Vid uppstarten av mitt akvarium skaffade jag tio sorgmanteltetror för att de skulle dra igång nitrifikationen och sedan vara en dekorativ stimfisk burken..:p
Bajsandet har de skött riktigt duktigt, men som "dekorativ stimfisk" har det varit sämre. En av de tio har avlidit av okänd anledning.
Skaffade 16 rödmunstetror (alla de hade i butiken) för att sköta stimmandet, i butiken gick de tillsammans med just sorgmantlar. En liten sorgmanteltetra blev av misstag infångad och det var enklast för butiken att låta mig få den på köpet. Mina gamla sorgmantlar har hunnit att växa sig stora och den nya individen såg verkligen ynklig ut och är kommer min högst ovetenskapliga fiskantropologiska studie nr. 1:
Den har på bara tre, fyra veckor vuxit ifatt de övriga minsta individerna i gruppen och kan nu inte skiljas från de andra. Jag inbillar mig att dess tillväxt varit mycket snabbare än de övrigas, kan det vara möjligt? Ett slags snabb anpassning till kompisarna? (Jag vet säkert att den lever eftersom att de nu åter igen är lika många som mina fingrar)
Nr 2: Gäller även den sorgmanteltetrorna. De är som sagt en besvikelse som stimfisk och tycks ha sina revir som de bevakar under dagen. Men nu har jag lagt märke till att de under kvällstid gärna bildar stim och busar i strålen från ytterfiltret (ungefär som sebrafiskar brukar göra). Varför det, är det ett socialt beteende eller ska de till att leka?
Har du några teorier (eller fakta) om ovanstående och/eller har du gjort egna iaktagelser som du undrar över?