Något att gömma pumpen i och behöver jag tänka på nåt mer?

#1 - 18 augusti 2006 08:42
Jag har bestället ett 420 liters möbelkar med Aquarock Amazonasbakgrund. Bakom bakgrunden blir insuget till ett Eheim 2250, utblåset blir via strilrör i ena kortänden. Jag kommer också att lägga filtermattekuber och biobollar bakom bakgrunden.

Jag känner att mitt 2250 inte kommer att räcka riktigt, utan jag kommer att behöva komplettera med ett vanligt innerfilter också. Det vill jag inte placera bakom bakgrunden, utan jag vill ha det lite mera lättåtkomligt i karet. Dessutom är Aquarockbakgrunden ganska "platt", och jag vill ha den så långt i bakkant på karet som möjligt, eftersom det är bara 50 cm djupt.

Är det någon som har tips på nåt bra och enkelt att gömma pumpen i? Jag har lagt ut så mycket pengar på det här nu, så jag har inte råd med nån BTlN modul, utan lite billigare än så vill jag ha det. Är inte heller beredd på att börja meka med frigolitbygge, utan det ska vara något färdigt.

Är det något annat jag behöver tänka på? Det jag själv funderar på är vad man ska använda för att såga i bakgrunden, har läst att Aquarockbakgrunderna är gräsligt "svårsågade".
#2 - 18 augusti 2006 09:00
En vinkelslip klarar det mesta:)
#3 - 18 augusti 2006 09:00
Jag har en jättestor barkbit ställd på högkant, nerborrad i sanden framför den FULA pumpen ;) Hämtade den i skogen från ett dött träd...
#4 - 18 augusti 2006 09:27
[quote=Mamma Mia]Jag har en jättestor barkbit ställd på högkant, nerborrad i sanden framför den FULA pumpen ;) Hämtade den i skogen från ett dött träd...[/quote]

Har du behandlat den med något? Tänkte att den lär väl ruttna annars, eller? Var en jättebra idé annars... man kan ju köpa reptilbark om man inte vill springa ut i skogen..
#5 - 18 augusti 2006 10:13
Ett halft (på längden ;) )keramikrör kanske? Eller avloppsrör geggat med svart silicon och torv, sand, skiffer..... En snygg rot är ju aldrig fel annars!
#6 - 18 augusti 2006 10:50
Jag torkade den i ugnen på hög värme, för att bränna bort ev bakterier... Haft den så i snart två år, kanske jag får byta ut den så småningom... reptilbark är DYRT!
#7 - 18 augusti 2006 14:50
Kollade in lite grottor och sånt i konststen... kanske kan finna nåt lämpligt. Pumpen som följer med är en Fluval 4, men jag är inte så säker på att det blir den som hamnar i karet...

Annons