Något verkar vara fel på ancistrusen, hjälp!

#1 - 7 april 2010 07:10
Hej! Har ett akvarium på 450 l, uppstartat för ca 1 år sedan. Alla fiskar har överlevt hittills (neontetror, scalarer, siameser + ancistrus). Bra vattenkvalité, testade igår. Byter alltid vatten 1ggr/vecka. Har svärdsplantor, valisneria + diverse stenar, gömställen + mangroverötter.

Nu har min ancistrusmal (en kille tror jag, för den är skäggig) blivit alldeles uppsvälld om magen och andas snabbt. Igår kväll låg den på bottnen bredvid en sten och flämtade och nu är den vid ytan på akvariet (munnen nog vänd mot glaset). Färgen helt ok på fisken tycker jag. Tänkte nästan redan ta bort den men när jag rörde vid den flyttade den på sig relativt snabbt. Nu ligger den igen vid ytan och lite av fenan är ovanför vattnet...

Någon aning om vad det kan vara för fel på den? Ska jag plocka bort den?Tacksam för svar.
#2 - 7 april 2010 08:24
Det låter definitivt som att den är sjuk. Jag har sett liknande hos mina ancistrus en gång, och de klarade sig inte. Börja i alla fall med att isolera den så att den inte sprider en ev smitta vidare. Tycker du att den lider så ta bort den.
#3 - 7 april 2010 08:36
Läste nyligen en liknande tråd, där fanns även bild på Ancistrusen.
Kolla om det stämmer på din kanske det finns råd i den tråden, minns inte.
Hoppas den klarar sig!!
#4 - 7 april 2010 09:14
Här är länken Lineli hänvisar till.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139390
#5 - 7 april 2010 09:56
en helt annan sak men om samma mal. min ancistrusmal simmade in i en snäcka som var tänkt till min khuliål och fastnade. var tvungen att dra ut honom/henne med ganska hårda tag då den hela tiden simmade längre in. nu har den legat bakom en av stockarna i akvariet flera dagar utan att jag har sett den röra på sig. är den bara lite rädd och skärrad eller mår den inte bra? vill igentligen inte tvinga fram den igen om den är stressad som det är. ngt tips?
#6 - 7 april 2010 11:08
Låt den vara, ancistrus fastnar mycket sällan, men den ville nog kolla om snäckan dög som yngelgrotta. Det hade nog varit bättre att ha sönder snäckan om det nu var så att den verkligen hade fastnat. Den är nog rejält stressad nu, att du fick ta till hårda tag kan bero på att den höll sig fast genom att spärra ut sig och sina odonter.
Har den andra gömställen?
Ancistrus mår inte så bra om de inte ha en grotta eller spricka att gömma sig i.
#7 - 7 april 2010 14:07
jag tror den hade fastnat, varit på samma ställe hela dagen och den kunde inte vända sig. vågade inte krossa snäckan eftersom han var precis under. jag försöker göra grottor och hålor åt den men han har en förmåga att rasa allt. har en stor och en liten stock som ger endel sprickor och gömställen men det verkar inte duga. (sitter där nu) har även endel stenan och en kruka men dem verkar inte duga. något annat tips på gömställen? funderar på att ta en lite större glasburk och gräva ner i grus, kan det funka?
#8 - 7 april 2010 14:29
Ju äldre de är desto mer sitter de på samma plats hela tiden. Vanliga blomrukor i lera brukar uppskattas, de ha nog dessutom en lite bättre struktur för honom att suga sig fast på. Gör en dörr genom att ta bort en trekant i krukans kant med t ex en avbitartång
Ancistrus vill också ofta ha flera gömställen att välja mellan, och ju trängre desto bättre verkar de flesta tycka.
#9 - 8 april 2010 11:10
Idag plockade jag bort den, den såg verkligen inte ut att ha det bra =( Dom andra verkar friska iaf, alltid nåt...
#10 - 8 april 2010 12:55
Tråkigt med malen Pamelia, hoppas dom andra håller sig friska och glada.

Annons