något man bör akta sig för när man fångar i damm?

#1 - 22 mars 2007 21:25
vi har en stor damm på våran baksida där det kryllar av vatten insekter som fiskarna skulle tycka om.
är det bara att håva, eller är det något man borde akta sig för(insekter som kan skada fisken, ge sjukdomar osv)?
#2 - 22 mars 2007 21:37
Dykarbaggar, dykarlarver, trollsländlarver är dom första som poppar upp i mitt huvud. Dom äter allt dom kan hålla fast. Sen beror det på om stor eller liten fisk oxå
#3 - 22 mars 2007 21:44
okej, hur ser dessa ut? jag tänker inte fånga djur som är större än 2-4 mm..
#4 - 22 mars 2007 21:54
Då är det ingen fara. Dykarbaggar och deras larver samt trollsländelarver är betydligt större än så.
#5 - 22 mars 2007 21:54
Då är det lugnt - om du inte låter dom växa sig stora.

Men dom är häftiga som akvariedjur (utan fisk)!
#6 - 22 mars 2007 21:56
Dom är klart större. Trollsländelarver . Dykarbaggen är ju en skalbagge.
#7 - 22 mars 2007 23:08
#8 - 23 mars 2007 06:13
iglar, typ fiskigel är väl heller ingen höjdare, men som tidigare sagts... trollsländor och dykarbaggar och dykarskalbaggslarver ska man nog inte ha... fast de är ju grymt häftiga! :)
#9 - 23 mars 2007 07:30
De där baggarna äter mina ciklider av med god aptit.
Det knastrar innifrån akvariumet när de tuggar på dem, o de blir väldigt taggade av att jaga dem verkar det som... :)
#10 - 23 mars 2007 08:10
Om det finns fisk i dammen så bör man också hålla utkik efter karplöss.
Det fick jag själv in för några år sedan:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=63441

De är mindre - åtminstone till att börja med...
Här en bildsökning på fish lice
#11 - 23 mars 2007 08:24
finns det fisk i dammen bör du inte fånga i den alls. det bästa är att bara fånga levandefoder i sånna dammar som ej innehåller fisk alls.

Jo ett tips till, se upp med att trilla i...fniss
#12 - 23 mars 2007 16:02
Aquastyle: Vad har du för fisk?
#13 - 23 mars 2007 17:03
Kan nämna att jag idag var iväg till en sjö här i täby, och fick tag i mängder av både cyclops och dafnier. Cyclopsen stod i stora "stim" bland vass alldeles inne vid strandkanten, på bara nån centimeters djup, medan dafnierna fanns mer utspritt i hela sjön.
Jag körde dem genom ett 4 mm fodersåll när jag kom hem, och det visade sig mycket riktigt finnas en ung trollsländelarv där, som jag fick plocka bort. Just nu står byttan och närmar sig rumstemp så de skall överleva isläppet i akvarierna.

Har fortfarande inte hittat några betydande mängder mygglarver, men jag skall göra nya försök nu i helgen.
#14 - 23 mars 2007 19:01
Har inga fiskar i dammen:)
Jag kan se om jag kollar ner små små djur som liknar artemia.
Det är det enda jag kan se än så länge..
Finns det mygglarver nu?
Hur gör ni när ni fångar?
Jag tänkte bara fylla en hink eller liknande med vatten, sen ta en håv och fånga, lägga i, sen ta in till karen, "sålla" det med ett artemia såll, Rengöra om det behövs och sen mata. Jag ska ge det till lite större guppy yngel och Endlers guppy. Sen får vi se om mina A. compressiceps vill ha.
#15 - 23 mars 2007 19:19
gör det men trilla inte i, kan va lite kallt :P
#16 - 23 mars 2007 19:49
eriahl:
Jag har matat i princip alla ciklider jag hållit med levande foder direkt från trädgårdsdammen.
Mest har jag hållit sydamerikanska ciklider, men även afrikanska.

De tar gärna skalbaggar o liknande, redan innan de är fullvuxna. Ibland går de ej i gapet på dem, så de simmar runt med benen utstickande från munnen ett tag. :)
#17 - 23 mars 2007 20:03
Tuffa fiskar du har/haft. Dykarbaggarna är ju rätt tuffa dom oxå
#18 - 23 mars 2007 20:13
Stannade skalbaggarna kvar för att bli uppätna är frågan?
Jag hade en liten fisklös damm i Bälinge med massor av små skalbaggar...
Men även en del mygglarver - därför införskaffade jag 3 Shubunkin...
Inom något dygn hade alla skalbaggar checkat ut.
De ville inte inta sin plats i näringskedjan som Torsten på Fyris Zoo uttryckte det.
:)
#19 - 23 mars 2007 20:55
En dykarbagge på 3-4cm ger sig nog inte utan lite motstånd dom små odjuren. Men larverna är nog värre på att mumsa på allt som kommer i närheten, i friheten sas, det måste ju bara vara middagen om det rör sig.
#20 - 23 mars 2007 22:29
Jag skulle även akta mig för att ramla i vattnet:p .
#21 - 24 mars 2007 13:44
var ute nyss och fångade.
fick en delsvarta mygglarver, något artemialiknande som Endlerserna fick kämpa med för att fånga:p och sen fick jag något som såg ut som ett mussepigg huvud..
men så fick jag också något vitt, väldigt smalt, ca en halv centimeter som liknade en tarmmask:S den simmade ungefär som mygglarverna så det var kanske en vit?
#22 - 24 mars 2007 15:11
På musse pigg gissar jag på cyklops - som jag brukar beskriva som ett backande yngel (äggsäckarna ser ju ut som ögon ju). Vita masken är nog just en vit mask av något slag. Vita mygglarver är inte vita utan genomskinliga.
#23 - 24 mars 2007 15:24
Vita mygglarver fångas i djupa klara kalla vatten så det är väldigt tveksamt om du har fått något sådant (men man vet ju aldrig).
#24 - 24 mars 2007 16:50
wierdalien skrev:
Vita mygglarver fångas i djupa klara kalla vatten så det är väldigt tveksamt om du har fått något sådant (men man vet ju aldrig).

Man kan ibland hitta enstaka vita mygglarver i vatten som borde innehålla svarta. Iaf fall hände det mej när jag försökte utforska Jönköpings närområde för några vårar sedan. Men som sagt det var endast enstaka...
#25 - 24 mars 2007 17:13
erikthur skrev:
På musse pigg gissar jag på cyklops - som jag brukar beskriva som ett backande yngel (äggsäckarna ser ju ut som ögon ju). Vita masken är nog just en vit mask av något slag. Vita mygglarver är inte vita utan genomskinliga.

jag menade genomskinlig. den rörde sig som mygglarver, fast var smalare och längre. musse pigg beskrivningen passade perfekt då den hade två gulesäckar i ändan. utvecklas dessa djur till något senare i sitt liv?
#26 - 24 mars 2007 17:26
Musse Pigg är och förblir Musse Pigg.
Det är ju mamman till kommande generationer Cyklops.
Tja, mygglarver blir puppor (som också är påtagligt rörliga) och sedan...
#27 - 24 mars 2007 17:32
läste tidigare om någon som skaffade sig 2 stora tunnor å satte på tomten. ta tydligen i lite gamla löv i botten + lite hö. fyllde sedan tunorna med vatten och efter några dagar la han i cyklops fångade i en dem. Efter ett tag hande cyklopsen förökat sig massor och han hade levande foder i flera månader. kanske unde vara nått?
#28 - 24 mars 2007 17:46
Jag har ibland håvat in en del levande från min lilla damm på 1 kubik.
Förra året plockade jag in till tomten material från min svarta mygglarvspöl för att få till stånd svarta mygglarver senare på sommaren. Det blev mest en gråsuggeodling av det försöket. Men ett antal slamflugelarver hann förgylla tillvaron för mina fiskar. Cyklops fanns också men inte i tillräckliga mängder och enstaka mygglarver. Men jag ämnar göra om försöket i sommar men börja mer rent och syftet blir då att att locka till sej myggorna osv...
#29 - 24 mars 2007 23:38
Vuxna myggor uppskattar inte solljus, vind och torka.

Så jag tror, att ett lite större skuggigt buskage, gärna med några större träd i närheten av dammen. Ökar chanserna att få myggen att trivas.

Sen vet jag inte vad ev. grannar kan tycka om en odling av stickmyggor på andra sidan staketet i och för sig.

MVH/Anita
#30 - 25 mars 2007 01:13
Svärföräldrarnas regnvattentunnor står mitt i en södervägg, och är fulla med mygglarver hela sommaren. Jag har försökt övertala dem att släppa ner en Xenotoca (de har en stor "xenotoca-odling" med 60-talet fiskar) i vardera tunnan, men de är för rädda om fisken... :)

Anyway... Jag tror det kan vara lockande för myggen om man häller lite blomgödning i vattnet och ställer det i solen - deras larver lever av att filtrera växtplankton, och i en gödslad regnvattentunna blir det snabbt grönvatten.
#31 - 2 juni 2008 17:18
Azur skrev:

En sån har jag i ett av mina små kar med guppy nu. Man blir nästan mörkrädd när man ser den röra sig, jaga och käka. Om jag var 5 cm stor skulle jag göra på mig. På ett dygn dödade den 30 paddyngel och sedan började den käka fisk. Nu verkar fiskarna ha lärt sig att hålla sig borta för det försvinner inte fler och jag ser inte den sitta och mumsa på fisk heller. Så jag flyttade den till ett annat kar med naiva fiskar. Får se om den gillar dom. (Jag har alldeles för många guppys. Det blir lätt så.)
#32 - 2 juni 2008 17:26
Ta inga fler padd eller grodyngel. Dom är som fridlysta
#33 - 2 juni 2008 17:49
eriahl skrev:
Ta inga fler padd eller grodyngel. Dom är som fridlysta

Sant. Förlåt. Fast dammen som de kom från ska bli motorväg så det kanske inte spelar så stor roll att jag tog 30 av tiotusentals paddyngel. Vanlig padda (Bufo bufo).

MEN! Du har rätt. De är fridlysta.
#34 - 2 juni 2008 18:08
Är det någon som vet att det bara finns vanlig padda där och inga andra arter. Får man göra så även om bara paddorna finns där förresten? Säg att det finns stor salamander där oxå annars och vissla oskyldigt
#35 - 2 juni 2008 18:16
Vanlig padda är också fridlyst - liksom alla andra grod- och kräldjur.
Man kan inte vara mer eller mindre fridlyst.
#36 - 2 juni 2008 18:23
Skall dammen bli motorväg spelar det ingen roll om det finns större vattensalamander i den. Som min botaniklärare anmärkte när jag berättade om det bestånd skogsknipprot som utplånades när Visättra Sporthall byggdes: "Inga blommor är fridlysta förutsatt att man plockar dem med en grävskopa".
#37 - 2 juni 2008 18:33
[COLOR=#545464][FONT=Verdana]Tänker på det här jag läste. Men det är kanske som blommorna. Kör över dom med grävskopor, lastbilar mm så är det ok. Men lyft upp en och titta på så jäklar ligger man illa till[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#545464][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#545464][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#545464][FONT=Verdana]Gävle: [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=5]Visa er salamandrar, nu ska ni räknas [/SIZE][/COLOR]

[COLOR=#545464][FONT=Verdana][08-05-24][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[RIGHT][RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR][/RIGHT][/RIGHT]
[COLOR=#545464]Mattias Sterner på jakt efter salamandrar. Mellan slutet av april och mitten av juni förökar de sig i vattnet genom att lägga rom som de sedan lindar in i vattenväxter. När äggen kläcks simmar ynglen ut och äter mygglarver för att klara sig. Foto:[/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]
[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]GÄVLE Mattias Sterner inventerar antalet salamandrar i Gävleborg.
Han tar sig till damm efter damm och räknar dem.
- Den större salamandern håller på att försvinna, säger han. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Mattias Sterner håller just nu på att kontrollera hur många salamandrar det finns i vattnen i länet. Inventeringen gör han för länsstyrelsens räkning.
Med en håv i högsta hugg följer han stranden till en kolafärgad damm och håller konstant utkik efter rörelser under vattenytan.
Han kliver ner med vadar stövlarna i vätan och tar sig mot mitten, hela tiden med blicken fäst vid bottnen på dammen.
Snart når vattnet en bra bit över knäna.
Plötsligt stannar han till.
- Där, säger han och sänker långsamt och försiktigt håven i vattnet, knycker till och drar upp redskapet.
Något sprattlar i nätet.
- En större salamander, den kan bli uppåt 20 centimeter lång, säger han.
När han tagit sig till stranden igen börjar han vrida och vända på fångsten och konstaterar den vara av hankön. Ryggen är gråsvart och magen har en skarpt gulsvart färg.
- Salamandern är giftig, äter du den mår du riktigt dåligt, säger han.
- I normala fall åker jag runt till fem-sex dammar med pannlampa och lägger ut fällor på kvällen. Vid gryningen vittjar jag fällorna och räknar hur många salamandrar som fångats in. Sen könsbestämmer jag dem och släpper dem fria igen.
För tre år sedan gjorde han sin första inventering av djuren i Gävleborg. Kontrollen han gör nu är en fortsättning på den förra. Han gör inventeringen därför att länsstyrelsen vill ha reda på hur mycket djuren minskar till antalet.
Vissa indikatorer pekar på att minskningen är kraftig.
- Vi misstänker att det framför allt är skogsbruket som gör att djuren håller på att försvinna. Men också gödslet som släpps i skogen är en bidragande orsak.
Ibland händer det även att fiskar tar sig till en damm och eliminerar en hel population där, säger Mattias Sterner.
Samtliga medlemsstater i EU är skyldiga att skydda den större salamandern.
- Om någon förstör ett område där djuret finns kan personen få ordentliga bötesstraff, säger han. Medan han pratar doppar han djuret i vattnet då och då.
- Salamandern måste ha väta eller fukt, annars torkar den ut och dör, säger han.
Till sist släpper han den fri att simma iväg strax under vattenytan.
"I normala fall åker jag runt till fem-sex dammar med pannlampa och lägger ut fällor på kvällen. Vid gryningen vittjar jag fällorna" [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Lars Wigert
026-159610
[EMAIL="lars.wigert@gd.se"][COLOR=#000000]lars.wigert@gd.se[/COLOR][/EMAIL] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#545464][FONT=Verdana]En mindre vattensalamander. Dessa kan bli upp till tio centimeter långa och livnär sig på grodyngel och mygglarver. Foto: [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#545464][FONT=Verdana]Fällorna Mattias använder är petflaskor med öppningen in i flaskan. Han fäster ett snöre vid fällan och slänger ut den.  Salamandern kryper in genom öppningen och kommer inte ut sen, säger han. Foto: [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#545464][FONT=Verdana]Mattias visar upp den större vattensalamandern som han nyss fångat med håven. Den är förklarad utrotningshotad. Foto: [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#545464][FONT=Verdana]Den större vattensalamandern har en skarp gulsvart färg på magen. Mattias fångar dem, art- och könsbestämmer dem och släpper dem sedan fria igen. Foto: [/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#38 - 2 juni 2008 18:42
Azur skrev:
Skall dammen bli motorväg spelar det ingen roll om det finns större vattensalamander i den. Som min botaniklärare anmärkte när jag berättade om det bestånd skogsknipprot som utplånades när Visättra Sporthall byggdes: "Inga blommor är fridlysta förutsatt att man plockar dem med en grävskopa".

så sant - så sant
#39 - 23 juni 2008 12:54
Skall dammen bli motorväg så kan man ju alltid smussla ut yngel i hemlighet till likande dammar runtikring; kanske inte tillåtet men det är definitivt bättre för paddorna eller hur?

Annons