Några frågor

#1 - 24 juni 2007 13:22
Hej!
jag funderar på att köpa ett begagnat 250-400 liter akvarium och det kommer att bli mitt första akvarium! :)
Jag undrar några saker:
Vilken storlek är bäst att börja med?
Vart kan jag leta efter annonser?
vilka filter och pumpar som är bra?
och vad som är viktigt att tänka på?

Hoppas på svar;) // Johanna
#2 - 24 juni 2007 13:28
Kolla på Blocket och/eller Allaannonser.se

Läs artikeln Akvariestart, du hittar den i menyraden ovan!

Och ta det lugnt, plugga på ordentligt innan du köper fisk.
Lycka till!
#3 - 24 juni 2007 13:43
Ju större karet är desto lättare brukar det vara att få balans i karet. Ytterfilter är att föredra och kapaciteten bör vara minst 2x vattenvolymen /timma. Det finns många olika fabrikat på pumpar, en del föredrar än det ena och än det andra men det viktiga är att den ser fräsch ut, håller tätt och har kapaciteten för karet. Tänk även på att den kläggar igen efter ett tag och förlorar då kapacitet så tycker du att den är för kraftig i början så kommer det att avta.
Det finns mängder med kar på Blocket, så ha inte för bråttom utan köp det karet som du verkligen gillar med de tillbehör som du vill ha.
Ta det lugnt och fråga på så kommer det mesta att lösa sig.
Men jag lyfter ett varningens finger, det är som en sjukdom med akvaristik! Har du väl börjat och du tycker det är kul så har du snart ingenstans mer att ställa några kar;) och förresten, välkommen hit!
#4 - 24 juni 2007 14:29
Hej.

Kul att höra att ännu en beger sig in i akvaristträsket! :) Det e ett mkt trevligt träsk som skapar beroenden man inte trodde att man hade :D

Som sagts så e blocket.se en guldgruva, jag har hittat flera av mina kar där för mkt bra priser & dessutom kompletta. :)

Sen som oxå sagts, starta upp karet i sakta mak. Inte för många fiskar på en gång, det gagnar varken dig eller fiskarna.

Mkt bra beslut att starta med ett kar som har volym istället för ett litet!

Välkommen hit & Lycka till!

Mvh Eva
#5 - 24 juni 2007 14:46
Tack för alla svar :D
Jag har redan fastnat i träsket efter att ha vart inne i en djuraffär ;)
och nu har jag en fråga till:
vilka saker MÅSTE man ha i ett akvarium för att det ska funka bra? :)

MVH Johanna
#6 - 24 juni 2007 15:04
Hmm, egentligen finns inga måsten. Men det man bör ha iaf tillgång till...

Doppvärmare
Reningsystem
Grus/sand som man kan plantera växter i.
Rötter eller stenar om man väljer fiskar som vill ha gömställen.
#7 - 24 juni 2007 15:12
Doppvärmare tycker jag är helt överflödigt om man bor i en normalt varm lägenhet/hus. Pumpen och lyset värmer, och det brukar räcka till de allra flesta firrar. Utom diskus och såna "finfiskar" ;)

Pumpen behöver inte vara dyr för att vara bra - jag kör med AquaEl circulator 350, med en filtersvamp på insuget. Den kostade runt 200 kr ny...

Växter! Gör inte samma misstag som så många av oss andra - läs på och köp riktiga akvarieväxter som är tåliga. Finns även det att köpa på nätet - privat eller via affär.

Och glöm inte de underbara städarna: snäckor :D Posthorn och/eller ampullaria.

Glömde säga: välkommen i akvarieträsket!
#8 - 24 juni 2007 15:35
Se till att ha en stadig bänk som är jämn och i våg(alltså inte lutar åt nåt håll)! Helglasakvarie med frigolitunderlag, ramakvarie utan underlag!

Vara försiktig med tunga stenar mot glasbotten, använd nåt skydd mellan glaset och stenarna, för att inte repa!

Dropptester, dropptester, dropptester!:D
#9 - 24 juni 2007 15:50
Tänkte i akvariet jag, men ska vi gå på det externa...

Termometer
Ljuskälla
Bakgrund, dels för det estetiska och dels som skyddsområde för skraja fiskar.
Håvar i olika storlekar
BB, om du vill ha levandefödare.

Mer bra att ha:
Karantänakvarium/balja ifall nån fisk blir sjuk.
Algborttagare - Rakbladsskrapa, bilfönsterskrapa, tvättsvamp, algmagnet...ja variationerna är många.
Fiskmat
Växtgödningsmedel
Kökskemi-produkter - Citronsyra, bikarbonat, ättika (funktionen lär du lära dig med tiden)

*Känn dig inte skrämd av alla förslag...det finns inga måsten utöver vatten och glasbehållare i rätt storlek. Inget glas = Inget vatten....Inget vatten = Död fisk. Majoriteten tycker nog det är en dum kommentar, men det struntar jag i eftersom jag vet att jag har rätt. *
#10 - 25 juni 2007 14:28
Tacktack! :)
Jag kommer på fler frågor hela tiden! Så nu kommer några till ;)
Vad gör en pump egentligen??
Kan man ha sköldpaddor med andra fiskar?
Kan man ha bara en fisk av samma sort eller måste man ha flera likadana?

// Johanna
#11 - 25 juni 2007 15:08
Välkommen till oss andra akvariesmittade. Det är en livslång åkomma som man kan vara symptomlös men kan aldrig botas helt ifrån. :D

En pump har (minst) 3 syften.
1) Att pumpa runt vattnet så att det kan syresättas från ytan. Man sätter då pumpens utblås några centimeter från ytan så att det bildas en vågrörelse i vattnet.
2) Silar bort skräp som oundvikligen kommer i vattnet (döda växtdelar, fiskbajs etc)
3) Kanske viktigast av allt: filterdelen är hem för miljoners (miljarders?) nyttiga bakterier som ser till att neutralisera och omvandla skadliga ämnen som fiskarnas bajs producerar (kan också finnas i vattnet) till näring för växterna.

Vattensköldpaddor är inte att rekommendera ihop med fiskar, om man inte vill att sköldpaddorna ska få äta upp dem. Sköldisarna är nämligen snabba rovdjur som i huvudsak äter fisk...

Om du ska ha en fisk eller flera fiskar av varje sort beror på fisken. Vissa fiskar _måste_ leva i stim för att må bra, andra är jätteaggressiva mot sin egen art och måste därför leva ensamma (men fungerar bra med andra arter). Ytterligare andra fiskar är aggressiva mot allt (eller blir jättestora) och bör därför hållas helt ensamma. Du får kika runt på de fiskar du tycker är fina och se vad de behöver.

Generellt kan man säga att de fiskar som finns i zooaffärerna går att ha med andra fiskar, det är dock inte alltid lämpligt att ha dem som husdjur pga dess storlek som vuxna. Man kan inte heller blanda arter hejvilt utan man behöver oftast läsa på lite om vilken sorts vatten de behöver (surt eller basiskt), om de vill ha mycket eller lite växter osv.
Zoopets forum (och att använda sökfunktionen!) är ett jättebra sätt att lära sig mer om fantastiska fiskar (och växter, och räkor och sniglar och och och..)

Välkommen!
#12 - 25 juni 2007 19:20
Oj! [:O] jag visste inte att sköldpaddor var köttätare [:o]

När man inreder ett akvarium, ska man då ha i vatten först och sen sten/sand, växter och sånt eller tvärtom?

//Johanna:)
#13 - 25 juni 2007 19:45
Storlek och balans?

ansjo skrev:
Ju större karet är desto lättare brukar det vara att få balans i karet. Ytterfilter är att föredra och kapaciteten bör vara minst 2x vattenvolymen /timma. Det finns många olika fabrikat på pumpar, en del föredrar än det ena och än det andra men det viktiga är att den ser fräsch ut, håller tätt och har kapaciteten för karet. Tänk även på att den kläggar igen efter ett tag och förlorar då kapacitet så tycker du att den är för kraftig i början så kommer det att avta.

Det finns mängder med kar på Blocket, så ha inte för bråttom utan köp det karet som du verkligen gillar med de tillbehör som du vill ha.

Ta det lugnt och fråga på så kommer det mesta att lösa sig.

Men jag lyfter ett varningens finger, det är som en sjukdom med akvaristik! Har du väl börjat och du tycker det är kul så har du snart ingenstans mer att ställa några kar;) och förresten, välkommen hit!

:)Jag började med ett 57 liters akvarium. Har alltid haft en exellent balans i det, regelbundna vattenbyten, sparsam matning osv. Så blev det ett 130 liters. Där har jag haft det marigare med balansen. Inget katastrofalt men tillräckligt för att bli irriterad. Tycker att jag skött dem likadant men kanske att fiskbeståndet i 130 l varit litet fler. Men att ett mindre ska vara svårare har inte stämt i mitt fall!!!:confused:
#14 - 25 juni 2007 20:02
Okej, innan sa jag ju att jag tänkte börja med ett 250-400 liter kar, men nu så kan jag låna ett av mina kusiner som är 70liter;) Så jag tänker börja med det istället :D och köpa ett störe begagnat senare (jag har så dåligt tålamod[:-63])

Mvh // Johanna
#15 - 25 juni 2007 20:20
Gör du rätt i...

Oduglig skrev:
Okej, innan sa jag ju att jag tänkte börja med ett 250-400 liter kar, men nu så kan jag låna ett av mina kusiner som är 70liter;) Så jag tänker börja med det istället :D och köpa ett störe begagnat senare (jag har så dåligt tålamod[:-63])

Mvh // Johanna

[SIZE=3][COLOR=royalblue]Tålamod är en bra förutsättning för ett vackert akvarium. Och som Mamma Mia sa: ha inte för brått med att få i fiskarna.....[:-68][/COLOR][/SIZE]
#16 - 25 juni 2007 21:04
Oduglig skrev:
Oj! [:O] jag visste inte att sköldpaddor var köttätare [:o]

När man inreder ett akvarium, ska man då ha i vatten först och sen sten/sand, växter och sånt eller tvärtom?

//Johanna:)

Mer tvärtom, men även här skiljer det sig hur man gör, ordningen jag gör det i;

Först i med grus/sand. Spolar rent det först för att få bort stendamm, inget måste med vattnet klarnar snabbare om man gör rent det först tycker jag.

Sen placerar jag i andra detaljer som rötter eller större stenar (stora bumlingar lägger jag i före sand/grus dock).

Sen fyller jag upp med vatten till ca hälften och planterar växter.

När planteringen är klar så fyller jag upp akvariet med vatten tills det är nästan fullt (1-1½ cm från kanten i de akvarier som har ram och täckglas, 3-4cm från kanten på öppna helglasakvarier.)

Annons