Någon som vet vad som har hänt?

#1 - 12 mars 2015 15:50
Idag när jag skulle gå och mata mina diskusar märkte jag att en av dem var väldigt mörk och gömde sig bakom filtret. Jag blev väldigt chockd eftersom jag inte har förändrat någonting i sättet som jag tar hand om dem.

De är just nu, endast temporärt, i ett akvarium på 80 liter och det har fungerat bra. Vattenbyte har gjorts varje/ varannan dag och de har varit mycket fina, glada och pigga i flera månader. Ingen av de andra diskusarna är det minsta dåliga utan de simmar runt och är glada.

Det enda som visar att fisken är dålig är dess mörka färg och dess inaktivitet. Den kommer dock fram och äter vid matning och har tillokmed klara färger ibland.

Själv misstänker jag att det är något bakterieangrepp och funderar på att medicinera med baktopur, vill dock ha eran syn på saken innan jag gör detta.

Tacksam för svar!
#2 - 12 mars 2015 18:07
Hur många Diskusar har du, och hur länge har dom gått i ditt temporära 80-literkar?

//Inger
#3 - 12 mars 2015 18:20
Kan nog vara så att han/hon känner sig stressad då det inte finns en chans att få lugn å ro i ett så extremt litet kar, om dom inte är bäbisar dvs..

Discusar är individer och behöver plats.
#4 - 12 mars 2015 18:22
Det kan vara så att den blivit utmobbad och eftersom det är lite litet kar så har den ingen stans att ta vägen mer än bakom filltret! Jag skulle sätta den fisken i ett eget kar så är det lättare att behandla den om det behövs! Hur stora är dina Diskusar?
#5 - 12 mars 2015 18:28
100 liter är det, vetefasen var jag fick 80 ifrån. De har gått där i i drygt en månad på grund av att det renoveras här hemma.
Det är 5 st diskus! Om det nu är så att den är stressad på grund av för litet utrymme, bör jag då flytta den till ett större nu eller behandla först och flytta sen?

Hur kommer det sig att inga av de andra verkar det minsta stressade?
#6 - 12 mars 2015 18:30
Varför medicinera en fisk som sannolikt mår dåligt på grund av för litet utrymme?
#7 - 12 mars 2015 18:32
Marcus gbg skrev:
Det kan vara så att den blivit utmobbad och eftersom det är lite litet kar så har den ingen stans att ta vägen mer än bakom filltret! Jag skulle sätta den fisken i ett eget kar så är det lättare att behandla den om det behövs! Hur stora är dina Diskusar?

Har inte sett några tecken alls på mobbning! Den simmar fritt ute i karet utan att någonsin bli attackerad av de andra. Finns det inte en chans att den blir mer stressad av att vara helt själv och av att bli flyttad också?
#8 - 12 mars 2015 18:40
Mr Woods skrev:
Varför medicinera en fisk som sannolikt mår dåligt på grund av för litet utrymme?

jag tyckte det var konstigt att det hände så plötsligt så ifall det skulle finnas en annan orsak bakom så skulle jag åtgärda denna innan flytten och på så sätt minsta stressen så mycket som möjligt
#9 - 12 mars 2015 18:42
Johanadhoc skrev:
en av dem var väldigt mörk och gömde sig bakom filtret.

Den gör allt för att få vara ifred är min tolkning av situationen, ta det lungt med medicineringen. Det är ju förhoppningsvis inte mycket längre tid de behöver vara däri?

Den klarar sig nog så länge som den inte blir fysiskt skadad..
#10 - 12 mars 2015 18:46
50L/Diskus = 250 liter+! Jag vill inte på något sätt komma med pekpinnar och verka dryg - men det finns så mycket fakta att läsa om Diskusen, så snälla J, läs på allt vad du kan... :).

//Inger
#11 - 12 mars 2015 18:56
Inger H skrev:
50L/Diskus = 250 liter+! Jag vill inte på något sätt komma med pekpinnar och verka dryg - men det finns så mycket fakta att läsa om Diskusen, så snälla J, läs på allt vad du kan... :).

//Inger

Jag är mycket väl medveten om att detta är på tok för lite för diskus! Detta är inte på något sätt permanent och jag gör allt för att deras tid i 100 liter ska bli så kort som möjligt! Att flytta dem under renoveringen var oundvikligt och jag tänkte därför att 100 liter skulle funka som ett temporärt kar så länge man var mycket noga med vattenbyte och det endast varade i ca 2 månader.

Om nu detta har orsakat stress för dem så ska jag självklart åtgärda detta! Jag försöker inte förespråka att hålla diskus i 100 liter utan undrar istället vad jag bör göra nu för att minska stressen så mycket som möjligt innan jag flyttar över dem till sitt 300 liters igen.

Jag ska i morgon försöka hitta en plats där de kan gå i 300 karet igen utan att stå ivägen för renoveringen!
#12 - 12 mars 2015 20:05
Johanadhoc skrev:
Jag är mycket väl medveten om att detta är på tok för lite för diskus! Detta är inte på något sätt permanent och jag gör allt för att deras tid i 100 liter ska bli så kort som möjligt! Att flytta dem under renoveringen var oundvikligt och jag tänkte därför att 100 liter skulle funka som ett temporärt kar så länge man var mycket noga med vattenbyte och det endast varade i ca 2 månader.

Om nu detta har orsakat stress för dem så ska jag självklart åtgärda detta! Jag försöker inte förespråka att hålla diskus i 100 liter utan undrar istället vad jag bör göra nu för att minska stressen så mycket som möjligt innan jag flyttar över dem till sitt 300 liters igen.

Jag ska i morgon försöka hitta en plats där de kan gå i 300 karet igen utan att stå ivägen för renoveringen!

Jag ville ju inte att du skulle ta illa upp - men känns lite så :).
Toppen att du kan flytta dina klimpar till ett större kar. Brukar bli lite struligt med flytt och allt vad det innebär både för fiskar och allt annat :).

//Inger
#13 - 12 mars 2015 20:21
Som Inger säger så vill vi bara hjälpa till, och anledningen till att din discus beter sig konstigt är nog mest troligt utrymmet. Fast jag tror som sagt att du inte behöver stressa upp dig du också.

Gör inga förhastade beslut ang det större karet, för de är nog inte helt förtjusta i att byta kar flera gånger i månaden heller :)
#14 - 12 mars 2015 20:22
Inger H skrev:
Jag ville ju inte att du skulle ta illa upp - men känns lite så :).
Toppen att du kan flytta dina klimpar till ett större kar. Brukar bli lite struligt med flytt och allt vad det innebär både för fiskar och allt annat :).

//Inger

Nej nej, jag tog inte illa upp! Jag ville bara vara tydlig med att jag alltid vill mina djurs bästa!

Jag tackar så mycket för alla svar och förhoppningsvis så blir det bättre efter flytten!
#15 - 12 mars 2015 20:26
Dopply skrev:
Som Inger säger så vill vi bara hjälpa till, och anledningen till att din discus beter sig konstigt är nog mest troligt utrymmet. Fast jag tror som sagt att du inte behöver stressa upp dig du också.

Gör inga förhastade beslut ang det större karet, för de är nog inte helt förtjusta i att byta kar flera gånger i månaden heller :)

Jo, jag är mycket tacksam för de svar och den hjälp jag får. Det var inte meningen att låta arg och jag ber om ursäkt ifall det verkade så!

Vad anser du att jag borde göra annat än flytt i denna situation i så fall? :)
#16 - 12 mars 2015 20:34
Johanadhoc skrev:
Jo, jag är mycket tacksam för de svar och den hjälp jag får. Det var inte meningen att låta arg och jag ber om ursäkt ifall det verkade så!

Vad anser du att jag borde göra annat än flytt i denna situation i så fall? :)

Det jag menar är att du inte ska -om möjligt, göra ännu en tillfällig flytt av fiskarna till det stora karet. En flytt till ny miljo stressar alla fiskar, men gör det ändå så fort som möjligt -om du förstår vad jag menar.

De klarar sig säkert någon vecka till om det skulle behövas -om du håller vattenkvaliteten uppe.
#17 - 12 mars 2015 21:22
Hade ju 7 diskusar i ett 180 i en vecka och mot slutet blev det allt mer ohållbart dvs. att de dominanta diskusarna blir så dominerande över denna lilla vattenvolym att jag gissar att stressnivån för de diskusar som står lägst ner i rang får tiofalt högre stressnivåer. När en diskus blir stressad så accelererar ju symptomen efter ett tag när immunförsvaret fungerar sämre. Så jag tycker det är naturligt att det funkar ok först och sedan när de känner sig tryggare så dyker hierarkin upp i karet.
Det är ju enbart naturligt.
Kan du inte låna ett större kar av någon så länge?
#18 - 12 mars 2015 21:47
Bluewing skrev:
Hade ju 7 diskusar i ett 180 i en vecka och mot slutet blev det allt mer ohållbart dvs. att de dominanta diskusarna blir så dominerande över denna lilla vattenvolym att jag gissar att stressnivån för de diskusar som står lägst ner i rang får tiofalt högre stressnivåer. När en diskus blir stressad så accelererar ju symptomen efter ett tag när immunförsvaret fungerar sämre. Så jag tycker det är naturligt att det funkar ok först och sedan när de känner sig tryggare så dyker hierarkin upp i karet.
Det är ju enbart naturligt.
Kan du inte låna ett större kar av någon så länge?

Jo visst skulle det kunna vara så. Tycker bara det är lite märkligt med tanke på att det är en av de större diskusarna som är ledsen. Tycker också det verkade lite märkligt med tanke på att detta hände över en natt. Har inte sett några tecken på mobbning och idag när jag skulle mata dem så ser jag den bakom filtret. Den får då och då tillbaka sina färger och simmar fram lite.

Större kar är inget problem att fixa, ville bara undvika onödiga flyttar för att minska stressen vilket ironiskt nog fick motsatt effekt.

Annons