Något är fel med mitt malawiakvarie :(

#1 - 8 november 2006 08:02
Hejsan,

Börjar bli lite orolig.

2 fiskar har dött under 3 veckors tid. Och en 3:dje är på god väg.
Alla tre fiskarna har sett ut att må bra dagen innan sin bortgång. Inga tecken på svamp, dålig aptit eller att de varit med i slagsmål. Sedan så blir de extremt passiva. Lägger sig där vattencirkulationen är minst (ovanför powerheaden), och kippar efter luft vid ytan. Dör dagen efter.
Är rädd att något är fel...! Det är ingen sjukdom i karet, men det verkar vara något annat lurt. Om en fisk dör så känns det som naturligt bortfall. Men nu är jag uppe i tre!!

Bakgrund om akvariet
540liter
Ordentlgt med filter. (2 powerheads med filtermatta + eheim 2028)
33 malawi-ciklider, ungdjur (3-6 cm stora) Mbunas. Inga strider i akvariet. Har yngel som växer och frodas, och honor som tuggar.
Mycket gömställen.
Moonlight igång mellan 06:00-09:00 samt mellan 18:00 och 23:00. Normalt ljus med lysrör enbart igång på kvällarna. (Vill inte gynna algtillväxt)
Snäckskal i påse.
25-26 grader
Ph 7.7-8.0 (svårt att avläsa exakt)
Nitrit nära noll
KH. Har inget test hemma. Borde ligga på runt 5.
Akvariet har varit igång under flera år, men stora delar gjordes om för 3 månader sedan. Bottenmatrial utbytt samt filter "rengjorda".

Vattenbyten
Byter runt 50% av vattnet varje söndag.
Under vattenbytet så passar jag på att hälla i 2dl salt och 3 teskedar bikarbonat i en 10liters hink (allt är löst i vattnet i hinken). Använder ett halvlitersmått för att hälla i det stora akvariet med blandningen under tiden akvariet fylls.

Matning
Matar 2 ggr per dag. På morgonen blir det torrfoder. Antingen granulat eller fling. Ibland med spirulina, ibland utan.
På kvällen är det fest med räkmix, artmetia och veggomat.
Jag är lite rädd att jag matar för lite...! Ger dem ”2 nypor” med torrfoder. Alternativt 1x0.5cm frystfoder. Känns det rimmligt?

Vad är fel?
Matar jag för lite? Syrebrist? För stora vattenbyten? Löser sig inte bikarbonat/salt lösningen i vattnet eftersom inga cirkulationspumpar är igång? Felaktiga vattenvärden? Något annat?

Hjälp!! 
HazelCR
#2 - 8 november 2006 09:11
Svårt att gissa. Det låter som att du sköter din tank bra. Jag hittar inget anmärkningsvärt annat än detta med salt.
Jag använder inte alls salt till mina malawikar. Jag tycker att spontant att 2 dl på 250 liter låter mycket. Kanske det inte är det, men på NCS står det ca 2-3 matskedar till 100 liter vatten. Din dosering verkar högre än så eller?

Här står det om salt på NCS. http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668

50% vattenbyten kör inte jag med. Jag försöker hålla mig till 30% istället, men för fisken borde det väl inte spela så stor roll.

Vilka malawi har du? Vilka har dött? Stress?
#3 - 8 november 2006 09:27
Bara en gissning...om vi säger att du byter ut lite mindre än 50% av vattnet och tillsätter 2 dl salt vatje gång. Görs detta under en längre tid så kan salthalten bara stiga. Är det mycket vatten som avdunstar så blir det ännu högre salthalt. Kolla salthalten. Men som sagt det är bara en gissning. Om jag var du så skulle jag nog tänkte efter om jag har förändrat nåt den senaste tiden innan fiskarna började dö. Varför har du månljus igång 06.00-09.00? Normalt så brukar man ha månljus för att mjukare gå från mörkt till ljust och tvärtom.
#4 - 8 november 2006 09:29
HazelCR skrev:
Svårt att gissa. Det låter som att du sköter din tank bra. Jag hittar inget anmärkningsvärt annat än detta med salt.

Jag använder inte alls salt till mina malawikar. Jag tycker att spontant att 2 dl på 250 liter låter mycket. Kanske det inte är det, men på NCS står det ca 2-3 matskedar till 100 liter vatten. Din dosering verkar högre än så eller?

Här står det om salt på NCS. http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668

50% vattenbyten kör inte jag med. Jag försöker hålla mig till 30% istället, men för fisken borde det väl inte spela så stor roll.

Vilka malawi har du? Vilka har dött? Stress?

Tjenare.

Jag har
johannii 8
golden 10 talet
blå zebra 8
hongi 8
1 golden (döende) och 2 hongi har gått bort.
Kan bero på någon form av stress.

Angående salt... Minskar saltet till 2-3 matskedar / 100 liter. Jag tror inte att jag har 2dl i idag. Kör lite på känn. Skulle tror att det inte blir mer än decilitern i slutändan.

Ändrar till 30% vattenbyten också.
#5 - 8 november 2006 09:31
MrFisk skrev:
Bara en gissning...om vi säger att du byter ut lite mindre än 50% av vattnet och tillsätter 2 dl salt vatje gång. Görs detta under en längre tid så kan salthalten bara stiga. Är det mycket vatten som avdunstar så blir det ännu högre salthalt. Kolla salthalten. Men som sagt det är bara en gissning. Om jag var du så skulle jag nog tänkte efter om jag har förändrat nåt den senaste tiden innan fiskarna började dö. Varför har du månljus igång 06.00-09.00? Normalt så brukar man ha månljus för att mjukare gå från mörkt till ljust och tvärtom.

Salthalten kan vara något! Jag minskar doseringen vid nästa vattenbyte!

Angåend månljus på morgonen. Det är ju kolsvart vid 6 ju! Och jag knatar upp vid 7 och matar dem. Är det inget månljus igång då så vill inte fiskarna äta (de ligger och sover om det är mörkt). Så jag gör en lite lugn väckning för dem helt enkelt :)
#6 - 8 november 2006 10:20
Stew skrev:
Salthalten kan vara något! Jag minskar doseringen vid nästa vattenbyte!

Angåend månljus på morgonen. Det är ju kolsvart vid 6 ju! Och jag knatar upp vid 7 och matar dem. Är det inget månljus igång då så vill inte fiskarna äta (de ligger och sover om det är mörkt). Så jag gör en lite lugn väckning för dem helt enkelt :)

varför inte mata dom istället när du har huvudbelysningen på alltså på kvällen?
#7 - 8 november 2006 11:14
MrFisk skrev:
varför inte mata dom istället när du har huvudbelysningen på alltså på kvällen?

Eftersom fiskarna är ganska små, och det är yngel i karet så vill jag gärna mata två gånger fast lite mindre båda gångerna.
#8 - 8 november 2006 11:20
Tycker ni att jag borde göra ett delvattenbyte idag för att sänka salthalten? Även om jag gjorde ett i söndags? Eller ska jag vänta till söndag?
#9 - 8 november 2006 11:47
Ett extra vattenbyte kan knappast skada. Själv så brukar jag använda foderautomat som går 2ggr/dag + att jag matar en gång när det gäller små yngel men all matning sker då under dom 8-10 timmar som belysningen är på.
#10 - 8 november 2006 11:50
MrFisk skrev:
Ett extra vattenbyte kan knappast skada. Själv så brukar jag använda foderautomat som går 2ggr/dag + att jag matar en gång när det gäller små yngel men all matning sker då under dom 8-10 timmar som belysningen är på.

Mm.. Har funderat att sätta igång min foderautomat. Känner för tillfället dock att jag vill kontrollera fiskerna vid matning.
Vill nog att detta lugnar ner sig innan jag drar igång den.
#11 - 8 november 2006 12:48
En fråga till. Verkar jag mata lagom mycket eller för lite? Är lite rädd att jag svälter mina fiskar...! De växer inte så det knakar direkt..!
Bilagor:
#12 - 8 november 2006 13:03
Nu är jag ingen expert på malawi men jag tycker personligen att en 1*0,5cm'ers bit med frysfoder och 2 nypor med torrfoder låter VÄLDIGT lite till 33 ciklider.. En "ruta" frusna röda mygg går snabbt åt i mitt kar och där e typ 2 paletterciklid + 2 a.thomasi och 10 kardinaltetra.. och då får de ändå annan mat också under dagen (flingfoder, granulat, frystorkade dafnier osv)..
#13 - 8 november 2006 13:56
spazm skrev:
Nu är jag ingen expert på malawi men jag tycker personligen att en 1*0,5cm'ers bit med frysfoder och 2 nypor med torrfoder låter VÄLDIGT lite till 33 ciklider.. En "ruta" frusna röda mygg går snabbt åt i mitt kar och där e typ 2 paletterciklid + 2 a.thomasi och 10 kardinaltetra.. och då får de ändå annan mat också under dagen (flingfoder, granulat, frystorkade dafnier osv)..

fiskarna är fortfarande små. 3-6 cm. Men jag håller med. Övergödda är de då inte :P
Ska testa att öka min matdos lite :)
Är väldigt rädd att mata för mycket som du kanske förstår...
#14 - 8 november 2006 15:54
Kom precis hem från jobbet. Började göra ett delvattenbyte direkt.

Såg till min förfäran att min finast hongi låg och flämtade på botten :(

Vad händer om man har översaltat? Pajjar fiskarna slem på huden då? tycker att de fiskarna kliar sig ltie. Men det är ju iofs inte ovanligt att de gör det när man precis bytt vatten...!
#15 - 8 november 2006 16:16
det är svårt att säga hur mycket mat du ska ge men om man ser till att alla fiskar kommer åt av maten och kan käka ett par minuter så ska det vara tillräckligt... det är hopplöst detta när en efter en checkar in och man har ingen aning om varför! saltet kan vara mer skada än nytta just därför det är omöjligt att hålla koll på koncentrationen om man inte har mätutrustning hemma. friska fiskar behöver inte salt och jag tycker du ska trappa av på det för att tillslut helt sluta och bara tillsätta en kort period vid sjukdom!

Annons