Några bilder på ett nybörjarakvarium

#1 - 5 februari 2008 19:45
Här kommer några bilder på mitt 120liters Juwelakvarium + fiskar... långt ifrån klart, det är för lite växter än så länge, men det är en början iaf. Tanken är att fortsätta med fler guppys (endlers + vanliga) samt ett dvärgciklidpar.

http://www.flickr.com/photos/ceciliaw/2244063941

http://www.flickr.com/photos/ceciliaw/2244857120

http://www.flickr.com/photos/ceciliaw/2244064035

http://www.flickr.com/photos/ceciliaw/2244064073

http://www.flickr.com/photos/ceciliaw/2244064111
#2 - 5 februari 2008 19:57
vad har du för kamera? några bilder var riktigt fina .jag måste skaffa bättre kamera =)
#3 - 5 februari 2008 20:01
MrN skrev:
vad har du för kamera? några bilder var riktigt fina .jag måste skaffa bättre kamera =)
En Eos Digital 300, inte den nyaste direkt men ger fina bilder :)
#4 - 5 februari 2008 20:18
Med fler växter kommer det bli jättefint :) Det är enligt mig finast när det är riktigt lummigt, så att botten knappt syns. Funkar jättebra att plantera många anubias-plantor (den sort som kallas Anubias "nana" är lågväxt). Då blir det som en djungel av deras rotsystem också, där yngel kan gömma sig :)

Men du ska väl ha en bakgrund av något slag? Antingen affisch eller invändig bakgrund.. Inte fint när väggen eller något ljust lyser igenom tycker jag. Men det hade du säkert tänkt fixa senare :)
#5 - 5 februari 2008 20:33
toccata skrev:
Med fler växter kommer det bli jättefint :) Det är enligt mig finast när det är riktigt lummigt, så att botten knappt syns. Funkar jättebra att plantera många anubias-plantor (den sort som kallas Anubias "nana" är lågväxt). Då blir det som en djungel av deras rotsystem också, där yngel kan gömma sig :)
Oooh, tack för tipset! Jag behöver ju något "djungligt" som framtida guppyyngel kan gömma sig i...

toccata skrev:
Men du ska väl ha en bakgrund av något slag? Antingen affisch eller invändig bakgrund.. Inte fint när väggen eller något ljust lyser igenom tycker jag. Men det hade du säkert tänkt fixa senare :)
Ja, det ska jag definitivt ha :D Har inte kommit så långt bara, det får bli framöver... just nu hoppas jag mest på att nitritnivåerna ska hålla sig i schack så jag kan ha i mer fiskar snart! :)
#6 - 6 februari 2008 14:10
Vad bra att du tar det lugnt och bara har några få fiskar den första månaden. Alltför många är för ivriga och får problem. Det kommer nog gå bra med ditt akvarium.

Som sagt, fixa gömställen för ynglena, och låt sen de starkaste överleva... Kanske är det bra att ha någon lagom stor tetra, som håller efter yngelbeståndet och äter upp de svaga exemplaren. Då slipper du överbefolkning, och dessutom överlever då de bästa och starkaste ynglen för framtida avel. Att sätta honor i en så kallad "yngelkasse" är bara stressande för honan som ska föda, enligt mig. Så om jag vore du skulle jag ha mycket växter, och någon halvliten yngelätande fisk som neontetror eller sorgmanteltetror..

Men självklart kan du strunta i det, då kommer du dock få väldigt mycket fisk väldigt snabbt i akvariet :)

Lycka till!
#7 - 6 februari 2008 20:08
Korsar sig inte "vanliga" guppy och endlers?
#8 - 6 februari 2008 20:10
Lysmask skrev:

Jo det gör de.
#9 - 7 februari 2008 00:49
Tanken som slog mig förutom dom snygga fiskbilderna var att ett HMF antagligen hade varit ett suveränt komplement runt ett juvelfilter, både visuelt och reningsmässigt, jösses vad stora dom är eller är det en perspektiv förvrängning?
#10 - 7 februari 2008 01:06
Guppyna på första bilden var otroligt vackra!

Jag tycker du fått till ditt akvarium fint. Just inredning är det jag tycker är svårast, så det är alltid kul att se folk som kan lösa det, t o m utan tidigare erfarenhet. :)
#11 - 7 februari 2008 10:16
Lysmask skrev:

Jo, det gör de, precis som Lena sa... dock gillar jag vanliga guppys och endlers så pass mycket att det inte gör mig så mycket om jag får hybrider på kuppen. Jag kommer förmodligen tillsätta någon yngelätande fisk dessutom, så förmodligen kommer en del yngel gå till spillo. (förslag på yngelätande fiskar emottages tacksamt - tetror har nämnts tidigare, finns det fler?)

[quote=Gaffel]Tanken som slog mig förutom dom snygga fiskbilderna var att ett HMF antagligen hade varit ett suveränt komplement runt ett juvelfilter, både visuelt och reningsmässigt, jösses vad stora dom är eller är det en perspektiv förvrängning? [/quote]
Umm, svenska tack? :D HMF är.. vad? (jo, jag vet, jag ÄR nybörjare..)
#12 - 7 februari 2008 10:18
Whistler84 skrev:
Guppyna på första bilden var otroligt vackra!

Jag tycker du fått till ditt akvarium fint. Just inredning är det jag tycker är svårast, så det är alltid kul att se folk som kan lösa det, t o m utan tidigare erfarenhet. :)

Tack så hemskt mycket, jättekul att höra att någon gillar det man gjort :) Som sagt, lite mer växter ska till... guppysarna fick jag plocka själv på affären, är hemskt nöjd med dem 'so far'... så fascinerande att hanen är så omtänksam om sina honor, han uppvaktar dem och 'beskyddar' dem.. superhäftigt att se!

Annons