Några frågor om mäsk

#1 - 6 december 2006 15:13
Har nog plöjt igenom det mesta som finns att läsa om mäsk här på forumet, men det finns några frågor jag trots detta inte hittat svar på. Listar dem här nedan och hoppas att någon känner för att besvara dem:

1. Har ett akvarium på 480 l, och vill tillföra så mycket koldioxid att växterna mår bra och växer litegrann men det behöver inte vara någon jättetillväxt. Hur mycket mäsk bör jag ha? Räcker en 5- litersdunk?

2. Läste att någon tyckt att det låter om mäskanordningen. Brukar det göra det?

3. Har förstått att man helst ska stänga av tillförsen på natten, t.ex. med en sk. magnetventil. Blir det inte övertryck i flaskan då? Är det enda alternativet att vädra ut med ökad ytrörelse nattetid (vill inte göra det p.g.a. ökad elåtgång)?

4. Kan man helt och hållet lita på att backventiler hindrar baksug? Finns det något sätt att testa att de fungerar som de ska innan man kör igång? Hur och var monteras de?

5. Jag har läst i flera trådar om folk som varit missnöjda med koldioxidtrappa för att lösa upp Co2. Fungerar verkligen denna metod? Hur stor trappa bör man ha till mitt akvarium?

6. Finns det någon risk att dunken exploderar?

Tackar på förhand för ev. hjälp
Mvh
Maria
#2 - 6 december 2006 15:39
1. Jag kör 5l-dunk till mitt 450. Visst märks det skillnad, men jag får ingen "bubbeleffekt" på växterna. Här beror det ganska mycket på vilket mäskrecept man kör iofs, men för mycket har jag svårt att se att det skulle bli.

2. Det enda som kan låta är att det bubblar i "tvättflaskan" om man använder en sån, eller när CO2 kommer ut i karet. Jag har min via innerfiltret vilket genererar lite "rassel" när det slås sönder av impellern.

3. Jag har så pass låg CO2 tillförsel att jag inte stänger av på natten. Ska man köra magnetventil (vilket man inte brukar göra med mäsk då man vill få ner kostnaderna?! annars kör man väl med tub?!) så får man sätta ett T-kors och öppna ventilen på natten och släppa ut CO2 i luften. Ett smidigt sätt är att köra ett en separat pump/filter där man släpper in CO2. Stänger man av pumpen på natten kommer stora bubblor att komma upp till ytan och luftas ur istället för att slås sönder av impellern och lösa sig i karet.

4. Bakventilen monteras på slangen mellan karet och tvättflaskan (mäskflaskan om man kör utan tvättflaska). Provas enkelt genom att trycka hårt på mäskflaskan, när man släpper så blir det undertryck som sätter i gång en häverteffekt från karet om man inte har backventil eller om den är trasig.

5. Jag har ingen erfarenhet av trappa, jag tycker det funkar fint att bara köra in CO2 i insuget på innerfiltret. Vittsen med en trappa är ju att gasen ska lösa sig helt innan den når upp till ytan (vilket jag tror att den sellan hinner göra). Om man kör via ett innerfilter skappas mängder av småbubblor som löser sig fortare och som kommer växterna tillgodo innan dom löst sig.

6. Risken finns väl alltid, men det krävs ju att det blir något stopp i systemet. Så länge gasen kan komma ut någonstans så kan inte dunken sprängas. Min dunk blir visserligen rund, men trycket för att den ska sprängas lär vara betydligt högre än vad som krävs för att trycka ut co2 på 50cm djup i karet.
#3 - 6 december 2006 17:08
Här är en länk hur Bena har gjort och jag också :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=96362

Min tvättburk bubblar lite nu men det är inte tillräckligt för att trycka ut co2 i karet. Ska sätta dit fler flaskor...

Jag ska sätta dit backventiler på mina mäskflaskor också. (mellan mäsk och tvättflaskan) så slipper man att trycket går ner när man byter flaska.
#4 - 6 december 2006 17:18
solbacka skrev:
Min tvättburk bubblar lite nu men det är inte tillräckligt för att trycka ut co2 i karet. Ska sätta dit fler flaskor...

Det har nog inte så mycket med mängden mäsk att göra.
Antingen har inte trycket hunnit byggas upp än eller så har du något läckage.
Destå djupare ner i karet utloppet är destå högre tryck behövs.
Det kan ta några timmar att bygga upp trycket, lite beroende hur mycket vatten man har i tvättflaskan och hur mycket mäsk man har i mäskflaskan.
Det kan vara så att läckage uppstår först när man byggt upp ett visst tryck.
Vänta och se vad som händer, händer inget innom ett dygn, prova att höja utloppet i karet. Bubblar det då så är det antagligen så att systemet läcker vid ett lägre tryck än som krävs.
#5 - 6 december 2006 17:25
Jag hade läckage (i korkarna) som jag fixat nu i em. När jag tryckte både på mäskflaskan och vattenflaskan så bubblade det i karet. Jag har ganska lång slang mellan vattenflaskan och karet, kunde korta den. Min backventil är också lite trög. Jag fick ta i när jag blåste i den... Kanske ska köpa en ny?
Utloppet har jag ganska nära ytan...men jag har en syresten på och det gör ju också det ganska trögt. Flaskorna käns inte så hårda... så kanske jag ändå har läckage... det är ca 2 sec. mellan bubblorna.. hur mycket bubblor ska det vara i vattenflaskan?
Nu när jag provade att bara trycka på mäskflaskan så bubblade det i karet..det gjorde det inte innan..så det är kanske "på gång"
#6 - 6 december 2006 17:57
Det kommer nog.
Det kan iofs vara så att läckaget är så litet att det inte "hinner" släppa ut allt när man trycker, utan att det mesta går ut i karet.
Testa att ta lite diskmedelsvatten runt korkarna och tryck, eller stoppa ner dom i en hink med vatten så ser du direkt om det läcker.
#7 - 6 december 2006 18:38
Tack så mycket för alla svar! Verkar värt att prova, fast jag är fortfarande lite skraj att dunken ska explodera.........Har ni hört talas om någon som råkat ut för det? Det lär bli en jäkla smäll i så fall :eek:.

Heeke: när du skriver att du märker skillnad, betyder det att växterna är glada och växer och det enda som "saknas" är extrem tillväxt och bubblor? För det är ungefär det resultatet jag själv är ute efter- glada växter som växer lite lagom, och det behöver inte bubbla. Just nu är växterna rätt ledsna här faktiskt, och det är ju inte så kul när det inte ser fint ut i akvariet.............
#8 - 6 december 2006 19:20
solbacka skrev:
Jag hade läckage (i korkarna) som jag fixat nu i em.

Min erfarenhet är att det inte fungerar med att dra slangen genom ett hål i korken på flaskorna. Höll på med det förra gången jag körde mäsk, och det läcker förr eller senare. Det du upplever med att det bubblar när du trycker på flaskorn men inte annars är typiska tecken på det.

Köp skarvkopplingar för syreslang, kostar 4 kr/styck. Borra hål i flaskans kork och limma dit kopplingen med samma typ av lim som man använder till byggsatser. Så här:
http://img174.imageshack.us/my.php?image=dscn1826op1.jpg

Björken: Jag kör mäsk dygnet runt, har 4-litersdunk till mitt 220-liters och har aldrig fått för höga CO2-nivåer. Om du inte vill tillsätta CO2 nattetid så gör så att du använder en powerhead som reaktor och koppla den till en timer som stängs av nattetid. Magnetventil funkar inte med mäsk, eftersom du inte kan strypa utloppet utan att riskera explosion.

Jag har en backventil på utloppet från tvättflaskan. Kan inte tänka mig att man behöver oroa sig för baksug om man inte trycker på flaskorna.

/Johan
#9 - 6 december 2006 19:54
Jodahl skrev:
Min erfarenhet är att det inte fungerar med att dra slangen genom ett hål i korken på flaskorna. Höll på med det förra gången jag körde mäsk, och det läcker förr eller senare. Det du upplever med att det bubblar när du trycker på flaskorn men inte annars är typiska tecken på det.

Köp skarvkopplingar för syreslang, kostar 4 kr/styck. Borra hål i flaskans kork och limma dit kopplingen med samma typ av lim som man använder till byggsatser. /Johan

Det ska jag göra! Nu har jag smetat "bygglim" runt slangarna. Fast nu när jag tittade kom det lite bubblor från innerfiltret Jippii. Jag har inte det igång ännu, det är ju snart natti natti för fiskarna :) Eller växterna menar jag :D.
#10 - 6 december 2006 21:03
jag har 2x 5liter till mitt 450liters funkar bra men vill nog ha lite mer co2 :)
#11 - 13 december 2006 14:27
Jag känner mig lite klokare nu, men det är fortfarande några saker jag inte har koll på. Ställer därför några frågor till:

1. Hur grov slang ska man ha för att det ska fungera bra, och för att den ska passa till backventiler?

2. Var kan man köpa backventiler?

3. Har bara kunnat hitta en koldioxidtrappa på Guldfisken. Är den tillräcklig för en 5- litersdunk?

4. Kan man inte ha samma mängd mäsk som man brukar ha i en 5- litersdunk fast i en större dunk för att minska explosionsrisken? Eller behövs trycket för att det hela ska fungera?

5. Om man har en 5- litersdunk med mäsk, innebär det då att man också ska ha en lika stor dunk med reningsvatten?

Ha en trevlig kväll!
/Maria
#12 - 13 december 2006 14:35
1. Jag kör med luftslang som man hittar i alla akvarieaffärer

2. I akvarieaffärerna, se till att få den på rätt håll :)

3. Jag kör med syresten och bubblorna kommer upp vid utblåset till innerfiltret så de far i väg. Kanske inte den bästa men duger för mitt akvarie. Ska testa co2 halten i helgen när jag har köpt test.

4. Det behövs ett visst tryck för att gasen ska komma till akvariet. Mina 1½l flaskor blir inte så hårda...

5. Vet ej.. Jag kör med bara 1½l flaskor...
#13 - 13 december 2006 20:40
4/6mm på slangen
har precis byggt om mitt system lite :) kör med 1x10liters + 1x 5liters nu (sen igår) och sen en alträ-syresten som jag satt i insuget till en 600l/h cirkulationspump
funkar bra lite orolig att de blir för mycket bara bubblar på som attan!! behöver mer gödning (tror jag) och framförallt ljus...
varför är alla oroliga för explosionsrisk, det finns ingen risk!
reningsdunken behöver inte vara stor alls, den behövs inte ens.... men det är en bra säkerhet när det jäser så kan det bubbla och då kan mäsk följa med upp i slangen och ner i akvariet har man då en "reningsflaska" så fastnar mäsken i vattnet och då är allt ok! :) men överfyller man inte flaskorna behövs ingen rening, men det är en bra säkerhet
#14 - 14 december 2006 10:23
Tack Solbacka och Sad ant! Det låter ju onekligen enkelt och smidigt att testa med en syresten, jag har en sådan redan. Hoppas bara att den passar på slangen. Finns det annars olika storlekar på syresten? Min är ganska liten.........

Sad ant: Vad menas egentligen med 4/6 mm- att den är 4mm i innermått och 6 mm i yttermått eller?
#15 - 14 december 2006 11:05
Japp, det är den vanliga luftsangen... Jag tror alla syrestenar passar.
#16 - 14 december 2006 17:24
japp
köp en syresten i alträ, de ger små bubblor, köpte en cirkulationspump som sagt som jag stänger av på natten med timer vilket jag tror är ett måste när man kör så mycket mäsk som jag gör. jag tycker du skall testa det är lättare än man tror!
jag skulle (om du vill testa först) köpa en 5 eller 10liters dunk och passande längd slang och smygbörja, om du fyller dunken så att du lämnar ett stort mellanrum mellan slang-utgången och ytan på mäsken så behöver du inte hålla på med tvättflaska, sen om några dagar när du sett att du vill gå "full scale" så köper du någon flaska till och bestämmer dig hur du vill göra
bor du i stockholm har södermalms akvarieaffär lite smarta kontakter som du skruvar i flaskorna så det blir tätt, funkade skitbra! (10kr/st)
han säljer även pumpen jag använder, kostade 200kr lr nåt, enligt honom är 10liter mäsk lagom till 500l
smart är att använda silikonslang då vanlig slang lätt blir dålig av koldioxid

mitt system ser ut såhär:
5liters dunk --->Tkors
10liters dunk --->Tkors ---> 5liters reningsflaska (mest för jag hade en tät) ---> syresten som sitter i insuget till cirkulationspumpen
körde förut utan syresten men det blev då duschar med bubblor varav en del vart ganska stora, när jag nu satt syrestenen är det ett konstant flöde av bubblor som är betydligt mindre upplösningen är inte 100% så jag tror det blir ganska smart med 10+5liter (450liter)
#17 - 19 december 2006 10:14
Ok, förstod jag det rätt att 4/6 betyder 4 mm innermått och 6 mm yttermått? Fortfarande lite förvirrad [:o] . Funkar det att ta vanlig silikon och täta runt hålen i locken med det? Bor inte i Stockholm......
#18 - 14 januari 2007 14:25
heeke skrev:

4. Bakventilen monteras på slangen mellan karet och tvättflaskan (mäskflaskan om man kör utan tvättflaska).

Alltså måste man då dela slangen från akvariet till flaskan i två delar och sätta backventilen mellan dem, någonstans på vägen ner, eller?
#19 - 14 januari 2007 16:20
japp.. så trycker man i backventilen där, på rätt håll.. slangen klipper du av med en sax tex.. sätt den strax utanför akvariet. :)
#20 - 14 januari 2007 18:40
utöver det manne sa så kan jag ju svara på din slangfråga, 4mm ID är väll egentligen det som spelar roll 6mm ytterdiameter är väll vanligast men det spelar ju ingen roll hur tjock slangen är...
rekommenderar teflontejp för att täta gängor osv, kan alltid vara bra att ha hemma, billigt också. det är ett jäkla gissel att få det tätt, jag körde ju nipplarna från janne på södermalm (SKITSMIDIGA) men annars kan jag tänka mig att det fungerar med limpistol så man slipper använda silikon (men det är inget jag vet)
du behöver ingen stor "tvättflaska" 1.5liters räcker väl!
Se till att provtrycka systemet så att det inte läcker, jäkla meck å hålla på sen...
#21 - 14 januari 2007 19:40
Som sad ant säger: det svåra med mäskbygget är att få allt tätt. Glatta plastytor är svåra att limma tätt, se till att lugga upp samtliga ytor med sandpapper innan du limmar. Använd bra lim, och var oerhört nogrann. Var inte för ivrig med att köra igång utan låt det torka ordentligt innan.

Glöm det där med explosion, det är inte den minsta rik om du inte stryper flödet, t.e.x. genom att sätta backventilen på fel håll. Tror inte det är nån risk då heller, för det kommer läcka i nån skarv/gänga långt innan nåt exploderar.
#22 - 14 januari 2007 20:37
har inte sat mej inte så mycket i "mäskträsket" men hur gör man för att ställa in bubbeltakten?
eller kör man bara med den bubbel takt som trycket från mäskflaskoran ger?

/hampus
#23 - 14 januari 2007 22:00
Jag kan rekommendera den här sortens kork:
http://www.olydig.se/akvarium/kork.jpg

Ang. bubbeltakten tycker jag det är smidigt att köra med 2 stycken 1½-liters flaskor. Då kan du bara koppla in den ena till en början och när den börjar tryta sätter du in den andra också. Bästa indikationen tycker jag är dina fiskar, börjar dom sticka upp till ytan så stäng av co2'et ett tag. Var också noga med normal ytrörelse från filtert, så du fläktar in syre till fiskarna. Har du ingen ytrörelse blir halterna i karet för höga snabbt.
#24 - 14 januari 2007 22:57
okej.

Skulle man inte kunna reglera flödet på nått sätt med en ventil eller är det risk att man spränger flaskoran då?
Men om jag har förståt rätt så får man anpassa mäsk-satserna efter den bubbeltak man vill ha, eller har jag förstått fel?

Så om man vill ha tex. 1bubbla/sek så får man testa sej fram alltså?

Ang. bubbeltakten tycker jag det är smidigt att köra med 2 stycken 1½-liters flaskor. Då kan du bara koppla in den ena till en början och när den börjar tryta sätter du in den andra också. Bästa indikationen tycker jag är dina fiskar, börjar dom sticka upp till ytan så stäng av co2'et ett tag. Var också noga med normal ytrörelse från filtert, så du fläktar in syre till fiskarna. Har du ingen ytrörelse blir halterna i karet för höga snabbt.

Hur gör du då du kopplar på den nya flaska?
Det måst ju vara rätt högt tryck i den då va? har du nån "kran" du kan öppna och stänga innan du kopplar på den nya?
Vad var det för kork du hade bild på och vart får man tag i dom?

Du har inga bilder på din anläggning som du skulle kunna skicka?

btw du har bland dom häftigast hemsidorna jag har set och grymt snyggt kar (att du är duktig på att fotografera gör inte saken sämre ;) )
#25 - 15 januari 2007 08:34
det går inte att reglera takten utan det är "raka rör" ner i akvariet, stoppar du flödet med en magnetventil lr dyl kommer slangar lossna, flaskor gå sönder eller dyl.
utan man anpassar systemet efter hur mycket man vill ha
säg att man köper 2x10liters dunkar, sen tycker man det bubblar lite mycket då häller man kanske i 5 liter i varke dunk istället eller använder mindre jäst så får man lägre bubbeltakt och längre effekt...

Jag tror personligen att det är ganska svårt att gasa ihjäl fiskarna med mäsk...
#26 - 15 januari 2007 09:39
okej

Vart kan man hitta hur och hur mycket man ska blanda för för den storleken man har på akvariumet?

Måste ju vara lagom att börja med 1-2 bubbler/sek ?

/hambli
#27 - 15 januari 2007 10:35
Man reglerar istället hur bra man löser upp gasen i karet. Blir det för mycket CO2 löser man upp den sämre helt enkelt, och låter viss del av gasen gå till spillo.
#28 - 15 januari 2007 11:17
hambli skrev:
har inte sat mej inte så mycket i "mäskträsket" men hur gör man för att ställa in bubbeltakten?

eller kör man bara med den bubbel takt som trycket från mäskflaskoran ger?

/hampus

Jag körde mäsk med 2x1,5 liter tidigare, nu kör jag 2x4 liter och jag ser ingen skillnad i bubbeltakt. Storleken på dunkarna styr hur länge bubblet pågår, det är med jästen du styr bubbeltakten, mycket jäst ger mer bubbel.
Själv har jag inte hakat upp mig så mycket på bubbeltakt, det är för dom som kör med riktig CO2-anläggning. Mäsken ger vad den ger, man får först och främst se till att hålla så jämn nivå som möjligt. 1,5 liter bubblar något sånär jämnt i tre-fyra dagar, med 4 liter bubblar det i ca 14 dagar med 2 krm torrjäst.

/Johan
#29 - 15 januari 2007 12:29
Jodahl skrev:
Jag körde mäsk med 2x1,5 liter tidigare, nu kör jag 2x4 liter och jag ser ingen skillnad i bubbeltakt. Storleken på dunkarna styr hur länge bubblet pågår, det är med jästen du styr bubbeltakten, mycket jäst ger mer bubbel.

Själv har jag inte hakat upp mig så mycket på bubbeltakt, det är för dom som kör med riktig CO2-anläggning. Mäsken ger vad den ger, man får först och främst se till att hålla så jämn nivå som möjligt. 1,5 liter bubblar något sånär jämnt i tre-fyra dagar, med 4 liter bubblar det i ca 14 dagar med 2 krm torrjäst.

/Johan

med bubblar, menar du att växterna bubblar eller menar du att mäsken är slut efter 14dagar (med 4 liter).
så du gör alltså en ny sats 2 ggr i veckan?

Det finns inte nån vänlig själ som kan länka till nån sida där man ser hur man ska blanda till mäsken?

hoppas det inte gör nått att jag ställer frågor i din tråd Björken.
#30 - 15 januari 2007 19:21
Med bubblar menar jag att mäsken tar slut efter 14 dagar. Jag behöver bara CO2 från en dunk i taget så jag "överlappar" bara nån dag, dvs det är ca 12 dagar mellan kulturerna.

Blanda är enkelt. Börja med de torra ingredienserna. Dosera 10% socker i förhållande till vattenvolymen och ett par kryddmått jäst. Ev. vällingpulver och bikarbonat, men det använder inte jag så det får nån annan svara på hur mycket och varför man ska ha. Fyll sedan med ljummet vatten till dunken/flaskan är ca 85-90% full. Skaka runt lite och det är klart!

/Johan
#31 - 16 januari 2007 07:54
Tjena!

Nu har jag med intresse läst igenom hela tråden, och undrar bara om det är skadligt med för mycke co2 för växterna?
Jag har och kommer inte ha några fiskar i mitt 300l kar.

mvh uffe
#32 - 16 januari 2007 12:02
Har jag fattat det rätt att slangen i mäskdunken inte ska gå ända ner i mäsken utan sluta strax under korken, medan den i vattenflaskan ska gå ända ner i botten? Och täta kan man göra med vanligt silikon, och det ska göras runt slangarnas ut- /inlopp i dunkarna men runt backventilerna behövs inget eller?

Har skaffat alla saker nu och är på gång att sätta ihop det hela. Det är på tiden eftersom de flesta växter utom javaormbunkarna ser halvdöda ut vid det här laget. Hoppas det inte blir algexplosion bara, har hört att vissa råkar ut för det när de kör igång mäsk.......
#33 - 16 januari 2007 21:38
Slangen från mäskdunken skall sluta så nära korken som möjligt. Den slangen skall sedan ner i botten på tvättflaskan. Slangen från tvättflaskan till akvariet skall sluta så nära korken som möjligt. Det är bara mot korkarna du behöver täta.

Jag lyckades inte få tät med silikon. Jag limmade vanliga syreslangskopplingar i korkarna (se bild tidigare i denna tråd). Det har i alla fall varit tätt i en månad.
#34 - 17 januari 2007 13:43
Ursäkta om jag bryter mig in i tråden, jag undrar om det kan bli för mycke co2 i akvariet, kan det bli skadligt för växterna?
Jag har inga fiskar i akvariet.
#35 - 17 januari 2007 16:50
co2 sänker pH så får du väldigt mycket co2 i karet skulle ju pH kunna bli så lågt att växterna inte trivs.
#36 - 17 januari 2007 18:08
men det är nog OTROLIGT svårt att få så mycket co2 att man dödar växter med mäsk.... fräs på bara e mitt tips :)
#37 - 17 januari 2007 18:28
ok, tack för svar, ska prova o ösa på så får vi väl se hur det artar sig.:)
#38 - 17 januari 2007 19:06
Ursäkta om jag också bryter mig in i tråden men...
På tal om jäsningstid, är följande recept ok för en bra jäsningstid i ett 110 liters?

2 l vatten (1L i varsin flaska som bytes växelvis)
2 dl socker
1/2 tsk torrjäst
1 msk vällingpulver
1 tsk bakpulver
#39 - 17 januari 2007 21:09
Det kan ev. jäsa på rätt bra med 1/2 tsk jäst, jag hade nog börjat med
1krm istället. Om man märker att det är lite dåligt flås på mäsken kan man alltid hälla i lite mer jäst, om man nu har använt lite snålt från början.

Det gäller att hitta sitt recept, då jäsningen varierar lite beroende på temperaturen i mäskblandningen. När jag körde med mäsk skiljde det ett par dagar mellan att ha dunken bakom akvariet mot att ha den på golvet som var rätt kallt.
#40 - 17 januari 2007 22:39
malun skrev:
Det kan ev. jäsa på rätt bra med 1/2 tsk jäst, jag hade nog börjat med

1krm istället. Om man märker att det är lite dåligt flås på mäsken kan man alltid hälla i lite mer jäst, om man nu har använt lite snålt från början.

Det gäller att hitta sitt recept, då jäsningen varierar lite beroende på temperaturen i mäskblandningen. När jag körde med mäsk skiljde det ett par dagar mellan att ha dunken bakom akvariet mot att ha den på golvet som var rätt kallt.

Tack för ett bra svar!
Det skall onekligen bli intressant att testa!
#41 - 18 januari 2007 08:47
Kan man koppla på co2 till ett ytterfilter? på vilket sätt slår den sönder bubblorna? i själva pumphuvet?
Tror jag börjar få grepp om det här men det är ju en smärre jungel.
Alla kör på sitt egna vis så man får kanske prova sig fram.
Skulle det funka med bara 1 st 20 l dunk till mäsken eller blir det ojämnt resultat kanske?
#42 - 18 januari 2007 11:15
Det blir säkert bra och jämn jäsning, problemet är att med endast en dunk blir det ett par dagar utan CO2 när du sätter ny sats vilket kan medföra problem.
#43 - 18 januari 2007 11:19
Ursäkta om jag också bryter mig in i tråden men...

På tal om jäsningstid, är följande recept ok för en bra jäsningstid i ett 110 liters?

2 l vatten (1L i varsin flaska som bytes växelvis)

2 dl socker

1/2 tsk torrjäst

1 msk vällingpulver

1 tsk bakpulver

Nåt som spelar roll är också hur varmt vatten du tillsätter. Torrjäst skall väl ha ca 50 grader enligt förpackningen om jag inte minns fel. Jag brukar inte ha så varmt vatten för då jäser det för kraftigt i början. Lite lätt ljummet vatten, ca 30 grader tycker jag är bra. Men då tar det ett par dagar för jäsningen att komma igång, så det kanske inte är nåt om man bara kör med en jäsflaska för då får man ingen CO2 under tiden.
#44 - 18 januari 2007 13:19
Får nog skaffa mig en 20 l dunk till så man kan skifta.

Tack för alla svar.
#45 - 18 januari 2007 20:25
Jodahl skrev:
Nåt som spelar roll är också hur varmt vatten du tillsätter. Torrjäst skall väl ha ca 50 grader enligt förpackningen om jag inte minns fel. Jag brukar inte ha så varmt vatten för då jäser det för kraftigt i början. Lite lätt ljummet vatten, ca 30 grader tycker jag är bra. Men då tar det ett par dagar för jäsningen att komma igång, så det kanske inte är nåt om man bara kör med en jäsflaska för då får man ingen CO2 under tiden.

Jag kanske kan köra med avarievattnet som är 26-27 grader ungefär och försöka skaffa en backventil var till de båda flaskorna, då måste det väl funka ok iallafall!?! Man får väl testa lite antar jag! :)
#46 - 18 januari 2007 20:43
hmm 20l låter extremt mkt...
#47 - 18 januari 2007 21:31
Kanske skulle testa en 200-literstunna så behöver man bara sätta ny mäsk en gång om året :)
#48 - 19 januari 2007 07:31
Ja det skulle man prova, tror nog tanten skulle gå i taket bara.;)
#49 - 19 januari 2007 17:04
Har blandat mäsken i går, får väl se om det händer nåt snart då. :)
#50 - 21 januari 2007 09:30
fan, får inget drag i blandningen[:(!] , kanske för stort med 20 l dunk. Nån som har nåt tips?
#51 - 21 januari 2007 13:18
Har tyvärr ingen erfarenhet av torrjäst etc, får du inget co2 alls? Isf kolla över alla kopplingar så det inte läcker.
#52 - 21 januari 2007 18:17
På två dygn brukar det komma igång, men hade du bara två krm jäst till 20 liter kanske det tar längre tid, har ingen erfarenhet av så stor dunk. Annars är det tyvärr som Makasu säger, du får leta läckage. Får du några bubblor i tvättflaskan?
#53 - 22 januari 2007 07:55
Får massor med bubbel när jag ruskar på dunken, då funkar det ca 5-10 min, sen avtar det.
Jag har provtryckt systemet och det finns inget läckage, använder bromsrör :-).

Får nog blanda till ny mäsk.
Nån som har ett dunderrecept?

tack för alla svar.
#54 - 22 januari 2007 14:24
Inget bubbel än......

Har blandat mäsken nu och den har stått i nästan ett dygn utan att det kommer en endaste bubbla. Men det kan visst ta ett tag eller?

Satte på skarvkopplingar som rekommenderat, men tryckte bara dit dem utan att limma eller silikona runt. Kan det fungera så eller behöver det silikonas ändå? De enda kopplingar som gick att få tag på i Västerås är små, så det blir inte lång bit som slangen överlappar kopplingen........
#55 - 22 januari 2007 14:40

Har blandat mäsken nu och den har stått i nästan ett dygn utan att det kommer en endaste bubbla. Men det kan visst ta ett tag eller?

Som de allra flesta som börjar med mäsk så har du råkat ut för slangläckage och att flaskkorken/slangen inte håller tätt. Det hände mig varpå jag silikonerade hela skiten utan att det blev bättre.

Jag har bara lyckats få mäskflaskor täta genom att använda Absolutflaskor med epoxylimmad slang - och även då kan man få problem om det kommit lite socker på flaskmynningen.
#56 - 22 januari 2007 14:42
Jag var tvingad att limma dit de annars hade jag läckage... sedan tar det ett tag första gången innan tryck har bildats och klämmer du på vattenflaskan ofta (som jag gjorde) så tar det ännu längre tid.
#57 - 22 januari 2007 14:58
solbacka skrev:
Jag var tvingad att limma dit de annars hade jag läckage... sedan tar det ett tag första gången innan tryck har bildats och klämmer du på vattenflaskan ofta (som jag gjorde) så tar det ännu längre tid.

Hade du såna små kopplingar också eller? Använde du vanligt plastlim?

Jag blandade enligt Heekes recept, vilket väl ska ge en lite långsammare men jämnare process tror jag. Kanske kan det spela in?
#58 - 22 januari 2007 15:22
Luftslangskopplingar och limmade med bygglim som heter Tec 7, "limmar, fogar, fäster allt"
Jag fick också hjälp av heeke (snäll) mitt resept är 1l vatten, 1dl socker, 1krm torrjäst, 1krm bikarbonat och nu ska jag börja tillsätta välling också ca 1tsk... (tror jag) Jag har 4 flaskor till mitt 275l och byter en flaska i veckan. Har backventiler så att inte trycket försvinner i hela systemet :)
#59 - 22 januari 2007 15:40
Jaha, bara att börja limma då........
#60 - 22 januari 2007 15:45
Kör du 20l-dunk kan det vara så att det tar lång tid att bygga upp det tryck som krävs för att det ska komma ut något i karet, men det kan naturligtvis också vara läkage. Prova med lite diskmedelsvatten runt genomgöringarna och tryck på dunken så ser du om det bubblar. Är det i gängorna det läcker kan det bli knivigt att upptäcka (har man mindre dunk kan man lägga ner allt i en hink med vatten så ser man om det läcker).
Hur mycket "luft" har du i 20l dunken? Har du tvättflaska, bubblar det i den?
#61 - 22 januari 2007 16:16
Jag har en 5- litersdunk, och använde ditt recept med 5 l vatten, fast det blev mindre vatten eftersom det andra också skulle få plats. Det är bara en liten bit av dunken som är mäskfri. Kan man inte göra så?

Kanske hade jag för kallt vatten när jag blandade till mäsken, ca 30 grader.........

Funderar på att försöka limma eller silikona runt kopplingarna för att se om det fungerar bättre då. Men måste man blanda ny mäsk då eller kan den jag har fortfarande börja jäsa?
#62 - 22 januari 2007 17:15
Prova att vicka på slangen från vattenflaskan, pyser det då har du läckage... Eller mäskflaskan för det bubblade inte i vattenflaskan väll? Jag hade läckage i min vattenflaska, alltså bubbel i den men inget i karet..
Det är svårt att lägga på lim utanpå korken om det är läckage för den bubblar upp då och det blir otätt...
Du måste ha varmare vatten...40-45 grader... Det ska kännas lite mer än ljummet..
#63 - 22 januari 2007 18:40
Tänk också på att inte ha mynningen i akvariet för långt ner. Ju längre ner desto mer mottryck desto mer risk för läckage. Helst inte längre ner än 10 cm.
#64 - 22 januari 2007 18:50
Jodahl skrev:
Tänk också på att inte ha mynningen i akvariet för långt ner. Ju längre ner desto mer mottryck desto mer risk för läckage. Helst inte längre ner än 10 cm.

Jag har min allra längst ner, klämd på en rot... för annars flöt den upp när jag har en träutströmmare..(eller vad det heter). Sedan äker bubblorna upp och far i väg med strömmen från innerfiltret...
#65 - 24 januari 2007 07:57
det är nog en 25 l tom, det är ca 2/3 luft i dunken, har ingen tvättflaska.
Jag har blandat ny mäsk nu och väntar.... det ser faktiskt rätt bra ut.
#66 - 24 januari 2007 22:46
Jodahl skrev:

Hehe, jag har min på ca 50cm djup, men mitt "system" är tätt iofs. :) Och ja, det går åt lite tryck, min 5l dunk blir rund i botten.

det är nog en 25 l tom, det är ca 2/3 luft i dunken, har ingen tvättflaska.

Jag har blandat ny mäsk nu och väntar.... det ser faktiskt rätt bra ut.
Ja med 2/3 luft i en 25l dunk lär det ta ett tag att bygga upp trycket.
#67 - 25 januari 2007 06:12
Man kanske ska ta o byta till ett par 5 l dunkar istället då, hur mycke blandar du i en sån?
#68 - 25 januari 2007 07:19
Man kanske ska ta o byta till ett par 5 l dunkar istället då, hur mycke blandar du i en sån?

Gör en blandning som blir ca 4-4,5L så slipper du allt för stor "tom" volym.
Det man bör tänka på är att det kan i bland bubbla över om man har fyllt för mycket, har man en tvättflaska är detta inget problem för akvariet men det är ju lite halv äckligt att göra rent grejorna efter.

Vill man ha läckage fritt så är nog det bästa att använda någon form av slangnippel som genomföring. Jag använder avsågade luftningsnipplar för bromsok som jag drog fast med en bult på insidan. För att få en stabil infästning sattes den i sidan strax under hålet på en 5L dunk, annars hade det om inte annat varit svårt att få dit bulten.

Det är helt klart värt att lägga ut några tior på få en bra genomföring så slipper man allt förmycket kladd med silicon och lim. Jag använde luftningsnipplar för att det blev några över efter att ha renoverat bormsarna på bilen och de har den fördelen att de har gängor, men jag är rätt säker på att det finns mer "riktiga" genomföringar i akvariebutiker eller byggvaruhus.

Om man vill göra det "traditionellt" med slang genom korken rekomenderar jag att man väljer flask/dunk med en stor kork, då det är betydligt lättare att tätta än en vanlig 1,5L petflaskekork, som är rätt liten.
#69 - 25 januari 2007 07:51
Jag blandar mäsk på 5l vatten i en 5l dunk. Gissar på att det kanske är någon halvliter luft.
Bilagor:
#70 - 25 januari 2007 08:11
Ok, och det funkar bra då, mycke bubbel?
Ska åka o köpa dunkar i dag.
#71 - 25 januari 2007 08:14
malun skrev:
Gör en blandning som blir ca 4-4,5L så slipper du allt för stor "tom" volym.

Det man bör tänka på är att det kan i bland bubbla över om man har fyllt för mycket, har man en tvättflaska är detta inget problem för akvariet men det är ju lite halv äckligt att göra rent grejorna efter.

Vill man ha läckage fritt så är nog det bästa att använda någon form av slangnippel som genomföring. Jag använder avsågade luftningsnipplar för bromsok som jag drog fast med en bult på insidan. För att få en stabil infästning sattes den i sidan strax under hålet på en 5L dunk, annars hade det om inte annat varit svårt att få dit bulten.

Det är helt klart värt att lägga ut några tior på få en bra genomföring så slipper man allt förmycket kladd med silicon och lim. Jag använde luftningsnipplar för att det blev några över efter att ha renoverat bormsarna på bilen och de har den fördelen att de har gängor, men jag är rätt säker på att det finns mer "riktiga" genomföringar i akvariebutiker eller byggvaruhus.

Om man vill göra det "traditionellt" med slang genom korken rekomenderar jag att man väljer flask/dunk med en stor kork, då det är betydligt lättare att tätta än en vanlig 1,5L petflaskekork, som är rätt liten.

jag använder också bromsrör och nipplar från bilar, funkar skitbra. Har provtryck och det finns inget läckage alls.:)
#72 - 25 januari 2007 10:57
jag använder också bromsrör och nipplar från bilar, funkar skitbra. Har provtryck och det finns inget läckage alls.:)

Kan du fixa bild på detta?
#73 - 25 januari 2007 11:05
Ska fixa det så snart jag kan.
#74 - 25 januari 2007 13:57
Glöm inte reningsflaskan. Du kommer ångra dig annars ;)
#75 - 25 januari 2007 14:12
Om man kör co2 genom ytterfiltret hur får man av det på natten då?
#76 - 25 januari 2007 14:19
Makasu skrev:
Glöm inte reningsflaskan. Du kommer ångra dig annars ;)

Bra idé, kan ju bli lätt grisigt i akvariet annars. [:-17]
#77 - 25 januari 2007 14:30
heeke skrev:
Jag blandar mäsk på 5l vatten i en 5l dunk. Gissar på att det kanske är någon halvliter luft.

Hur kan du få en halvliter luft i en femlitersdunk som du fyllt med 5l vatten????
#78 - 25 januari 2007 14:50
Björken skrev:
Hur kan du få en halvliter luft i en femlitersdunk som du fyllt med 5l vatten????

jag tror att han menar att dunken expanderar av trycket. ;)
#79 - 25 januari 2007 16:46
hmm, det tror jag inte eftersom man släpper ut gasen hela tiden...
#80 - 25 januari 2007 17:40
Om man kör co2 genom ytterfiltret hur får man av det på natten då?

det får man inte om man inte typ tar bort mäsken nattetid. därav är det bra att köra ett litet innerfilter med timer.
#81 - 25 januari 2007 19:04
Björken skrev:

Inte svårare än att jag kallar det för en 5l dunk för att den innehållit 5l spolarvätska en gång i tiden, men totalvolymen är ca 5,5l ;)

jag tror att han menar att dunken expanderar av trycket. ;)

Makasu skrev:
hmm, det tror jag inte eftersom man släpper ut gasen hela tiden...

Nej det menade jag ju inte, men dunken expanderar rätt rejält iom att utloppet är på ca 50cm djup i karet

För övrigt finns det ingen anledning att ha någon luft i mäskflaskan. Är man rädd att det jäser över har man ju tvättflaskan (vilket jag iofs inte har ;) )
#82 - 26 januari 2007 12:34
heeke skrev:
Inte svårare än att jag kallar det för en 5l dunk för att den innehållit 5l spolarvätska en gång i tiden, men totalvolymen är ca 5,5l ;)

För övrigt finns det ingen anledning att ha någon luft i mäskflaskan. Är man rädd att det jäser över har man ju tvättflaskan (vilket jag iofs inte har ;) )

Så man kan inte spränga dunken om man fyller den helt full? Kan man inte bara ta samma recept fast med något mindre vatten?
#83 - 26 januari 2007 14:03
Det krävs samma tryck för att få ut gasen till akvariet oavsett hur full dunken är, så det påverkar inte explosionsrisken. Det kan dock vara praktiskt att inte fylla dunken ända upp eftersom då får du mäsk ner i tvättflaskan.

Snart dags att utlysa en tävling: 1000 kr till den som lyckas spränga sin mäskdunk. Har du inte en dunk som är gjord av typ plastfolie så kommer det börja läcka någonstans innan dunken spricker.
#84 - 26 januari 2007 22:52
Jodahl skrev:
Det krävs samma tryck för att få ut gasen till akvariet oavsett hur full dunken är, så det påverkar inte explosionsrisken. Det kan dock vara praktiskt att inte fylla dunken ända upp eftersom då får du mäsk ner i tvättflaskan.

Snart dags att utlysa en tävling: 1000 kr till den som lyckas spränga sin mäskdunk. Har du inte en dunk som är gjord av typ plastfolie så kommer det börja läcka någonstans innan dunken spricker.

massa socker, dunderjäst á la 24timmars mäsk och fyll dunken maximalt.
då borde det säga pang. har sprängt 1.5L's på det sättet (festivalbus).
#85 - 26 januari 2007 23:52
OK bena, du kan kvittera ut dina pengar avJodahl :D
#86 - 27 januari 2007 16:10
Nänä, för jag antar att festivaldunken inte var kopplad till ett akvarie via slang och limmade kopplingar.
#87 - 28 januari 2007 00:20
det fattar väll vem som helst att det inte går att spränga en dunk om det är ett stort hål i korken!!! (som visserligen går genom en slang men det spelar ingen roll)
angående vattentemp så skulle jag rekommendera er att testa fylla på med kallare vatten, jag kör under 20*C
40*C som det står i beskrivningen är för mycket, det som står på paketet skall ju räcka i 30minuter lixom.... viss skillnad mot våra mäsklösningar som skall hålla i veckor, kör lägre temp är mitt tips! akvarievatten är bäst....
#88 - 2 februari 2007 08:22
Jodahl skrev:
Kan du fixa bild på detta?

Det blir inget tryck med 25 l dunk, skickar bilder senare på nya systemet. :)
#89 - 11 februari 2007 18:34
OJ OJ OJ, höll på att ta dö på dotterns fiskar igår. Dom fick en aning syrebrist :-)

Funkar klockrent med 2 st pet-flaskor, har satt på ett bränsle filter till förgasarmotorer så att det inte kommer med ngn mäsk i karet. funkar bra.

ha det
#90 - 9 april 2007 12:04
Låter som en äggklocka....

Har äntligen fått mäsken att fungera, vilket känns kul men tyvärr låter det som en snabbt tickande äggklocka i vardagsrummet. Ljudet kommer från syrestenen. Brukar det vara så? Om inte- vad kan jag göra för att lösa problemet?
#91 - 9 april 2007 23:18
Björken skrev:
Har äntligen fått mäsken att fungera, vilket känns kul men tyvärr låter det som en snabbt tickande äggklocka i vardagsrummet. Ljudet kommer från syrestenen. Brukar det vara så? Om inte- vad kan jag göra för att lösa problemet?

Några förslag:
1) Byta ut syrestenen den mot en i alträ eller 2) byta ut den mot en
trappa/spiral för att lösa upp koldioxiden eller 3) leda in gasen i filtret.

Gasbubblorna som kommer ur min syresten (mycket gammal modell i sten)
låter inte för de är så få och små. Jag har bara en liter mäsk f.n.

Erik
#92 - 19 april 2007 15:10
Tror inte att modellen med syresten under utblåset (strilrör) funkar för mig. Har förstått att man kan leda via ytterfilter, men hur? Är det bättre än att skaffa en trappa?
#93 - 22 juni 2007 12:15
Vilken trappa?

Var inne på Guldfisken.se och letade efter koldioxidtrappa men hittade ingen. Har de slutat sälja? Vilket märke ska den annars finnas under? Det enda jag hittade var Hagens diffusor, kan man använda den till 5l mäsk för 480l akvarium?

Är det bättre att köra via ytterfilter och hur gör man i så fall det?
#94 - 1 juli 2007 19:52
Har läst igeonm tråden här och undrar hur viktigt det är att man hela tiden har igång co2-produktionen.
Jag har byggt iordning ett system här som jag kör för fullt med en 5-litersdunk och undrar om man kan köra med den.
Och sen börjar man på ny kula igen när den jäst klart.
Eller ska man försöka göra plats för ytterligare en 5-litersdunk nere i skåpet.

Har förövrigt lite bilder på mitt system här:
http://hem.passagen.se/wiper/mask.htm

Annons