Hejsan,
Börjar bli lite orolig.
2 fiskar har dött under 3 veckors tid. Och en 3:dje är på god väg.
Alla tre fiskarna har sett ut att må bra dagen innan sin bortgång. Inga tecken på svamp, dålig aptit eller att de varit med i slagsmål. Sedan så blir de extremt passiva. Lägger sig där vattencirkulationen är minst (ovanför powerheaden), och kippar efter luft vid ytan. Dör dagen efter.
Är rädd att något är fel...! Det är ingen sjukdom i karet, men det verkar vara något annat lurt. Om en fisk dör så känns det som naturligt bortfall. Men nu är jag uppe i tre!!
Bakgrund om akvariet
540liter
Ordentlgt med filter. (2 powerheads med filtermatta + eheim 2028)
33 malawi-ciklider, ungdjur (3-6 cm stora) Mbunas. Inga strider i akvariet. Har yngel som växer och frodas, och honor som tuggar.
Mycket gömställen.
Moonlight igång mellan 06:00-09:00 samt mellan 18:00 och 23:00. Normalt ljus med lysrör enbart igång på kvällarna. (Vill inte gynna algtillväxt)
Snäckskal i påse.
25-26 grader
Ph 7.7-8.0 (svårt att avläsa exakt)
Nitrit nära noll
KH. Har inget test hemma. Borde ligga på runt 5.
Akvariet har varit igång under flera år, men stora delar gjordes om för 3 månader sedan. Bottenmatrial utbytt samt filter "rengjorda".
Vattenbyten
Byter runt 50% av vattnet varje söndag.
Under vattenbytet så passar jag på att hälla i 2dl salt och 3 teskedar bikarbonat i en 10liters hink (allt är löst i vattnet i hinken). Använder ett halvlitersmått för att hälla i det stora akvariet med blandningen under tiden akvariet fylls.
Matning
Matar 2 ggr per dag. På morgonen blir det torrfoder. Antingen granulat eller fling. Ibland med spirulina, ibland utan.
På kvällen är det fest med räkmix, artmetia och veggomat.
Jag är lite rädd att jag matar för lite...! Ger dem 2 nypor med torrfoder. Alternativt 1x0.5cm frystfoder. Känns det rimmligt?
Vad är fel?
Matar jag för lite? Syrebrist? För stora vattenbyten? Löser sig inte bikarbonat/salt lösningen i vattnet eftersom inga cirkulationspumpar är igång? Felaktiga vattenvärden? Något annat?
Hjälp!! 