Något ihoklämda fenor

#1 - 3 april 2010 21:30
Köpte 4 platy som jag släppte ner i mitt nystartade kar (haft ca 1 vecka igång på tomgång innan fisk isläpp)
Upptäckte genast att den ena platyn har stjärtfenan något ihoptryckt, och även ryggfenan mer mot kroppen än de andra tre har.
Den simmar runt med de andra och är pigg för övrigt.
Vad kan det vara för fel? Är bara den fisken som ser ut så. Köpte även guppys som är helt ok!
Fisken är ju köpt från en annons i tidningen, och det var ärligt talat inget jag la märke till när jag köpte den utan först efter den flyttat in. Så jag kan ju inte direkt gå tillbaka med den heller...:(
Vad kan det vara, men framför allt Vad ska/Kan jag göra?
Har även pansarmal i karet, har hört att de är känsliga för salt, så saltning är inget bra alternativ.
Hjälp?!
#2 - 3 april 2010 22:09
De flesta vanliga pansarmalar tål salt, så prova att salta karet då det finns risk att uppfödaren har kört med detta alltid...
Ta 0,5 dl/100 liter akvarium och se om det blir bättre. Risken finns ändå att det kommer tillbaka...
#3 - 4 april 2010 08:03
Men vad är det för fel?
har ju ingen annanstans att göra av fisken, och köpte bara 4 så vill inte ta bort den om man kanske kan göra något.
Är som sagt bara just den fisken som ser har så!
#4 - 4 april 2010 08:48
Sök på torpedsjuka och jämför om det kan vara problemet.
#5 - 5 april 2010 07:32
Har sökt runt lite, men folk verkar ha så olika symptom.
Det enda som är knas med fisken är att bakfenan inte är helt "utfälld" och likaså med ryggfenan.
Har även en räka i karet och vet inte alls hur den gillar salt, vet att den inte gillar ev medecinering.

Ska försöka flytta över fisken i en plastburk, som jag kan ha salt i och så lite högre temerpatur på vattnet (läste att det kunde hjälpa fisken att motverka sjukdomar)

Såg just att tre fiskar till har antydan till samma sak, törs jag salta i karet fast jag har både pansarmal och crystal red räkor.
En fisk kan få bo i en låda, men 4...
#6 - 6 april 2010 08:01
Nu har jag saltbadat 3 fiskar, de två platysarna är i samma "sjukhus" medans guppyn fick ett eget (vet inte om hon är på smällen)
Den ena platyn ser frisk ut, medans den andra (den som var dålig från början) inte alls verkar förbättrad.
Hur länge ska man hålla den "friska" på sjukan?
Kan jag saltbada den krassliga igen, isåfall när?
I sjuklådan är det salt efter tips ur nån gammal tråd jag hittade här.
De äter som vanligt!
#7 - 6 april 2010 11:34
Flytta tillbaka de som verkar vara friska, sjuklingen kan vara kvar lite längre för att se om den repar sig.
Se upp med salthalten bara, är det för stor skillnad mellan karet de går i nu och dit de ska bör du tillvänja dem ganska sakta med tex vattenbyte var dag utan salttillsats i det nya vattnet.
#8 - 6 april 2010 11:59
Har flyttat tillbaka den friska och guppyn (hon blev väldigt stressad av att vara ensam)
Bytte lite vatten i "sjukhus" karet så den fick friskt, verkade lite bättre på fenorna, men slö. Fast kan ju vara för att den är ensam nu.
När jag släppt tillbaka platyhanen i akvariet så har jag märkt att den andra hanen jagar honom lite.
Brukar platys gå i par? (har aldrig haft förut)
#9 - 6 april 2010 13:41
Det är säkert nu i början som han jagar sin rival, då det är herren på täppanlek på tisdagar;)...det lugnar snart ner sig, trots att den dominanta hannen kommer att visa lite då och då vem det är som bestämmer.
#10 - 6 april 2010 15:41
Tanken är att de ska flytta till det stora akvariet, men väntar tills jag vet att alla är friska igen.
Ska jag saltbada sjuklingen igen?
Och hur länge ska jag hålla henne i sjukhuskaret innan jag ger upp om hon inte ändras nåt?
#11 - 6 april 2010 16:23
Jag tror inte du vinner så mycket på det, men försöka kan du alltid göra:).
Händer det sedan inget inom ett par dagar så finns risken att det inte blir så mycket bättre än vad det är, och sedan om du ska släppa tillbaka honom eller ta bort honom är svårt att avgöra och som tur är, så är valet ditt och inte mitt;).
#12 - 6 april 2010 16:40
haha.. ja det är ju sant!
Tror det är en hon, hanen var ju ok så fick åka tillbaka till akvariet.
Avvaktar lite så får vi se.
Tack för hjälpen!
#13 - 6 april 2010 16:49
Meddela gärna sedan hur det gick:)...
#14 - 7 april 2010 08:21
Har haft exakt samma problem som du med ihopdragna fenor.I mitt fall har det alltid slutat med dödsfall, så hoppas du har mer tur än mig.
Har haft 3-4 st med detta symtom och ingen lever idag.

Vet dock ej vad det beror på, har försökt att söka lite på det men inte hittat nått vettigt.
#15 - 7 april 2010 13:24
Hanen jag släppte tillbaka verkar helt ok.
Honan som är kvar på sjukan ser ok ut ibland, sen nästa gång man tittar till henne kan fenorna vara ihoptryckta igen.
Hon får allt stanna i den burken ett tag till.
Guppyn som fick flytta tillbaka har blivit konstig.
Ska söka runt lite, annars får jag nog återkomma med ny tråd om henne...

Annons