Något e fel!

#1 - 12 februari 2006 15:27
Hej!

Jag har ett 275l kar med 2st duskusar, samt 4st scalarer, ca 20st niontetror, 3st praktbotior, och några olika algätare. Men nu är det så att dom 2 diskusarna bara står i vänster hörn hela tiden och har gort det dom senaste åren... jag har försökt köpa flera diskusar för att få fram dom, men det slutade med att dom nya diskusarna dog... jag har försökt men massa växter som dom kan göma sig i, men det funkar inte. Vi har täkt halva karet med papp så dom skulle få va ifred, men det hjälpte inte. Kort sagt vet jag inte vad jag ska göra längre för i alla mina andra akvarium funkar allt hur bra som hälst och alla värden är perfekta... så HJÄLP vad ska jag göra??

Här e akvariet i sitt nuvarande skick:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=620241
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=620255
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=620260
#2 - 12 februari 2006 15:36
Kanske känner de sig för trångbodda? Det är ganska litet utrymme för så många fiskar som blir så stora.
#3 - 13 februari 2006 03:16
strömt?
#4 - 13 februari 2006 09:04
[quote=Raven]strömt?[/quote]

Nej inte det häller tyvär... jag kör med en fluval 304 yterfilter.
#5 - 13 februari 2006 09:09
Det filtret pumpar runt 900 l/h vilket sett ur en diskus synvinkel nog genererar en ganska rejäl ström.
#6 - 13 februari 2006 10:34
Alltså 2 diskusar är lite få att bara ha såvida det inte rör sig om ett lekpar som har ungar och leker regelbundet.
Det kan ju vara så att det är därför dom inte trivs riktigt.

Ang. vattenfarten från pumpen så tvivlar jag på att det är det som är boven.
Jag har själv över 2400 l/tim cirkulation i mitt 540 kar men fördelat på 3 ytterfilter med 20 liters filtermaterial för bästa biologiska reningseffekt.

Hur stora är diskusarna ?
Det kan vara så att dom blir skrämda av både praktbotiorna (för dom är så snabba och stressar diskusarna) eller av skalarerna om dom är stora och har lite revir i baljan.

Lycka till men ett tips är att göra av med botiorna och skalarerna och köp fler diskus ;)
#7 - 13 februari 2006 18:54
Som Matte säger så tror jag att det är för få diskusar. Likaså praktbotierna är för stirriga för diskus.
#8 - 13 februari 2006 19:23
Duskusarna är ungefär 15cm och scalarerna köptes i lördags för ett försöka att få fram diskusarna, så dom har inga revir och är ca 6cm. Praktbotiorna har varit där i ca 3år och jag har typ ingen annan stans att ha dom.. för dom andra karen är på 200l och 525l men i 525l karet är det massa ciklider balnd annat 2st oscars på 25cm så det skulle väll inte funka med praktbotior? Det andra karet på 200l är det guldfisk i utan värmare och det funkar nog inte heller så bra. Men va tror ni om att jag köper mycket växter så jag kanske täker 40% av karet?
#9 - 13 februari 2006 20:07
Om nu expertisen säger att du dels har för få diskusar och dels att praktbotior inte är lämpligt sällskap, kanske du borde tänka på att åtgärda något av det istället?
#10 - 13 februari 2006 22:21
Okej men då kanske det är bäst att köpa in en grupp på 4st små diskusar samt ta bort botiorna ett tag i alla fall. Men då blir frågan: Var kan jag hitta billiga diskusar? billigaste jag har hittat i sthlm är 200kr. Finns det någon här på zoopet som föder upp diskusar?
#11 - 13 februari 2006 23:23
det är billigt...
#12 - 13 februari 2006 23:28
hur stora är dom discusarna för 200kr?
#13 - 14 februari 2006 16:18
[quote=GladFisk]Okej men då kanske det är bäst att köpa in en grupp på 4st små diskusar samt ta bort botiorna ett tag i alla fall. Men då blir frågan: Var kan jag hitta billiga diskusar? billigaste jag har hittat i sthlm är 200kr. Finns det någon här på zoopet som föder upp diskusar?[/quote]

200?! Ojdå....här i luleå är det absolut lägsta jag någonsin sett, 375:- för en medelmåttig 10cm:are.

Diskus är inga guppys och skall man få dem att trivas så ska de vara de dominantaste fiskarna i karet.
#14 - 14 februari 2006 16:24
[QUOTE=GladFisk]Okej men då kanske det är bäst att köpa in en grupp på 4st små diskusar samt ta bort botiorna ett tag i alla fall. Men då blir frågan: Var kan jag hitta billiga diskusar? billigaste jag har hittat i sthlm är 200kr. Finns det någon här på zoopet som föder upp diskusar?[/QUOTE]

200kr st e juh rena rea priset.

Dom billigaste jag köpte så var 30€ st för 6-8cm

skippa praktbotiorna. jag hade såna med discusar först i början och det gick inte alls.

Dom körde fram och tillbaka och upp och ner längs sidan på discusarna och tydligen åt av sekretet.
Slutade med som du beskriver.. Att dom blev stilla i ett hör och var svarta.

Mera discusar. Köp lite större så behöver du inte mata så överdrivet mycket som man ska åt ungdiscus.
#15 - 15 februari 2006 08:46
Tack för alla svar:)

Okej, antar att 200kr e rätt bra pris.. diskusarna är typ 6cm då. Men det där med att praktbotiorna äter deras cekret, så va det i början för typ 2 år sen men sen dess har jag aldrig sett dom vara nära diskusarna. Men som jag fråga förut: kan praktbotiorna gå med mina stora ciklider?
#16 - 15 februari 2006 09:05
[quote=GladFisk]Duskusarna är ungefär 15cm och scalarerna köptes i lördags för ett försöka att få fram diskusarna, så dom har inga revir och är ca 6cm. Praktbotiorna har varit där i ca 3år och jag har typ ingen annan stans att ha dom.. för dom andra karen är på 200l och 525l men i 525l karet är det massa ciklider balnd annat 2st oscars på 25cm så det skulle väll inte funka med praktbotior? Det andra karet på 200l är det guldfisk i utan värmare och det funkar nog inte heller så bra. Men va tror ni om att jag köper mycket växter så jag kanske täker 40% av karet?[/quote]

Jag hade slängt över praktbotiorna i ciklidkaret och sett om det hade gjort nåt åt diskusarnas rädsla.
Sen om det inte hjälper så kan det ju bero på att det är nåt med ditt vatten som är fel.
Kolla temp, ph och nitrit / nitrat så du inte har nåt fel där.
Köp ett par 3, 4 diskusar till och se om det kan få dom att bli aktivare.

Annons