Någon som upplevt negativt med räkor+pmdd?

#1 - 7 augusti 2008 18:01
En liten undran bara.

Det skrivs gång på gång att pmdd och räkor inte "ska" passa bra ihop men samtidigt skriver några att de kör på med växtnäring utan problem.

Då undrar jag lite kort, har någon fått problem med räkorna efter att börjat med pmdd? Har de börjat mått sämre, slöare, slutat ynglat av sig eller kanske t.o.m utrotat hela räkkaret på grund av pmdd?

Jag sitter själv med ett omstartat/flyttat räkkar och har mycket växter så jag funderar på göda dem lite. Har dock inte stött på folk som själva upplevt pmdd som dåligt för räkorna.

Skulle vara kul att höra andras erfarenheter. Växtmängd? Dosering av pmdd? Vad fick det för följd?

mvh /M
#2 - 7 augusti 2008 19:25
Jag har ju bara kört PMDD i en månad, så jag kanske inte är rätt person att besvara din fråga. 112 liters kar med bl.a. räkor, dosering 10 ml av varje ingrediens en gång i veckan. Har inte märkt något negativt på räkorna. Mycket limnophila i karet och därutöver cryptocoryner.
#3 - 7 augusti 2008 19:58
Jag har råkat döda flera räkor då jag tillsatt PMDD i mina akvarium.
#4 - 7 augusti 2008 20:14
[COLOR=purple]Det beror lite på vilka räkor du har. Crystal är mycket känsligare än tex Körsbär.[/COLOR]
#5 - 8 augusti 2008 11:24
petnym skrev:
Jag har råkat döda flera räkor då jag tillsatt PMDD i mina akvarium.

Ok. Överdoserade du eller dog de av normaldosering? Mycket växter?
#6 - 8 augusti 2008 12:38
Har Körsbärsräkor och inga har dött pga PMDD
..Jag normaldoserar ;)
#7 - 9 augusti 2008 06:36
amano och cherry klarar utan problem både dubbel och trippel dos utan problem jag kör dubbel dos varje dag dock så har jag ganska mycket växter

Annons