Någon som tänker äta pangasius ikväll?

#1 - 8 november 2008 16:15
Någon som tänker äta pangasius ikväll?
I så fall kanske du inte ska läsa vidare...
http://www.dietmindspirit.org/2008/01/30/why-you-shouldnt-eat-this-fish-pangas-pangasius-vietnamese-river-cobbler-white-catfish-gray-sole/
[:-10]
Jag fick det via e-mail från in-laws i USA
#2 - 8 november 2008 16:36
Tror faktiskt det är nyttigare än den korv man köper i butiken. Jag gillar pangiaus o köper den ofta. Kolla också http://www.greenfish.se/home/page.asp?sid=57&mid=2&PageId=10974
#3 - 8 november 2008 16:50
Bon appetit
;)
#4 - 8 november 2008 17:05
Man ska inte tro allt som man kan hitta på internet! Vore det så illa som det står i artikeln, så skulle det vara importförbud därifrån till EU för länge sedan!
Pangasius är gott! Åt panerad pangasiufilé igår! Och kommer att äta pangasius i fortsättningen också!
Däremot så äter inte jag lutfisk, som alla hundar pissar på och fåglarna skiter på!
#5 - 8 november 2008 20:19
Wilhelm skrev:
Man ska inte tro allt som man kan hitta på internet! Vore det så illa som det står i artikeln, så skulle det vara importförbud därifrån till EU för länge sedan!

Pangasius är gott! Åt panerad pangasiufilé igår! Och kommer att äta pangasius i fortsättningen också!

Däremot så äter inte jag lutfisk, som alla hundar pissar på och fåglarna skiter på!

Som sagt så tror jag att både urinen och fågelskiten försvinner när man blötlägger och kokar lutfisken...
#6 - 8 november 2008 21:54
Äter varken pangasius (smakar dy) eller lutfisk (smakar %#¤&).
Hoppas att jag slipper se liknande larm om tilapia...
Fast det verkar underligt att våra nitiska myndigheter missat alla dessa gifter i pangasius-filéerna.
Och trovärdigheten dras ner en hel del av att man sätter likhetstecken mellan långa transporter och höga koldioxidutsläpp.
Bilagor:
#7 - 8 november 2008 21:55
Äter hellre lutfisk faktiskt tycker inte Pangasius är gott alls
#8 - 8 november 2008 22:13
Är detta samma fisk som säljs som hajmal i svenska akvarieaffäret?
#9 - 8 november 2008 22:18
Äter varken pangasius (smakar dy) eller lutfisk (smakar %#¤&).

Hoppas att jag slipper se liknande larm om tilapia...

Fast det verkar underligt att våra nitiska myndigheter missat alla dessa gifter i pangasius-filéerna.

Och trovärdigheten dras ner en hel del av att man sätter likhetstecken mellan långa transporter och höga koldioxidutsläpp.

Nu handlar det väl också om var fisken kommer ifrån. Fisk odlas på många ställen o hur den odlas i extrem fall gör väl inte att man kan dömma ut den som produkt. Ta en tur ner till Kungälv o kolla själv innan du dömmer ut den. http://www.greenfish.se/home/page.asp?sid=57&mid=2&CatId=7964
#10 - 8 november 2008 22:18
TinaM skrev:
Är detta samma fisk som säljs som hajmal i svenska akvarieaffäret?

Yepp :)
Bilagor:
#11 - 8 november 2008 22:54
kaj.p skrev:
Nu handlar det väl också om var fisken kommer ifrån. Fisk odlas på många ställen o hur den odlas i extrem fall gör väl inte att man kan dömma ut den som produkt. Ta en tur ner till Kungälv o kolla själv innan du dömmer ut den. http://www.greenfish.se/home/page.asp?sid=57&mid=2&CatId=7964

Det är klart att det inte är nåt större fel på själva fisken (utom som akvariefisk) utan på Mekong-vattnet vid Chau Doc.
Skulle gärna prova Greenfishs produkter - fast det verkar som om jag bor på fel sida av Sverige.
#12 - 9 november 2008 00:08
Är Greenfish igång och odlar nu. Hajmalen är klart godkänd på matbordet
#13 - 9 november 2008 00:33
Greenfish's främsta mål är att tillhandahålla svensk gastronomi och konsumentmarknader i Europa med fiskprodukter från hela världen - lokalt odlade - nära konsument

Känns som något är oklart här.
Citat från greenfish.se
#14 - 9 november 2008 00:51
pello skrev:

Citat från greenfish.se

Yepp som vad du menar?
#15 - 9 november 2008 05:18
pello skrev:

Citat från greenfish.se

Inget oklart alls, det är bara du som tolkar fel.
Man kan visst odla fisk från hela världen lokalt.
#16 - 9 november 2008 11:04
Spontant känns artikeln överdriven men har en poäng iaf. Att transportera mat från vietnam till europa kommer producera mer utsläpp än lokalt producerad mat.
I övrigt så är min bedömning att författaren har fel på ett antal punkter.
Mat som kommer ut i våra butiker ska vara testad av opartiska kontrollanter om filéerna hade innehållt bakterier, PCB, DDT, bensen eller fenoler (vilka var de föroreningar jag kände igen i hans text) borde de ha blivit stoppade ganska snabbt - inga av föroreningarna känns som särskilt svåra att hitta.
Jag har bara sett pangasius som file i sverige och om du fryser in en file i orenat flodvatten så kommer du garanterat inte komma igenom nån form av kontroll.

Varför skulle en fisk växa bättre om man injicerar den med hormoner från ett däggdjur? Och även om de injicerar den med hormoner så verkar det vara avelsdjuren man gör det med och inte "slakt" djuren.

Avsluningen med flosklerna om onda vinsthungrande företag gör mig mer illamående vad den senaste pangasius filen jag åt gjorde.
"Pangas will make you sick - If (for reasons in #1 above) you don’t get immediately ill with vomiting, diarrhea and effects from severe food poisoning, congratulations, you have an iron stomach! " hmmm undra om han överdriver....
#17 - 9 november 2008 15:28
Rambo skrev:
Att transportera mat från vietnam till europa kommer producera mer utsläpp än lokalt producerad mat.

Visst kan man tycka att en del transporter känns lite onödiga (som Findus fisk från Norge som kommer till Sverige via Thailand) men det behöver inte innebära en massa utsläpp - så länge transporterna sker med båt.
Vill man vara en riktig klimatbov ska man köpa frukt och grönsaker som flugits hit från andra sidan jorden.
#18 - 9 november 2008 15:46
Förr i tiden hade jag nog blivit mycket upprörd över det här att den norska laxen fileats i Thailand men det innebär faktiskt också en massa arbetstillfällen där det mer behövs. Hellre såg jag dock att det skedde i Filippinerna.
;)
#19 - 9 november 2008 16:29
Ja, de långa trasporterna är väldigt onödiga för många livsmedel. Men det lär visst vara så att transportkostnaden i form av energi bara är 5% av livsmedlets energiåtgång under sin livscykel (hörde jag på ett föredrag om det nu är sant) Bland det värsta man kan äta ut klimatsynpunkt är nötkött. ! 1kg kött motsvarar visst 25 mils bilkörning i utsläpp av co2! och ännu värre är sk naturbeteskött från Brasislien. Korna betar ner regnskogen!!!

Ris ska visst vara en av de värsta miljöbovarna annars... så att bli vegetarian är inte hela lösningen. Även växter behöver ju vara ekologiskt framställda.
#20 - 9 november 2008 17:09
Äta fisk:eek: o ha mina fiskar blängande på mig( har två kar i matrummet) det blir på sin höjd en burk makrill.

Bara skoja är trött på alla larmrapporter om det som är farligt att äta, Jag gillar fisk, jag gillar kött och kolhydrater som är det farligaste enligt många.
Lite av varje är bäst lever jag efter:)
#21 - 10 november 2008 13:36
Rambo skrev:

Mat som kommer ut i våra butiker ska vara testad av opartiska kontrollanter om filéerna hade innehållt bakterier, PCB, DDT, bensen eller fenoler (vilka var de föroreningar jag kände igen i hans text) borde de ha blivit stoppade ganska snabbt - inga av föroreningarna känns som särskilt svåra att hitta.

Pangasius provtas numera för dioxin vid gränskontrollen, jag jobbar där ibland och stod och plockade ut dessa prover ett par ggr förra veckan. Men vad jag vet har de inte hittat något här. Jag skulle våga äta dem, de såg goda ut.
#22 - 10 november 2008 16:09
Varför inte köpa fisk hos sin lokala fiskhandlare för? Den är mer färskare än den fisken som transporteras ner till Asien och tillbaka, och miljön tjänar mer på det.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 10 november 2008 16:29
tälje skrev:
Varför inte köpa fisk hos sin lokala fiskhandlare för? Den är mer färskare än den fisken som transporteras ner till Asien och tillbaka, och miljön tjänar mer på det.

Fast som sagt - pangasius odlas ju i Sverige också.
#24 - 10 november 2008 16:48
Fast som sagt - pangasius odlas ju i Sverige också.

Finns väl bara en odlare här i Sverige vad jag vet. Och man har ännu inte levererat någon fisk. http://www.greenfish.se/home/index.asp?sid=57&mid=1
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 10 november 2008 16:53
tälje skrev:
Finns väl bara en odlare här i Sverige vad jag vet. Och man har ännu inte levererat någon fisk. http://www.greenfish.se/home/index.asp?sid=57&mid=1

Jag har i alla fall ätit fisk därifrån fast det är några år sedan då de höll till i Kungälv (var med då Göteborgs Ciklidgrupp gjorde ett besök där). Har dock för mig att de har flyttat nu så de kanske inte har kommit igång ännu på det nya stället.
#26 - 10 november 2008 17:29
tälje skrev:

Såg en lokal fiskhandlare i Jönköping för något år sedan som försökte kränga "Bangasius" som Bergtunga.
[:-100]
#27 - 10 november 2008 18:24
erikthur skrev:
Såg en lokal fiskhandlare i Jönköping för något år sedan som försökte kränga "Bangasius" som Bergtunga.

[:-100]

Visst finns det okunniga/oseriösa fiskhandlare så som det finns okunniga/oseriösa zoobutiker. [:-98]
#28 - 10 november 2008 20:09
Kommer aldrig att äta pangasius mer!
Varje gång jag har ätit den här fisken har jag också kräkts upp den. Första gången visste jag ingenting om fisken och eftersom det var bara jag från min familj på 4 personer som blev sjuk efter middagen tänkte jag inte att just fisken var orsaken. Sen hände det andra gången, blev bjuden på fisken hos mina vänner, och likadant, bara jag insjuknade på samma sätt. Men när jag åt den för tredje (och sista) gången utan att faktist veta då vad det var för fisk och fick samma symptom visste jag att det var något jag inte tålde med pangasius. Läste lite på internet och fick veta att vissa personer kan bli överkänsliga mot höga halter av metaller och hormoner som fisken är packad med. Ungefär efter en halv timme efter man har ätit den mår man illa och sen kommer kräkningar [:o]:(

Själv tyckte jag att fisken var god och åt med stor apetit men det slutade alltid illa. Ni som inte reagerar negativt borde ändå tänka på att pangasius hör inte till dem hälsosamma fiskar. Jag kan äta alltså alla andra sorters fiskar utan problem så något galet är det!!!
#29 - 10 november 2008 20:17
Gick inte Greenfish i konkurs? Kanske omstartat igen isf.
Moderbolaget har ett lustigt namn, Guppi Scandinavia Aktiebolag, med tanke på vad Greenfish ska syssla med. Gick väl inte så bra för Guppi
#30 - 10 november 2008 21:31
vill bara flika in att det är en mkt god och fantastiskt prisvärd matfisk.. tack för ordet :)

Annons