Något har hänt med ljusrampen...

#1 - 2 augusti 2007 12:23
Ljuset på mitt akvarium har kajkat ur verkar det som, det fungerar inte som det ska. När jag märkte det trodde jag först timern var paj och när jag mekade runt lite tändes det men slocknade sen igen.

Häromdagen åskade det och strömmen kom och gick ett par gånger. Kan det har blivit åskskadat? Och vad sjutton gör jag nu? D.v.s. vart vänder jag mig? En elektriker?

/Jegra
#2 - 2 augusti 2007 12:26
Vad händer om du kör utan timer? Tänds rampen som den ska då?
Jag har haft väldiga bekymmer med billiga digitala timers som är näst intill omöjliga att göra som man ber dem.
Bilagor:
#3 - 2 augusti 2007 12:50
Kan va så att du har fått fukt i ljusrampen, jag fikk det. Jag ställde rampen på balkongen så att den fikk torka ut i solen.
#4 - 2 augusti 2007 12:51
Jag fick den att lysa en liten, liten stund när jag tog bort timern men sen slocknade den igen. Det var annars min första tanke också.
#5 - 2 augusti 2007 13:01
Plocka bort rör och glimtändare och stoppa i dem igen. Kan vara glapp eller oxid. Fungerar inte det så får du nog öppna upp hela rampen och se hur det ser ut innuti.
#6 - 2 augusti 2007 13:02
*lol* Det rann vatten från min ljusramp så det var inte så konstigt att den la av ;o)

Du har inte gammla rör då, sa det är dags att byta menar jag?
#7 - 2 augusti 2007 13:12
Det kan ju vara så enkelt att rören är gamla. *s* Fukt är inte heller en dum gissning.

Jag provar det så får vi se om det ger något resultat. :) Tack ska ni ha för hjälpen så här långt, håll tummarna nu bara.
#8 - 2 augusti 2007 13:14
Lycka till! :o)
#9 - 2 augusti 2007 15:45
En liten uppdatering:

Det är fuktigt under rampen, akvariet har inget täckglas (var så när jag köpte det). Jag fick igång det när jag lossade rören och donade lite, men nu har det slocknat igen. Får nog ställa det på tork ett par dagar och sen bör jag kanske skaffa täckglas till det. Å andra sidan har det inte varit något problem fram till nu...

Rören är lite svartsotiga på ena sidan, kan det kanske också vara så att de är på väg att ge upp?
#10 - 2 augusti 2007 17:36
Vet du hur gammla rören är?
Det kan va bra att invistera i täckglas, jag körde med täckglas som bara täckte lysrören, nu har jag alla 4 täckglasen på plats. Jag har chokladciklider så de vakar ibland, så det är rätt bra att ha täckglas ;o)
#11 - 2 augusti 2007 18:26
Om de börjar bli svarta i ändarna är det nog dags att byta dem då det brukar vara ett ålderstecken. Tumregeln är att lysrör till akvarium bör bytas var 6:e månad för att ge fullgod ljusstyrka.
#12 - 2 augusti 2007 19:58
Om de börjar bli svarta i ändarna är det nog dags att byta dem då det brukar vara ett ålderstecken. Tumregeln är att lysrör till akvarium bör bytas var 6:e månad för att ge fullgod ljusstyrka.

Då är det hög tid, har samma rör som när jag köpte akvariet begagnat, vilket är typ två och ett halvt år sedan eller så.

Har några stora guramis, och de har plaskat på rätt bra ibland så täckglas får nog skrivas upp på inköpslistan också...
#13 - 4 augusti 2007 14:45
Slutrapport nu då.. *ler*

Köpte idag två nya rör, ett aquaglow och ett powerglo, satte powerglo i bakkanten och visst blev det ett annat ljus. Grunnar dock lite på om kanske powerglo blir bättre i framkant? Vad säger ni som är experter på området? Vad finns det för regler för att optimera ljussättningen?

Hur som, tack för tipsen, ni hade såklart rätt - det var rören som var utslitna. :)
#14 - 4 augusti 2007 14:50
Skönt det där! Kan ju ha varigt otroligt dålig kvalitet på dina gamla.
#15 - 4 augusti 2007 14:56
Aircut64 skrev:
Skönt det där! Kan ju ha varigt otroligt dålig kvalitet på dina gamla.

Nja, typ tre år gamla lysrör om drabbas av strömpikar iom åska ska nog inte anklagas för att vara av dålig kvalitet. *s*

Annons