Några frågor innan jag börjar

#1 - 15 september 2005 18:03
[font=Verdana][font=Times New Roman]Köpte nyligen en liten 54 liters akvarium, och hade tänkt börja fylla den snart. Man har sökt lite efter information, men många gånger så talar informationen som man har läst emot varandra. Nåja jag har några frågor som jag hoppas någon kunnig och snäll själ kunde svara på.[/font]

[font=Times New Roman]1: Behöver man verkligen [color=black][color=black]v[/color]attenbredningsmedel,[/color] Nitrivec och[color=black] ektozonsalt , eller räcker det med Nitrivec? Om man nu måste ha något vill säga. Ektozonsalt har jag hört att den kan till och med vara skadlig för vissa fiskar.[/color][/font]

[color=black][/color]
[color=black][font=Times New Roman]2: Vissa säger att man kan släppa ner fiskarna dagen efter man har för första gången haft i Nitrivec, och därmed slipper vänta 1-2 veckor innan släpper ner fiskarna. Stämmer det verkligen?[/font][/color]

[color=black][/color]
[font=Times New Roman][color=black]3: Tror att jag ska första släppa ner en eller två fiskar för att kolla hur de trivs (då jag väl bestämmer mig för att släppa ner de första fiskarna). Men annars har jag tänkt att ha ca 5 [/color]Kilfläcksrasborar, 2-3 Mrs Schwartz´s pansarmalar och 2-3 av antingen Kopparbarber, Glödbandstetrar eller Kakadua ciklider. Alltså samanlagt runt 9-12 st fiskar i akvariumet. Tror ni detta kan funka bra?[/font]

[font=Times New Roman]Andra fiskar som jag har fundera på är dessa.[/font]
[font=Times New Roman][/font]
[font=Times New Roman]Dvärggurami[/font]
[font=Times New Roman]Pannbands- och Melins pansarmal[/font]
[font=Times New Roman]Elegant-pansarmal[/font]
[font=Times New Roman]Svart kuhliiål[/font]
[font=Times New Roman]Leoparddanio[/font]
[font=Times New Roman]Rosentetra[/font]
[font=Times New Roman]Neontetra[/font]
[font=Times New Roman]Kardinalfisk[/font]

[color=black][/color]
[color=black][font=Times New Roman]4: Finns det någon sida där det står priserna för fiskarna, för det skulle vara bra att veta om priserna innan man söker sig till handlaren, för just nu har jag ingen aning om vad dessa fiskar kan tänkas kosta.[/font][/color]

[color=black][/color]
[color=black][font=Times New Roman]5: Om man ska plantera växter eller tar upp växter, eller sätta ner något annat på akvarium botten då man redan har fyllt den med vatten. Kan man då använda sig av sina händer till det, eller måste man använda sig av redskap för det? För även om man har tvättat sig innan så lär det ju finnas bakterier på sina händer och armarna, alltså hur pass känsliga är fiskarna för det?[/font][/color]

[color=black][/color]
[color=black][font=Times New Roman]6: Vad för sorts grus/sand rekommendera ni?[/font][/color]

[color=black][/color]
[color=black][font=Times New Roman]7: Går det bra att använda sig av ekonomi varianten att plocka egna stenar och dylik, så länge man tvättar och kokar dem?[/font][/color][/font]
#2 - 15 september 2005 18:26
Mina åsikter.

1. Nej, man behöver ingaet av det. Undantaget saltet om man ska köra bräckvatten fisk.

2. Ja, Nitravec används bla vid "snabbstart". Om man inte kör Nitravec bör inte bara vänta 1-2 veckor, utan på något sätt tillsätta organiskt material som nitrifikationsbakterierna kan "äta upp" sig på.

3. Klokt att ta det lungt när man börjar sätta i fisk. Risken för överbelastning av filtret finns alltid om man sätter i alla fiskar på en gång.
Kolla Zoopets artbeskrivningar angånde fiskval till ditt kar

4. Dom fiskar du nämnt är relativt vanliga och kostar mellan 20 och 50kr skulle jag gissa på.

5. Händerna funkar utmärkt. Iofs kan redskap vara bra för att "komma åt" ibland.

6. Jag gillar Rådasand. 0.8-1.3mm kornstorlek tycker jag är utmärkt. Sen att den går att köpa på bygghandeln för halva priset mot akvarieaffären gör inget heller (ca 60kr/25kg)

7. Går utmärkt det med. Stoppade själv ner några kg sten i går. Noggran tvätt duger.
Pinnar och grenar kan vara klurigare. Tag aldrig från barrträd. Lövträ som legat i vatten/torvmosse under längre tid kan funka.
#3 - 15 september 2005 18:46
3. räkor kan vara ett bra inslag i ditt akvarium, även nån algätare (räkor äter alger också men kanske inte i lika stor mängd). jag ser att du har valt fiskar från lite överallt i världen alltså kan du välja malar från överallt i hela världen! :). kolla på malar i hela världen 0-5 cm så ska du nog klara dig. några av dinna större fiskar kan "trakassera" dinna räkor om du nu skaffar sånna så du får iakta dom mycket i början ibland funkar det ibland inte.

5. så länge man inte har "gosiga" fiskar som pirayor vargtetror osv så kan man nog pilla med händerna.

6. strandsand ska tydligen funka bra i en så liten mängd som du behöver så ska det nog gå bra att ta utan tillstånd även om det är "oetiskt".

7. stenar från naturen går bra själv gillar jag itne att plocka trä från naturen om ja inte hittar prima bitar. många har däremot lyckats bra med trärötter från ek osv.

dom andra frågorna har fått bra svar så jag låter det vara.
#4 - 15 september 2005 19:00
[QUOTE=Tastyfish]3. räkor kan vara ett bra inslag i ditt akvarium, även nån algätare (räkor äter alger också men kanske inte i lika stor mängd). jag ser att du har valt fiskar från lite överallt i världen alltså kan du välja malar från överallt i hela världen! :). kolla på malar i hela världen 0-5 cm så ska du nog klara dig.
.[/QUOTE]

Tackar så mycket för svaren, har hjälpt en hel del.
Men är inte "[font=Times New Roman][font=Verdana]Mrs Schwartz´s pansarmalar[/font] " [/font][font=Verdana]algätare?[/font]
#5 - 15 september 2005 19:02
pansarmalar går o putsar på botten och plockar matrester och äter INTE skit som många tror.
#6 - 15 september 2005 19:46
[QUOTE=heeke]
3. Klokt att ta det lungt när man börjar sätta i fisk. Risken för överbelastning av filtret finns alltid om man sätter i alla fiskar på en gång.
Kolla Zoopets artbeskrivningar angånde fiskval till ditt kar

.[/QUOTE]

När det står "60 cm & 60 liter", medens mitt akvarium är 60 cm lång men den rymmer bara 54 liter, kan jag då ha den fisken i mitt akvarium? Ska kanske sägas att jag inte har sett någon fisk på de sidorna där det står "60 cm & 54 liter". Är den konstellationen ovanlig, eller?
#7 - 15 september 2005 19:51
Anledningen att både längd och volym finns angiven är för att man inte ska tro att ett akvarium som är 10x10x600cm funkar bara för att det är 60l (extremt överdrivet men ändå;))
Angivelsen ska ses som vägledande och 4l hit eller dit spelar ingen roll.
Sen måste man alltid tänka på att man inte kan ha 200st fiskar som var och en klara 60liter i just ett 60l kar (även om det kan se ut så när vissa djuraffärskjedjor har rea på zebrafisk ;))
#8 - 15 september 2005 19:54
"60cm & 60 liter" är en fingervisning. "Konstellationen" 54 liter är en volym som blir av de jämna talen 60x30x30 (cm). Så, det är väldigt vanligt.
#9 - 19 september 2005 10:38
[QUOTE=Tastyfish]3. jag ser att du har valt fiskar från lite överallt i världen alltså kan du välja malar från överallt i hela världen! :). kolla på malar i hela världen 0-5 cm så ska du nog klara dig.[/QUOTE]

Enligt vad som gick finna på denna sajt så fann jag bara två, då jag inte har guld-medlemskap. De två verka dessutom kräva ganska stark vattencirkulation, och jag har nog ingen cirkulationspump utan bara luftpump, så måste jag då köpa det, eller går det lika bra med en algmagnet?
#10 - 19 september 2005 11:06
Vad har du för filter? För har du ett vanligt innerfilter så sitter det en pump på den.
#11 - 19 september 2005 12:12
[QUOTE=Gimbo]Vad har du för filter? För har du ett vanligt innerfilter så sitter det en pump på den.[/QUOTE]

Vita Tech, och ja det ska vara ett innerfilter. Jag har tidigare hört att det ska vara någon pump i filtret, men jag trodde det var en luftpump inte cirkulationspump.
#12 - 19 september 2005 12:55
Ett innerfilter är uppbyggt av en filterkammare samt en cirkulationspump. En luftpump suger in luft och trycker ut luft.
#13 - 19 september 2005 13:48
[QUOTE=Gimbo]Ett innerfilter är uppbyggt av en filterkammare samt en cirkulationspump. En luftpump suger in luft och trycker ut luft.[/QUOTE]

ja men man kan kopla till ett inerfilter som drifs av en luftpump
#14 - 19 september 2005 13:58
[QUOTE=alcar][QUOTE=Gimbo]Ett innerfilter är uppbyggt av en filterkammare samt en cirkulationspump. En luftpump suger in luft och trycker ut luft.[/QUOTE]

ja men man kan kopla till ett inerfilter som drifs av en luftpump[/QUOTE]

Självklart kan man det. Inbillar mig dock att det inte är så vanligt.
#15 - 19 september 2005 17:41
Ursäkta för jag är frågvis. Men jag har verkligen försökt ta reda på svaret på denna fråga själv, jag har sökt och läst en hel del men blir nästan bara mer förvirrad desto mer jag läser. Behöver man frigolit eller inte? Jag har helglas och sand som är 0.8 mm och har inga planer på att skaffa stora tunga stenar, och om man nu skaffar det, kan man inte lika gärna sätta en liten bit frigolit under just den stenen då man väl skaffar stenen, så om frigoliten skulle bestämma sig för att flyta upp så gör den mindre skada.
#16 - 19 september 2005 18:06
ska du bara ha sand så kan du skipa frigoliten.

har du 0.8 sand 8cm djupt så kan du lägga en sten på ett par tre kilo utan problem sålänge du inte har fiskar som gräver det är främst då som frigolit rekommenderas.
#17 - 19 september 2005 18:36
Du behöver ett underlag under akvariet om du har helglas. Sedan så är det vanligaste (enligt zooaffären jag frågade idag) att man inte har nåt underlag inne, förutom under tyngre stenar
#18 - 19 september 2005 18:46
Står det på någon form av plastram eller liknande? Har sett att många mindre akvarier gör det. Då vetetusan om jag skulle använda underlag.

Det gör jag inte på mitt 54L och 112L Aquael. De större karen har jag däremot frigolit.
#19 - 19 september 2005 19:44
[QUOTE=akan]Du behöver ett underlag under akvariet om du har helglas. Sedan så är det vanligaste (enligt zooaffären jag frågade idag) att man inte har nåt underlag inne, förutom under tyngre stenar[/QUOTE]

Under akvariet så har jag inte frigolit men likväl ett underlag i form av en kartongbit, men jag har inget i akvariet.
#20 - 19 september 2005 20:44
Hej

Skaffa frigolit om du vill slippa vatten på golvet....Kostar skit och ingenting
Fredrik
#21 - 22 september 2005 14:40
Jag har två frågor till. Jag la ner fiskarna i Tisdags, jag har exempelvis Black Molly och en pansarmal ihop med några andra. Pansarmalen har ju ett rykte om sig att vara känslig för salt och Molly skulle tydligen ha salt i vattnet. Men jag tycker mina Molly verka må prima så ska jag då verkligen riskera min pansarmals hälsa genom hälla i salt (och går det i sådana fall bra med vanlig salt?) då mina Molly´s verka må bra?

Sedan så är säkert slamsugare bra, men kan man inte lika gärna använda sig av händer och ta upp slammet?
#22 - 22 september 2005 14:52
ja du kan ju ha lite salt och inte så mycke så kanske bårda artena trivs;)
#23 - 22 september 2005 14:58
[QUOTE=alcar]ja du kan ju ha lite salt och inte så mycke så kanske bårda artena trivs;)[/QUOTE]

Tack, går det bra med vanlig salt och hur ofta ska man salta?
#24 - 22 september 2005 15:06
Använd inget salt alls, det är inte nödvändigt med de fiskarna du har. Pansarmalarna ska absolut inte gå i ett akvarium med salt.
#25 - 22 september 2005 15:39
HenrikE, hur många liter sand/grus har du i akvariet, och verkar det vara lagom?
Jag har själv 4liter, men det verkar något tunnt
#26 - 22 september 2005 16:04
[QUOTE=akan]HenrikE, hur många liter sand/grus har du i akvariet, och verkar det vara lagom?
Jag har själv 4liter, men det verkar något tunnt[/QUOTE]

Typ 13 kilo (blir väll runt 9 liter skulle jag tro). Det blir ungefär 5 cm (allt mellan 4.5 cm till 6 cm på sina ställen) djupt och det tycker jag är lite egentligen.
#27 - 22 september 2005 16:56
borde köpt en hel påse på pwss 20kg för 150kr. nu har jag typ 6 kg som jag betalade 100kr för(4l)
#28 - 23 september 2005 08:36
Tipsar som vanligt om Rådasand från Rådasand AB. Många akvariehanlare har det, men också byghandeln. 25kg kostar i byghandeln ca 60kr. Finns i kornstorlek 0.33 upp til 3.0mm
Om vi ska prata liter så är väl 25kg med korstorlek 0.8-1.2mm runt 10 liter. Har iaf för mig att det blev 4-5 hinkar när jag flyttade mitt kar för en vecka sedan, och har för mig att det är 100kg sand/grus jag har där i.
#29 - 23 september 2005 11:35
Ingen som vet om man måste ha slamsugare? Jag har ju ganska fin sand så är det kanske bättre att plocka upp för hand, för annars suger man väl upp en hel del sand.
#30 - 23 september 2005 12:46
[QUOTE=HenrikE]Ingen som vet om man måste ha slamsugare? Jag har ju ganska fin sand så är det kanske bättre att plocka upp för hand, för annars suger man väl upp en hel del sand.[/QUOTE]

Slamsugare är inget som du alls behöver. Fast det kan ge ett trevligare intryck. Eller det kan vara bra om man har hör belastning på akvariet.

Det är svårt att slamsuga i sand med en vanlig slamsug. Vet att det ska finnas slamsugare som är gjorda för sandbotten. De ska se ut ungefär som en gaffel längst ut.

Finns säkert någon här som vet mer om dem.
#31 - 1 oktober 2005 21:09
Hur länge kan man ha tänt i akvariumet innan det tar skada på fiskarna? Går de inte och lägger sig i vilket fall som helst tillslut?
#32 - 1 oktober 2005 21:25
fiskarna behöver natt dom också.

en härinne hade missat å slå om timern till lyset och såg direkt att nåt va fel fiskarna såg lite risiga ut.

själv har jag tänt 12timmar och mina fiskar verkar trivas med det.
#33 - 1 oktober 2005 21:54
Hur mycket sand

[QUOTE=Raven]ska du bara ha sand så kan du skipa frigoliten.

har du 0.8 sand 8cm djupt så kan du lägga en sten på ett par tre kilo utan problem sålänge du inte har fiskar som gräver det är främst då som frigolit rekommenderas.[/QUOTE]

8cm sand i en 54l burk är inte det rätt mycke. hur tjockt med botten material ska man ha egentligen. Affären jag pratade med sa så lite som möjligt det samlas massa skit i sanden. Jag vet att många affärer inte riktigt är på banan men jag är helt ny på detta så vad ska man tro ???
#34 - 2 oktober 2005 16:48
Okej, men hur länge klarar de av leva i enbart mörker eller ljus innan det ger bestående skador, och om man utsätter dem för något av det under en längre period, vilket gör minst skada?

Om jag exempelvis ska åka bort några dagar, måste jag då köpa en timer?
#35 - 2 oktober 2005 17:33
Eftersom människans minne är komplicerat och gärna tänker på saker som av oss anses som roliga och stimulerande bör du skaffa en timer till ditt akvarie. Annars kan, vilket jag är beredd att satsa på, du emellertid glömma bort(se ovanstående förklaring) att tända/släcka belysningen i ditt akvarium.
En timer kostar inte många kronor att införskaffa, ex på IKEA, COOP, Clas Ohlson etc..

En ljuscykel behövs också i ditt akvarium för att stimulera växter och fiskar.
För kom ihåg att det är DIN skyldighet att hålla dina fiskar så naturtroget du bara kan i ett akvarium, alltså behövs natt och dag.
#36 - 2 oktober 2005 17:40
[QUOTE=Richie][QUOTE=Raven]ska du bara ha sand så kan du skipa frigoliten.

har du 0.8 sand 8cm djupt så kan du lägga en sten på ett par tre kilo utan problem sålänge du inte har fiskar som gräver det är främst då som frigolit rekommenderas.[/QUOTE]

8cm sand i en 54l burk är inte det rätt mycke. hur tjockt med botten material ska man ha egentligen. Affären jag pratade med sa så lite som möjligt det samlas massa skit i sanden. Jag vet att många affärer inte riktigt är på banan men jag är helt ny på detta så vad ska man tro ???[/QUOTE]

nu va 8cm lite av ett exempel men har man bra bottenmaterial och mycke av det får man en go botten som tar hand om fiskskiten.
0.8 sand är nog för fin för att få den goa botten då vatten måste komma ner med syre.
minst 2mm grus behövs för "jordbotten" just för cirkulationen.
sen går det ju köra helt utan om man så också vill.

HenrikE
växter är direkt beroende av ljuset och vissa är nästan döda efter 3 dagars mörkläggning till exempel.
sen är det stressande för fiskar att bara ha ljus mörker kan dom nog klara sej bättre men regelbundna tider är det bästa.
för ljust så får du en MASSA alger dom kan ta upp hur mycke ljus som helst medans växterna måste få vila.
ska själv dra ner från 12t till 10t då algerna börjar komma fortare än växterna.
#37 - 10 oktober 2005 14:38
Jag har upptäckt min första lilla yngel i karet, det är en av mina Black Molly honor som har fött tydligen, har dock bara sett en än så länge. Jag antar att den kommer bli uppäten då det finns många fiskar, i synnerhet min kampfisk som simmar mycket igenom flyttväxterna. Men min fråga är behöver denna någon speciellt foder, eller går det bra med flingfoder. För en hel del av flingfodret flyter ju ändå in bland flytväxterna och blir liggandes där. Kan inte ynglen ta små bitar av det flingfodret, eller att smular ner det till väldigt små bitar?

Annons