Hejsan!
De är tanganyikaciklider som tycker om 23-26 gradigt vatten med ph mellan 6-8. De tycker om att gräva så så finkornigt grus du kan hitta.... Man kan med fördel använda ett kalkhaltigt grus som höjer ph:t.
(se bara till att tvätta det ordentligt innan så att vattnet blir genomskinligt när du sköljer det över gruset annars får du lützen dimma i ditt akvarium så fort du rör i gruset..;)
kan även vara bra att ha mycket gömställen då de är starkt revirhärdande under lek och kan ha ihjäl varandra och andra fiskar som kommer för nära. Köp en grupp på 5-6 stycken som får para ihop sig, de är väl bara i par under lek vad jag har förstått..
När de är 5 cm långa så är de könsmogna och kan få ca. 40 yngel/kull de kan yngla av sig sådär varannan månad ungefär. Före de lägger ägg så gräver de oftast, men inte alltid. Vuxna par kan få upp mot 100 yngel på en kull har jag läst men jag vet inte säkert.. (har inte kommit så långt ännu)
jo mina prinsessor har haft död på en av mina sugfiskar som var för liten. Så köp den gärna dina sugfiskar halvvuxna iaf. för att undvika detta. Mina prinsessor har precis fått sitt första levande yngel, det har just bytt sin yngelsvans mot miniryggfena o så.. ca. 6 mm stort och jättegulligt ;). När jag först fick syn på det var det ca. 2-3 mm..
Prinsessorna vaktar både ägg och yngel och äldre syskon upp till 2-3 cm hjälper till att passa yngre syskon. Sedan flyttar de ut och skaffar eget revir..
Du kan söka på zoopet på artbeskrivningarna så står det en del oxå!
Köp ett så stort akvarium som du har råd med då det är enklare att sköta och få jämna vattenvärden m.m. Det är som sagt svårt att hålla fredliga arter med prinsessorna, samt att för små fiskar uppfattar de som mat, men det finns ju andra snäcklekare man kan ha med dem bl.a men det beror som sagt på hur stort akvarium man har..
(ett minimum är ca. 110 liter)