Hej alla!
Hoppas ni kanske kan ge mig något tips på hur jag ska gå tillväga nu.
Story:
Hittade 1 guppyhona död idag. Den är avlägsnad. Ser på guppyhanen (Som hörde ihop med honan) att den inte mår bra. Simmar ner till botten och nästan lägger sig på sidan för att sedan dunka i sanden några gånger för att sedan simma därifrån med ett ryck. Efter det simmar den till ytan och "hänger" där lite böjd. Simmar väldigt "ryckigt".
Fick råd av Arken Zoo (Halmstad) att avlägsna guppyn så den inte skulle smitta de andra fiskarna. Lydde rådet och avlägsnade fisken.
Nu ser jag att min andra guppyhane har börjat göra samma sak. Dock är den inte böjd, men simmar runt lite ryckigt, stöter i botten någon gång.
Nu har jag börjat inbilla mig att alla fiskarna beter sig konstigt, vilket dem säkert inte gör.
Invånare:
*2 mussepiggplaty (1 hona 1 hane)
*2 dalmatinermolly (1 hona 1 hane)
*2 guppy (1 hona 1 hane)
*2 Ancistrus (Vet inte könet på dem)
*13 amanoräkor
Akvariet är 180L och varit igång lite mer än 2 månader. Filtersystem är det som följde med, likadant pump. (Juwel Rio 180L akvarie)
Är detta något känt fenomen för guppy's eller ska jag vara beredd på en massa döda fiskar imorn? Ska göra vattenbyte idag och i med ektozon...
Förövrigt gör jag vattenbyte varje vecka, ca 30%. Kollar värdena regelbundet. Kollat idag efter upptäckten. Både nitrit och ph va som det brukar. Nitrit 0 och ph mellan 7 - 7,5.
Vattentemp: 26 grader.
Hoppas att ni förstår lite av vad jag har skrivit.
Tacksam för svar
/Rasmus