man sysselsätter sig mycket med dem och de får vara ute så kan en lägre bur fungera. Kaninburar brukar dock ha alldeles för glesa galler. Råttor kan trycka ihop sig väldigt bra och ta sig ut.

Råttor är flockdjur och ska vara MINST två.
#5 - 11 april 2006 17:45
:)

Tack så mycket för svaren! :)

Om jag ska ha två honråttor i en bur, hur stor bör buren då vara?

Finns det särskilda råttburar att köpa eller är fågelburar ett alternativ?
#6 - 11 april 2006 18:16
[quote=Ragiss]Tack så mycket för svaren! :)

Om jag ska ha två honråttor i en bur, hur stor bör buren då vara?

Finns det särskilda råttburar att köpa eller är fågelburar ett alternativ?

Horotter bør ha vært sammen fra fødselen av, tror jeg, om ikke blir det krangel. Men det kan jo selvfølgelig variere fra art til art :)
Det viktigste når det kommer til bur er at rottene må ha stor nok plass, og at de ikke kommer seg ut gjennom sprinkler osv. Om du planlegger å la rottene få gå rundt utenfor buret et par timer av dagen, trenger ikke buret være like stort som hvis de skal være der hele døgnet. Hvor stort buret bør være er litt vanskelig å svare på, da det kommer an på rottenes størrelse :)
Vet du hvilke rotter du skal ha?
#7 - 12 april 2006 10:07
De absoluta minimimåtten på en råttbur enligt svenska råttsällskapet är 30 x 60 x 30 cm, men då bör råttorna få vara ute mycket. Givetvis gäller att ju större desto bättre. En stor fågelbur är jättebra då man kan inreda med hyllor, rep, grenar, hus, hängmattor och liknande. Se bara till att det är tillräckligt tätt mellan gallren.
#8 - 13 april 2006 04:11

/Ragiss[/quote]

Katter med stark jaktinstinkt och råttor går inte speciellt bra ihop.

En hög bur, råttorna är klätterdjur. En stor papegojbur som man bygger om inredningen i blir bra för vuxna råttor.

Råttor är flockdjur och ska vara minst två. Två honor brukar vara lättast att hålla i par. Av två hanar blir den ena oftast för dominant mot den andre, och en hane och en fertil hona=massor av råttor.
#9 - 15 april 2006 09:27
Jag vet inte vilka råttor jag ska ha. I alla fall två honor, ska se om jag kan få tag på unga råttor, alltså inte vuxna.

Jag har ett utrymme där en bur som är 30 djup, 80 lång & 80 hög får plats.
Är det lagom för 2 honråttor som sedan blir vuxna?
#10 - 15 april 2006 14:26
Två till frågor.

Hur länge kan råttorna vara utan mat och ompyssling?

Tar det lång tid att bekanta sig med råttor som kommer från en djuraffär?
_________
Ragiss
[SIZE=1][COLOR=plum]Mina [/COLOR][COLOR=plum]Tigerbarbar är mördarbarbar. [/COLOR][COLOR=lightblue]Tag er i akt- småfiskar.[/COLOR][/SIZE]
#11 - 15 april 2006 14:32
Kan anbefale deg ørkenrotter, de er ikke så store (20 cm med hale), og de kan klare seg med et så lite bur om du lar dem få være ute av buret og springe på gulvet/et rom et visst antall timer om dagen.
Det tar ikke lang tid å bli kjent med dem heller :) Steller du godt med dem tar det noen dager, kanskje :) De er noen ufattelig små søte og koselige og sosiale dyr :) Men om du skaffer deg slike bør du tenke på all gnagingen..... de gnager på det meste..

Lykke til!
#12 - 15 april 2006 15:54
Råttorna måste ha färsk mat varje dag, som tillägg till frö/pelletsblandningen (ris eller pasta och grönsaker som bas) och hur länge dom vill vara ensamma under en dag, svårt att säga exakt. Som hund och katt,kanske..

Sedan så bekantar man sig lite lugnt, när man ställer in mat och låter råttorna vänja sig vid din hand. Sedan är det skillnad på råttor och råttor, vissa tar det coolt medan andra kan bitas i början innan dom vant sig. Det brukar släppa när dom vant sig, men däremot är min erfarenhet att dom aldrig tolererar besökare som sticker in händerna och ska hälsa.
#13 - 15 april 2006 16:26
[quote=maricici]Råttorna måste ha färsk mat varje dag, som tillägg till frö/pelletsblandningen (ris eller pasta och grönsaker som bas) och hur länge dom vill vara ensamma under en dag, svårt att säga exakt. Som hund och katt,kanske..

Sedan så bekantar man sig lite lugnt, när man ställer in mat och låter råttorna vänja sig vid din hand. Sedan är det skillnad på råttor och råttor, vissa tar det coolt medan andra kan bitas i början innan dom vant sig. Det brukar släppa när dom vant sig, men däremot är min erfarenhet att dom aldrig tolererar besökare som sticker in händerna och ska hälsa.[/quote]

Man bør aldri la besøkende venner/familie stikke hendene inn til smådyr i bur som ikke har noe sted å stikke av til, om personene er ukjente. Da skal det ikke mye til før de kan føle seg truet.
#14 - 15 april 2006 17:29
Okej, då gnager de väl på sladdar också? [:o)]
#15 - 15 april 2006 17:44
[quote=Ragiss]Okej, då gnager de väl på sladdar också? [:o)][/quote]

Det er nok individuelt.. mine gjorde aldri det, men en venninne av meg som også hadde to hunner fra samme kull, hadde det problemet. Det lureste, som med alle kjæledyr man skaffer seg, er å følge veldig godt med de første ukene - er da man blir kjent med dem, lærer personligheten deres å kjenne, hvilken mat de foretrekker, etc :)
#16 - 15 april 2006 20:29
Mina tamråttor har aldrig bitit, varken mig eller någon okänd som pysslat med dom. Inte heller har det varit något problem att hålla hanar tillsammans. Den enda råtta som betett sig underligt var en hona som bodde tillsammans med två andra honor, en äldre och en yngre. När den äldre kompisen dog gav hon sig på den yngre och tålde ingen annan råtta efter det.
Att två hanar skulle vara ett problem har jag aldrig hört talas om. De busar, smågnabbas, putsar varann och sover tillsammans precis som två honor. De är flockdjur dock och vare sig det handlar om hanar eller honor så har dom rangordning. Att man skulle behöva ha två från samma kull för att dom ska kunna vara ihop har jag heller aldrig hört talas om.Däremot kan det vara lite knivigt att para ihop en unge med en fullvuxen råtta som bott en längre tid ensam. Två äldre brukar däremot lätt acceptera en unge. Två unga råttor blir hur bra som helst.
Jag har däremot ingen personlig erfarenhet av ökenråttor, enbart vanliga tamråttor som jag själv haft ganska många, både hanar och honor. Ökenråttor är för mig små monster, haha! Brorsan hade två varav en bet av den andra svansen och den andra bet honom genom nageln... Jag antar att desiredellusion INTE har den erfarenheten.
Ingen av mina råttor har gnagt på sladdar (där leder katterna ligan). Däremot hade jag två egenuppfödda råtthonor som gnagde sig igenom plastbotten på buren och kröp in i soffan på undersidan. Kan tala om att det var ett h-vete att få ut de små raringarna!
Tänk på att buren måste stå dragfritt, alltså inte på golvet eller nära ett fönster. De flesta smågnagare tål inte drag.
Umgås så mycket som möjligt med råttorna så blir de snart tama och otroligt tillgivna. Mina kom alltid rusande när jag kom in i rummet och ropade på dom :D Världens finaste!
#17 - 15 april 2006 22:22
[quote=Inka]Mina tamråttor har aldrig bitit, varken mig eller någon okänd som pysslat med dom. Inte heller har det varit något problem att hålla hanar tillsammans. Den enda råtta som betett sig underligt var en hona som bodde tillsammans med två andra honor, en äldre och en yngre. När den äldre kompisen dog gav hon sig på den yngre och tålde ingen annan råtta efter det.
Att två hanar skulle vara ett problem har jag aldrig hört talas om. De busar, smågnabbas, putsar varann och sover tillsammans precis som två honor. De är flockdjur dock och vare sig det handlar om hanar eller honor så har dom rangordning. Att man skulle behöva ha två från samma kull för att dom ska kunna vara ihop har jag heller aldrig hört talas om.Däremot kan det vara lite knivigt att para ihop en unge med en fullvuxen råtta som bott en längre tid ensam. Två äldre brukar däremot lätt acceptera en unge. Två unga råttor blir hur bra som helst.
Jag har däremot ingen personlig erfarenhet av ökenråttor, enbart vanliga tamråttor som jag själv haft ganska många, både hanar och honor. Ökenråttor är för mig små monster, haha! Brorsan hade två varav en bet av den andra svansen och den andra bet honom genom nageln... Jag antar att desiredellusion INTE har den erfarenheten.
Ingen av mina råttor har gnagt på sladdar (där leder katterna ligan). Däremot hade jag två egenuppfödda råtthonor som gnagde sig igenom plastbotten på buren och kröp in i soffan på undersidan. Kan tala om att det var ett h-vete att få ut de små raringarna!
Tänk på att buren måste stå dragfritt, alltså inte på golvet eller nära ett fönster. De flesta smågnagare tål inte drag.
Umgås så mycket som möjligt med råttorna så blir de snart tama och otroligt tillgivna. Mina kom alltid rusande när jag kom in i rummet och ropade på dom :D Världens finaste![/quote]

Du har helt rett! :) Jeg har ikke den erfaringen du beskriver :) Men alle dyr er jo egne individer, noe av hva jeg elsker ved dem! Man kan for eksempel ikke sammenligne én rotte med en annen. Og jeg skriver dette for å understreke det du skrev, ikke noe annet; jeg er rett og slett HELT ENIG med deg! :) Hvor store blir tamrotter, egentlig? Jeg har bare sett dem de har på dyrebutikk, og det har vært småbarna allesammen... :)
#18 - 17 april 2006 13:48
En vuxen tamråtta (hona) är väl ungefär 20 cm lång utan svans. Hanen är något större. En kompis hanråtta mätte vi till 56 cm med svans och allt. Det är lite olika...
#19 - 20 april 2006 12:44
Fler frågor

Fler frågor:

1. Om man ska förflytta råttor med bil, ska de då vara i baksätet eller i en släpkärra (med tak). (Ett par timmars bilresa.)

2. Hur många gånger om dagen ska de matas?

3. Hur många timmar om dagen sover de om dagen?

4. Om buren har 2-3 våningar, på vilken våning ska då matskålarna och vattenflaskan vara?

5. Hur bra minne har råttor? Kommer de ihåg mig om jag varit borta en vecka, eller en månad?
#20 - 20 april 2006 13:23
[quote=Ragiss]Fler frågor:

1. Om man ska förflytta råttor med bil, ska de då vara i baksätet eller i en släpkärra (med tak). (Ett par timmars bilresa.)

2. Hur många gånger om dagen ska de matas?

3. Hur många timmar om dagen sover de om dagen?

4. Om buren har 2-3 våningar, på vilken våning ska då matskålarna och vattenflaskan vara?

5. Hur bra minne har råttor? Kommer de ihåg mig om jag varit borta en vecka, eller en månad?[/quote]

1. ha rottene inne i bilen. fest buret godt fast, så de ikke rister unødig. Om dere har mulighet, stopp med jevne mellomrom og se om de har det bra

2. dette er gjerne individuelt. Du må velge om du vil at de skal ha mat tilgjengelig hele tiden, eller ikke

3. jeg aner ikke om de forskjellige rasene er dagsdyr eller nattesdyr, vet bare at ørkenrotter er dagsaktive

4. mat og vann bør stå i nederste etasje, men dette er jo egentlig også individuelt, kommer an på hvordan du innreder, og om rottene dine roter mye....om de under lek for eksempel dytter matskålen bortover.. i noen tilfeller er det nok lurt å ha det høyere oppe, så du slipper masse spon i maten deres

5. jeg har bare erfaring med ørkenrotter, og de har bra minne..

Funnet ut hvilken rase du skal ha? Er sikkert lettere for deg å få mer konkrete svar om du spør om én rase, og ikke generelt.. :)
#21 - 20 april 2006 18:12
[quote=desiredillusion]Funnet ut hvilken rase du skal ha? Er sikkert lettere for deg å få mer konkrete svar om du spør om én rase, og ikke generelt.. :)[/quote]
Tack för svaren! Jag förstår inte riktigt vad du menar med vilken ras jag ska ha. Om du menar ökenråttor eller tamråttor så ska jag ha tamråttor.
#22 - 21 april 2006 09:52
Angående fråga 2, hur ofta de ska matas så tänkte jag hur ofta de ska matas med t.ex pasta, ägg, bröd, frukt, grönsaker m.m. om dagen.

Sådant foder som ska stå framme hela tiden, kan de få nån kanin och marsvinsmix då? :p
#23 - 21 april 2006 18:23
[LEFT]Hej!
Jag har 3 råtthonor tillsammans går jätte bra,två av dom är systrar. Dom är jätte trevliga o nyfikna,dock lite lättskrämda än,kommer jag in i rummet de är i för fort så klättrar de upp till taket på buren.
Mina får mat 2 ggr per dag,om morgonen får de te.x bröd,kokt pasta,ris,havregrynsgröt... Samt nytt vatten. Om kvällen får de påfyllning av torrfoder (jag köper speciellt för råttor,går lika bra med marsvins el kanin,dock har ej råttor behov av pellets) Ibland får de havregryn,hundkex,katt-torrfoder,hirskolvar,marie-kex,pannkakor.. mm.. Ja det mesta går att ge en råtta,men viktigaste är att alltid VARIERA kosten.
Mina råttor bor i speciell råttbur,den är hög. Den har galler över plastbottnen vilket förhindrar att de gnager sönder den eller rymmer när buren skall städas. Buren är inredd med diverse grejer,grenar,hängmatta,rep ...... På botten har jag lagt in en korg upp o ned,där gillar mina råttor att sova,helst uppe på varann i en stor hög!!
Jag har en vattenflaska de dricker ur,sen har jag en foderkopp (stor) som jag hängt på gallret,i denna har jag vatten som dom "badar" i... JA!,dom tvättar sej faktiskt dagligen i denna,doppar huvudet osv. Ser hel-festligt ut..

Så,nu har jag skrivit lite om mina erfarenheter ang råttor, alla gör olika när det gäller djur,men såhär gör jag..
Lycka till![/LEFT]
#24 - 22 april 2006 13:12
Tack så jättemycket för svaret Alis! :D
#25 - 22 april 2006 18:37
Bara kul o "hjälpa till" så gott det går..alla är vi nybörjare nångång... Lycka till med dina råttisar...
Kram
#26 - 23 april 2006 19:06
[quote=Ragiss]Tack för svaren! Jag förstår inte riktigt vad du menar med vilken ras jag ska ha. Om du menar ökenråttor eller tamråttor så ska jag ha tamråttor.[/quote]

Det jeg mente var om du skal ha ørkenrotte, hetterotte, etc... mange forskjellige, tror jeg.. men jeg kan også ta feil... :) Men er vel egentlig hetterotte som ser mest ut som de "vanlige" uterottene, så kanskje jeg bare bruker et annet navn på samme dyret... :)

Du får ha lykke til! Bra du sjekker ut litt før du skaffer deg dem! :)
#27 - 23 april 2006 20:04
Bra sida med bra info!

Hej!

Vad kul att du är intresserad av råttor!

Om du ska skaffa råttor tycker jag att du borde gå med i Svenska RåttSällskapet (SRS)! Då kan du få mycket hjälp med allt ifrån eventuella sjukdomar till tips på inredning av bur. Dessutom får du deras tidning några gånger per år med en del matnyttigt.

http://www.srs.st

Det finns också en del forum på internet för just ämnet råttor:
http://r8forum.kanske.net/

En annan mycket bra hemsida som beskriver allt du kan tänkas behöva veta som nybörjare är Magdis råttsida:
http://hem.passagen.se/crywolf/rats/

Genom SRS kan du också få hjälp med att få kontakt med registrerade uppfödare. Du borde absolut köpa av en uppfödare då du kan vara säker på tex. råttornas ålder, föräldrarnas egenskaper och deras genetiska "status". Råttor lever ungefär i 3 år och en av de vanligaste orsakerna till att en råtta dör tidigare är tumörer. Därför är det viktigt att veta att föräldrarna till råttan helst inte ska ha haft tumörer tidigare.

Att köpa av en uppfödare innebär också att du alltid har något att ringa till som har erfarenhet om du behöver hjälp. Många uppfödare skriver också ett kontrakt med köpare och åtar sig att ta tillbaka råttan om man av någon anledning inte kan ha kvar råttan.

Det är jättebra att du tänker skaffa minst två råttor. Det är sedan några år tillbaka lagstiftat om att gnagare i normala fall ska hållas i grupper om minst två, undantaget guldhamster som är ensamlevare samt kanin.

Hoppas du får lite hjälp av det här!

Mvh. Johan
#28 - 27 april 2006 18:00
Det finns ingen råttuppförade i närheten där jag bor. Men det vore ju bra om man hade någon att ringa till om det behövs.

Förövrigt var det bra sidor du rekomenderade!
#29 - 7 maj 2006 14:15
Mer frågor!

Om jag hittar en zooaffär som tar inhyrning, när jag inte är hemma(ca 1 v.) - kan då råttorna ta någon slags skada om de inte får springa runt på golvet eller bli buren under den tiden?

Är det ovanligt att zooaffärer tar inhyrning?

I en zooaffär sa de att om man vill ha en riktigt tam tamråtta ska man bara ha en. Men man ska ju inte ha bara en råtta!?
#30 - 7 maj 2006 15:06
Rottene tar nok ingen skade av det, men det er ikke så bra i starten at de ikke får kontakt med deg, om du vil de skal bli tamme og trygge på deg.

Når du kjøper rotter i zoobutikk, kan et tips være å forsiktig føre hånden inn i buret rottene sitter i. Da kan du se hvilke som kommer bort til deg, dette er en måte å se hvilke rotter som det vil være lettere å få tamme og trygge.
#31 - 9 maj 2006 08:11
Tack för tipset! :)
#32 - 19 maj 2006 10:09
Jag kanske ska utveckla min förra fråga.

I zooaffären sa dem att man kan ha bara 1 råtta. Men annars på "råttsider" står det att man ska ha minst 2.

Men om jag bara har 1 råtta, som jag "håller på med" när den är vaken, kan jag då bara ha en.

Men å andra sidan, om det finns zooaffärer med inhyrning (då jag ej kan ta hand om dem), tror ni då att det är bra för råttan att ha en kompis då?

Ska jag ha 1 eller 2 råttor?
#33 - 19 maj 2006 11:09
Nysgjerrig

Jeg er nysgjerrig, når du sier at de har "inhyrning", mener du da at rottene skal bo på zoobutikken, men at de er dine? At du ikke kan ta vare på dem (hvorfor skal du ha rotter da?), eller er det i tilfelle det viser seg at du ikke kan ha dem? Eller er det sånn at du skal "leie" rottene av butikken? Er noen år siden jeg flyttet fra Sverige, så jeg er ikke sikker på alle sammenhenger man bruker ordet i...

Tror det lureste ville vært å stole på andre enn dem på zoobutikken. Finn faktasider om det dyret du tenker på å skaffe deg, og les der, men ikke stol blindt på zoobutikkpersonale :)
Jeg vil anbefale deg å ha minst to rotter, da de er sosiale dyr, og gjerne aktiviserer hverandre når ikke du er i nærheten. Men der kommer det jo også an på hva du mener med "inhyrning". Det beste er å skaffe seg så mye fakta om et dyr som mulig før man skaffer det - hvilket som jo er veldig bra at du prøver på nå :)
#34 - 19 maj 2006 14:29
Det jag menar med inhyrning är att jag är vanligtvis borta 1 vecka vid tre tillfällen på ett år.
Och då undrar jag om jag inte kan ta med mig råttorna, om de kan vara i en zooaffär så länge då tills jag kommer tillbaka och tar med dem hem igen?
#35 - 19 maj 2006 16:22
Vi har ju många exempel här på forumet på folk som hört zoopersonal säga allt möjligt... det enda rätta är att ha två råttor eller fler. En människa kan aldrig ersätta en råttkompis då man inte kan kura ihop sig i buren tillsammans med den. De sover ofta tillsammans och putsar varann och så. Man kan heller aldrig prata deras språk.
Visst går det bra att hyra in sina småttisar på en djuraffär om ingen bekant kan ta hand om dem... se bara till att det är på ett ställe där du litar på personalen och där de verkar ta väl hand om djuren de säljer.
#36 - 21 maj 2006 14:19
Okej, tack för svaret.

Annons