Funkar nog på Spirogyra (vattenhår), men knappast på staghorn. Staghorn sitter så hårt att bladet går sönder innan algen släpper.
Sant, och eftersom Ovebs gräs växer som sjutton och klipps ner med jämna mellanrum kan vi utesluta Staghorn. Förmodligen är det någon form av Cladophora eller annan trådalg, och där funkar filtermattstekniken kanon.
Problemet med större trådliknande alger i växtakvarier är att dom på många sätt trivs under ungefär samma förutsättningar som växter, med skillnaden att dom inte är lika kinkiga när det är låga makronivåer (C,N,P,K) speciellt är dom fenomenala på bikarbonatsutnyttjande under väldigt intensivt ljus. 2x150 watt MH över 325 liter 8).
Yttterligare en försvårande omständighet är total avsaknad av ljuskonkurrens när man bara kör nålgräs, vilket är en av två konkurrensfaktorer växterna spelar ut alger på. Den andra är stabilt obefintliga ammoniumnivåer.
Om jag var du hade jag inte gärna stängt av mina nya ADA-bestyckade MH-blåslampor, grundpremissen för akvariet är alltså tokmycket ljus. Då blir det svårstyrt hur man än vrider och vänder på det.