Någon som vet vad detta är?

#1 - 20 oktober 2008 20:39
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Hej![/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Jag har en brun (tycker jag) beläggning på framför allt glaset.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Vad kan det vara och hur blir jag av med det? [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Det är ett 60liters kar med:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]två siamesiska-algätare[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]en platy[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]tio kilfläcksrasborer[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]några guppy[/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]5-6 plantor som jag inte har en susning om vad de heter! [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Byter en tredjedel av vattnet varannan till vart tredje vecka allt enligt rekommendationerna från butikerna här omkring. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Det har varit igång sedan mitten på mars och problemet har kommit de sista tre månaderna eller så, det var inget i början. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Jag ville skicka med ett par foto men hittar inte någon funktion för det? [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Inte lätt för er att se annars:confused:[/SIZE][/FONT]
#2 - 20 oktober 2008 20:42
prova med imageshack.us
#3 - 20 oktober 2008 20:44
Och länka sen bilderna hit ;)
#4 - 20 oktober 2008 20:45
Om du inte är guldmedlem får du lägga upp bilden på någon fotosida och sedan länka dit.

Brun beläggning låter som kiselalger men jag har för mig att man oftast brukar ha problem med dom i nystartade akvarier. Någon annan vet säkert bättre.

Edit: var visst lite långsam. Pixbox är förresten också en bra sida.
Bilagor:
#5 - 20 oktober 2008 20:45
Kan bara påpeka att dina Siameser behöver mer simutrymme. Vet att det inte hör hit men det är en extremt livlig fisk som blir ca. 15cm.
#6 - 20 oktober 2008 20:51
Nina82 skrev:
Kan bara påpeka att dina Siameser behöver mer simutrymme. Vet att det inte hör hit men det är en extremt livlig fisk som blir ca. 15cm.

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Det har jag också läst mig till men butikerna här i Kristianstad menar på att det är inget problem? [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]I den butiken jag köpte dem sa han att det va bara att komma och byta när de börjar bli förstora. Kändes bra! [/SIZE][/FONT]
#7 - 20 oktober 2008 20:56
nissenhj skrev:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Det har jag också läst mig till men butikerna här i Kristianstad menar på att det är inget problem? [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]I den butiken jag köpte dem sa han att det va bara att komma och byta när de börjar bli förstora. Kändes bra! [/SIZE][/FONT]

Visst är det bra. Men det är inte säkert de kommer växa till full storlek. Ett för litet utrymme kan hämma tillväxten till det yttre men inuti fisken fortsätter de inre organen växa. Fisken lider och dör i förtid.
Nu är det inte säkert att det blir så i ditt fall men jag skulle inte rekommendera någon att ha Siameser i ett 60L [:o]
#8 - 20 oktober 2008 21:02
Kanske jag lyckas med foto nu?

[URL=http://img528.imageshack.us/my.php?image=algerrx2.jpg][IMG]
#12 - 20 oktober 2008 21:06
Nu har jag fått upp några foto.
Hoppas ni kan se dem?
#13 - 20 oktober 2008 21:08
Nina82 skrev:
Visst är det bra. Men det är inte säkert de kommer växa till full storlek. Ett för litet utrymme kan hämma tillväxten till det yttre men inuti fisken fortsätter de inre organen växa. Fisken lider och dör i förtid.

Nu är det inte säkert att det blir så i ditt fall men jag skulle inte rekommendera någon att ha Siameser i ett 60L [:o]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Oj![/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Det låter inte bra. Vill inte att fisken skall lida. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Vad rekommendera du att jag har istället? [/SIZE][/FONT]
#14 - 20 oktober 2008 21:14
nissenhj skrev:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Oj![/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Det låter inte bra. Vill inte att fisken skall lida. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Vad rekommendera du att jag har istället? [/SIZE][/FONT]

Du skulle kunna byta ut dem mot någon mindre algätare som suger bort dina alger från rutan ;) :D

Ett litet stim Otocinclus skulle kunna funka (ca. 4-6st)
Vad du än gör så gå inte på den missen som många gör och köp en Pleco [:o]
En del butiker rekommenderar dessa men de behöver mycket utrymme att växa eftersom de blir gigantiska.
Då är det bättre med Ancistrus oxå om du nu måste ha en större sugmunsmal [:o]
Otocinclus blir inte så stora men kan vara lite känsliga. Läs lite här i forumet om dem. De är mycket söta iaf :D
#15 - 20 oktober 2008 21:20
ancistrusar blir ca 12cm, och blir lata när dom kommit upp i den storleken. mina är 12cm och äter ingenting på rutorna bara gurka, sallad algtabletter och bryssselkål.
#16 - 20 oktober 2008 21:26
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Läste lite om dessa olika nu.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Jag tycker det låter bäst med Otocinclus till 60liters storleken. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Tar tacksam emot fler tips! [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Någon som vet vad det är på glaset? [/SIZE][/FONT]
#17 - 20 oktober 2008 21:29
nissenhj skrev:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Läste lite om dessa olika nu.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Jag tycker det låter bäst med Otocinclus till 60liters storleken. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Tar tacksam emot fler tips! [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Någon som vet vad det är på glaset? [/SIZE][/FONT]

Ser ut som kiselalger tycker jag men jag är verkligen ingen mästare på alger [B)]

Det är iaf en beläggning som skrapas bort antingen med en algskrapa eller ännu bättre en magnetskrapa.
#18 - 20 oktober 2008 21:32
Nina82 skrev:
Ser ut som kiselalger tycker jag men jag är verkligen ingen mästare på alger [B)]

Det är iaf en beläggning som skrapas bort antingen med en algskrapa eller ännu bättre en magnetskrapa.

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Jag använder en ”svinto skrapa” med stång fungerar bra. Men skulle vilja att det skötte sig själv. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Äter dessa Otocinclus kiselalger?[/SIZE][/FONT]
#19 - 20 oktober 2008 21:35
nissenhj skrev:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Jag använder en ”svinto skrapa” med stång fungerar bra. Men skulle vilja att det skötte sig själv. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Äter dessa Otocinclus kiselalger?[/SIZE][/FONT]

Kan jag inte svara på men jag är tveksam.

Lite får du nog allt göra för att hålla rutorna fria från alger :p
Det kommer inte sköta sig självt och det kvittar vilken fisk du skaffar för rutorna får man skrapa ändå :D
Jag brukar göra det i samband med vattenbyte. Har blivit lite av en vana ;)
#20 - 20 oktober 2008 21:38
Nina82 skrev:
Kan jag inte svara på men jag är tveksam.

Lite får du nog allt göra för att hålla rutorna fria från alger :p

Det kommer inte sköta sig självt och det kvittar vilken fisk du skaffar för rutorna får man skrapa ändå :D

Jag brukar göra det i samband med vattenbyte. Har blivit lite av en vana ;)

Okej!
Det funkar det med. Är rätt sä lätt att skrapa bort. Men man vill ha balans så det inte blir så.
Det är inte så lätt som det sägs i butikerna! :p
#21 - 20 oktober 2008 21:40
nissenhj skrev:
Okej!

Det funkar det med. Är rätt sä lätt att skrapa bort. Men man vill ha balans så det inte blir så.

Det är inte så lätt som det sägs i butikerna! :p

Det är en hel vetenskap det här med balans och alla termer :D

Ingen ska komma och säga att det är lätt iaf [:o]
Man lär sig nya saker dagligen och det har jag zoopet att tacka för :)
#22 - 20 oktober 2008 21:45
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Mäter jag vattenkvaliteten så är alla värden bra. Förutom GH som är lite högt. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#23 - 20 oktober 2008 22:16
Det är kiselalger du har, brukar komma i nystartade/instabila akvarier och när ljuset är för klent. Så ditt fall verkar lite konstigt. Har något ändrats innan algerna kom? Bytt till svagare belysning? dragit för persienner/gardiner? Bytt något annat i akvariet?

Att fiskar blir dvärgväxta är sällan direkt kopplat till storleken på akvariet att göra, det är bara så mycket lättare att hålla god vattenkvalitet i stora akvarier, så det är en indirekt funktion av akvariestorleken. Det om att fiskarnas organ fortsätter att växa fast kroppen slutar skulle jag vilja ha en källa till. Men helt klart bör man bara skaffa fisk som passar akvariestorleken.

Det kan vara lämpligt att skaffa ett par äppelsnäckor mot de algerna, och äppelsnäckor tillsammans med några räkor minskar risken för de flesta sorters alger.
#24 - 21 oktober 2008 06:04
Erik... skrev:
Det är kiselalger du har, brukar komma i nystartade/instabila akvarier och när ljuset är för klent. Så ditt fall verkar lite konstigt. Har något ändrats innan algerna kom? Bytt till svagare belysning? dragit för persienner/gardiner? Bytt något annat i akvariet?

Att fiskar blir dvärgväxta är sällan direkt kopplat till storleken på akvariet att göra, det är bara så mycket lättare att hålla god vattenkvalitet i stora akvarier, så det är en indirekt funktion av akvariestorleken. Det om att fiskarnas organ fortsätter att växa fast kroppen slutar skulle jag vilja ha en källa till. Men helt klart bör man bara skaffa fisk som passar akvariestorleken.

Det kan vara lämpligt att skaffa ett par äppelsnäckor mot de algerna, och äppelsnäckor tillsammans med några räkor minskar risken för de flesta sorters alger.

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Nej, jag har inte ändrat på något.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Det ända är att markiserna har åkt ner i sommar för att dämpa solinstrålningen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Men de har inte varit nere på en månad nu. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Dessa äppelsnäckor, förökar de sig snabbt/mycket? Är inte intresserad av att fylla akvariet med äppelsnäckor! [:-98][/SIZE][/FONT]
#25 - 21 oktober 2008 06:23
Har beställt hem PMDD gödning till växterna nu. Kan det hjälpa till mot algerrna?
#26 - 21 oktober 2008 07:23
Nina82 skrev:
Du skulle kunna byta ut dem mot någon mindre algätare som suger bort dina alger från rutan ;) :D

Ett litet stim Otocinclus skulle kunna funka (ca. 4-6st)

Vad du än gör så gå inte på den missen som många gör och köp en Pleco

En del säger att - Otocinclus - ger sig på andra fiskar om de får för lite mat, jag har en hel del, inte märkt det, jag ger dem kanske tillräckligt mat
#27 - 21 oktober 2008 07:30
Nilsrolf skrev:
En del säger att - Otocinclus - ger sig på andra fiskar om de får för lite mat, jag har en hel del, inte märkt det, jag ger dem kanske tillräckligt mat

Ja. Discus och Otocinclus går inte så bra ihop men har aldrig hört om att den sätter sig på "vanlig" fisk.
Discusen har ett sekret på kroppen som eg. är för ynglen som Otocinclus tycker är mumma. Har de väl fått smak på det är det omöjligt att få dem att låta Discusarna vara även om man matar noga.

Annons