något skumt med vattnet eller sjukdomar hoss firrarna.

#1 - 18 december 2006 11:47
hej hopp alla glada zoopet människor. har några frågor eller rättare sagt funderingar kring kemin ang vattnet i akvarier.
kollar mitt akvarium vatten regelbundet varje vecka. gör vatten byten varje vecka som man ska och rensar bort gamla blad och skit samt slam suger varje gång vid vatten byte. nu till mitt stora problem. mina fiskar dör. utan anledning tycker jag. syns inga fel på dom pigga och frächa ena dag sen någon dag efter så ligger dom e döa. mina vatten värden är gjorde ett nu för 1/2 timmes sen. för säkerhets skull. och det är seras vatten tester jag har och jbl samt test stickor. kh - värdet ligger på 7 och ph ligger på 7.2 nitrit värdet ligger på 0,1 - 0,3 mg/L mamonium ligger på 0 - 0,1 mg/L nitritet ligger på 0,1 mg/L som jag skrev inna gör vatten byte varje fredag. växterna ser fina ut och annars så ser fiskarna pigga ut. förutom att dom bara kolar av från dag till dag. detta ger mig huvudbry... varför ser dom friska och fina ut och jävligt pigga sen nästa dag e dom döda. måste till lägga att jag till sätter salt oxå i vattnet. 3 tesker på 125 L akvarium. alla tester e gjorda på vatten dropp tester, test stickorna fick jag på köpet när jag köpte detta akvarium. så jag vore jätte taksam för hjälp. för jag fattar noll av detta...!!!!!
#2 - 18 december 2006 13:57
När du slamsuger - rör du runt allt grus då eller håller du bara insuget ovanför botten? Rör man runt för mycket i bottengruset stör man balansen..

Har de inga andra symptom än att de "bara dör" :confused:
Nitriten ska ju helst vara 0,0..
#3 - 18 december 2006 17:22
Healena skrev:
När du slamsuger - rör du runt allt grus då eller håller du bara insuget ovanför botten? Rör man runt för mycket i bottengruset stör man balansen..

Har de inga andra symptom än att de "bara dör" :confused:

Nitriten ska ju helst vara 0,0..

nitriten ligger på 0,0 - 0,1 mg/L enliget seras vatten dropptest. och den enligt den beskrivningen så är den helt okey. kollar jag med stick testet så ligger den på noll. när jag botten suger tar jag bara ytligt skräp som sugs upp. och ja dom bara dör. jäkligt förbryllande för mig med. jag fattar noll. antigen e de jäkligt dåliga fiskar jag har fått tag på eller e det någon sjuks dom har , men kan bara inte lista ut vad för sjuka de skulle vara för dom vissar inga symtom överhuvud taget. inget fen klibb eller några synliga fel på dom över huvud taget..// karro
#4 - 18 december 2006 20:20
Det är ganska nystartat va? det är ingen riktigt etablerad biologisk balans vid nystart och då kan såna här "oförklarliga" dödsfall ske orsaken kan vara många men höga halter skadliga bakterier kan vara boven... men som sagt svårt att säga! (viktigt också att alla redskap och hink och sånt man stoppar i vattnet är ordentligt sköljda i vatten)
#5 - 19 december 2006 11:47
åheim skrev:
Det är ganska nystartat va? det är ingen riktigt etablerad biologisk balans vid nystart och då kan såna här "oförklarliga" dödsfall ske orsaken kan vara många men höga halter skadliga bakterier kan vara boven... men som sagt svårt att säga! (viktigt också att alla redskap och hink och sånt man stoppar i vattnet är ordentligt sköljda i vatten)

akvariumet har varit igång ca 3 månader. har hink som är endast avsett för fiskarna. lika så att alla andra tillbehör som jag använder till akvariumet är endast för att använda till de e jäkligt noga med det.. försöker vara noga med att skölja av redskapeninnan jag använder det vid vattenbyte och dyligt..något dkumt e de..men e tacksam att man får hjälp här...
MVH/karro
#6 - 19 december 2006 13:45
karro72 skrev:
akvariumet har varit igång ca 3 månader. har hink som är endast avsett för fiskarna. lika så att alla andra tillbehör som jag använder till akvariumet är endast för att använda till de e jäkligt noga med det.. försöker vara noga med att skölja av redskapeninnan jag använder det vid vattenbyte och dyligt..något dkumt e de..men e tacksam att man får hjälp här...

MVH/karro

Nyttobakterier kan det vara nåt att försöka med? de kliar sig inte och så?
Salt kanske om de tål det??
Värt att prova om de dör i alla fall.......
Du kanske fortfarande har för rent, du kanske ska låta det vara en stund med vattenbyte och så men göra dropptest ändå...
Jag brainstormar nu...:)
#7 - 19 december 2006 14:22
acinna skrev:
Nyttobakterier kan det vara nåt att försöka med? de kliar sig inte och så?

Salt kanske om de tål det??

Värt att prova om de dör i alla fall.......

Du kanske fortfarande har för rent, du kanske ska låta det vara en stund med vattenbyte och så men göra dropptest ändå...

Jag brainstormar nu...:)

jaa de värt ett försök. får fixa hem nyttobakterier. salt har jag i redan. men ska pröva de du föreslår.../mvh karro
#8 - 19 december 2006 19:33
Vad har du för fiskar.Hur varmt har du.
MvH Richard
#9 - 19 december 2006 20:05
karro72 skrev:

MVH/karro
vid 3 mån är inte kvävecykeln fullständigt i balans....
#10 - 19 december 2006 20:35
karro72 skrev:
jaa de värt ett försök. får fixa hem nyttobakterier. salt har jag i redan. men ska pröva de du föreslår.../mvh karro

Hejsan!
Hur går det för Dig....är läget stabilt?

acinna
#11 - 20 december 2006 14:51
svar till er alla som svarat, läget e stabilt just nu, inga fler fiskar har dött, just nu. jag har 5 black mollys, 1 dvärg gurami hona hanen dog för några dagar sen. har även 6 killbäcksrasborer. 3 platys. 2 sugmalar, 5 tetror. sen e där några yngle från platyn som har ynglat av sig. har inte har orken att samla in dom denna gånge. har slängt i nytto bakterier. har 26 grade varmt i vattnet.
god jul alla och tacksam för alla snälla råd jag har fått.
#12 - 20 december 2006 16:44
karro72 skrev:
svar till er alla som svarat, läget e stabilt just nu, inga fler fiskar har dött, just nu. jag har 5 black mollys, 1 dvärg gurami hona hanen dog för några dagar sen. har även 6 killbäcksrasborer. 3 platys. 2 sugmalar, 5 tetror. sen e där några yngle från platyn som har ynglat av sig. har inte har orken att samla in dom denna gånge. har slängt i nytto bakterier. har 26 grade varmt i vattnet.

god jul alla och tacksam för alla snälla råd jag har fått.

Vad Bra!! Grattis!!:)

Annons