Något är galet :(

#1 - 19 mars 2011 16:25
Hej alla!

Hoppas ni kanske kan ge mig något tips på hur jag ska gå tillväga nu.

Story:

Hittade 1 guppyhona död idag. Den är avlägsnad. Ser på guppyhanen (Som hörde ihop med honan) att den inte mår bra. Simmar ner till botten och nästan lägger sig på sidan för att sedan dunka i sanden några gånger för att sedan simma därifrån med ett ryck. Efter det simmar den till ytan och "hänger" där lite böjd. Simmar väldigt "ryckigt".

Fick råd av Arken Zoo (Halmstad) att avlägsna guppyn så den inte skulle smitta de andra fiskarna. Lydde rådet och avlägsnade fisken.

Nu ser jag att min andra guppyhane har börjat göra samma sak. Dock är den inte böjd, men simmar runt lite ryckigt, stöter i botten någon gång.

Nu har jag börjat inbilla mig att alla fiskarna beter sig konstigt, vilket dem säkert inte gör.
Invånare:

*2 mussepiggplaty (1 hona 1 hane)
*2 dalmatinermolly (1 hona 1 hane)
*2 guppy (1 hona 1 hane)
*2 Ancistrus (Vet inte könet på dem)
*13 amanoräkor

Akvariet är 180L och varit igång lite mer än 2 månader. Filtersystem är det som följde med, likadant pump. (Juwel Rio 180L akvarie)

Är detta något känt fenomen för guppy's eller ska jag vara beredd på en massa döda fiskar imorn? Ska göra vattenbyte idag och i med ektozon...
Förövrigt gör jag vattenbyte varje vecka, ca 30%. Kollar värdena regelbundet. Kollat idag efter upptäckten. Både nitrit och ph va som det brukar. Nitrit 0 och ph mellan 7 - 7,5.
Vattentemp: 26 grader.

Hoppas att ni förstår lite av vad jag har skrivit.
Tacksam för svar
/Rasmus
#2 - 19 mars 2011 16:36
Dina guppys är sjuka. Det bästa vore om du plockade ut den sjuka guppyn i ett litet eget akvarium (eller någon liten balja) med extra salt och hoppas att den frisknar till. Men min guppy som som fick sjukdomen dog tyvärr =( . Tvätta sedan hela akvariet för att inte dom andra filarna smittas.
#3 - 19 mars 2011 16:40
Jag har inte direkt någon större erfarenhet av sjukdomar, men det låter som torpedsjuka tycker jag (sök lite på Torpedsjuka här på zoopet så får du reda på mer), och jag har fått för mig att det främst drabbar levandefödare och ganska smittsamt (men som sagt, främst bland levandefödare, om det nu är torpedsjuka). Som guppy. skriver, om du kan avlägsna de sjuka fiskarna och tillsätta lite salt (1dl per 100 l tror jag, men kolla upp det (sök i forumet), jag kan ha fått för mig fel) vore det nog bra. Det låter lite hemskt men det finns inte alltid så mycket man kan göra med sjuka fiskar (har jag märkt ...), utan det är mer fokus på att stoppa ev. smittspridning så att dödsfallen inte blir så många.
#4 - 19 mars 2011 16:41
nja håller inte med dig där guppy.
det kan vara massa faktorer. guppy är rätt hårt avlade så du kan bara råkat få måndagsexmplar.

ser du inget på dom som skulle vara parasiter eller svamp så är det svårt att utröna.
gör du vattenbyte o i med lite ektozon.

men att tvätta hela karet är inge du ska göra.
#5 - 19 mars 2011 17:30
hannesc skrev:
nja håller inte med dig där guppy.

det kan vara massa faktorer. guppy är rätt hårt avlade så du kan bara råkat få måndagsexmplar.

ser du inget på dom som skulle vara parasiter eller svamp så är det svårt att utröna.

gör du vattenbyte o i med lite ektozon.

men att tvätta hela karet är inge du ska göra.

Jag har inte sett något som helst som kan ha satt sig på det yttre på fiskarna. Han som jag frågade i butiken trodde det kunde vara något som satt sig på gälarna. Ingen av de andra fiskarna har börjat simma ryckigt än och jag hoppas verkligen att dem inte får samma sak...:/

Jag har nu gjort vattenbyte och i med aquatan. Vid 19.30 blir det nitrivecen och ektozon. Någon som vet om man kan köra de sistnämda samtidigt?

/Rasmus

Annons