Någon som vet vad som kan vara fel?

#1 - 9 april 2006 13:54
För någon dag sedan slutade min ena guppyhane att äta och började simma i små ryck istället för att simma som han brukar. Han simmade upp till ytan som vanligt, som om han skulle äta, men sedan brydde han sig inte om maten.
Senare på kvällen märkte jag hur hans stjärfena börjat luta ovanligt mycket neråt, och den verkar på något sätt för tung för honom, så det ser jobbigt ut att simma. Han sjunker ofta och snabbt ner till botten med stjärtfenan neråt och huvudet rakt upp, ibland ligger han helt ner. Men sedan helt plötsligt kan han börja simma igen (fast då i små ryck) för att sedan sjunka ner igen. Jag märker inget utvärtes fel på honom mer än den sluttande fenan, så jag kan verkligen inte komma på vad som kan vara fel. Om någon har något bra tips, så blir jag mer än överlycklig, för han är det vackraste jag har i mitt akvarium! Hällde i en medicin som ska hjälpa mot lite allt möjligt i fisksjukdomsväg, men jag vet inte hur mycket den hjälper...
#2 - 9 april 2006 13:56
vad har du för vattenvärden? är karet nystartat?
#3 - 9 april 2006 14:17
Karet startade jag i Januari, och han var med i andra gänget fiskar som jag la till akvariet. Jag har inte testat vattenvärden i detta karet, men funderar på att göra det snart. Hat Ph test hemma som jag använder i mitt stora kar, men är det säkrast att testa nitrit också?
#4 - 9 april 2006 14:31
nitrit ska du absolut testa. det är dödande för fiskarna om du har de
#5 - 9 april 2006 15:29
Guppy är tyvärr ganska sönderavlade och de symtomer du beskriver är inte helt ovanliga.

Men jag tycker absolut du ska testa nitrit ändå.
#6 - 9 april 2006 16:06
ok, tack för hjälpen!

Annons