Någon som provat strandsand?

#1 - 7 september 2005 10:46
Hejsan!

Tänkte fråga om det är någon som har provat att ha strandsand i sitt akvarie? Och vilka erfarenheter har ni då av det?
#2 - 7 september 2005 10:56
Jag har strandsand i mitt akvarium och har haft det i snart två år.
Det funkar bra tycker jag.
Tror inte att det är så stor skillnad mot blästersand som många använder.
#3 - 7 september 2005 10:58
Tror nog biltemas blästersand är bättre att köra. Marginell skillnad.
Har iofs bara sett det utan vatten i än så länge, men jag tror ändå inte att det blir någon större skillnad. Sen är det ju betydligt smidigare att köpa en säck sand på biltema än att gräva sand i nån sandstrand, som du dessutom måste rengöra.
#4 - 7 september 2005 11:10
Jag funderade först på biltemas blästersand ( köpte t om en säck ) men tyckte att den såg alldeles för steril och onaturlig ut.
Jag ville att det skulle synas att det var lite skillnad i storlek på sandkornen och det gör på min sand.
Renare sand har jag dessutom aldrig varit med om.
Kanske hade jag väldig tur, men den behövdes knappt sköljas alls och vattnet var kristallklart när jag sedan fyllde på akvariet.
Men det är ju skillnad på olika sorters sand och det beror säkert på var man tar den också.
#5 - 7 september 2005 11:44
Det kan jag väl förvisso hålla med om. Sanden är väldigt fin och det är inga större sandkorn i den. Går ju dock att köpa lite av en grövre sand att blanda i. Att köpa "akvariesand" är ju en rätt dyr historia annars.
Får se vad jag tycker om min när den är "i bruk".
#6 - 7 september 2005 11:56
"Strandsand" är ju som sagt mer naturlig än blästersand pga variationen i kornstorlek, färg och material. Finns egentligen inga nackdelar med den förutom att den kan behöva tvättas och att man bör ha tillstånd från markägaren att ta sanden om man vill följa lagen.
#7 - 7 september 2005 13:03
som om dom räknar sandkornen :D. men det är väll bara vara diskret och inte springa ut på badtranden med en liten grävskopa.
#8 - 7 september 2005 13:37
Man ska skilja på vad som är mitt och vad som är ditt! Håller jag med fullsändigt med om!
Men när det gäller sand på en sandstrand tycker jag nästan det går till överdrift.
Är ju bökigt att bara lyckas hitta vem som råkar äga stranden, och när man sen ringer till honom/henne så lär man ju bli utskrattad.
Ok om man ska ta någon stor mängd, men till ett akvarium är ju ingen större fara.
#9 - 7 september 2005 14:02
Jag har sand från en sjö i ett litet akvarium, har haft det i ett år ungefär. Funkar bra. Jag passade på att skölja sanden samtidigt som jag stal den på stranden, ställde mig helt enkelt i vattnet och tog upp sanden i en hink, sen var det bara att virvla runt sanden och byta vatten tills vattnet blev klart. Enkelt. Om man är rädd för att elaka typer ska följa med i sanden kan man säkert lägga den på plåtar och hetta upp den till allt vad ugnen klarar så dör nog det mesta, jag gjorde så, bakade sand alltså. Som sagt, funkar bra och ser bra ut.
// Fredrik
#10 - 7 september 2005 14:12
Jag lägger inga moraliska aspekter över att ta sand i naturen. Säger bara att man bör ha markägarens tillstånd för att slippa problem om nån skulle undra varför man står där och gräver. En del kanske tror att det är fritt fram att ta av naturens resurser eftersom vi har nåt som kallas "allemansrätt" i vårt land. Sen är det upp var o en att följa sitt eget samvete, precis som med allt annat.
#11 - 7 september 2005 14:14
[QUOTE=y0da]Man ska skilja på vad som är mitt och vad som är ditt! Håller jag med fullsändigt med om!
Men när det gäller sand på en sandstrand tycker jag nästan det går till överdrift.
Är ju bökigt att bara lyckas hitta vem som råkar äga stranden, och när man sen ringer till honom/henne så lär man ju bli utskrattad.
Ok om man ska ta någon stor mängd, men till ett akvarium är ju ingen större fara.[/QUOTE]

Nja... Är inte så bökigt när man själv äger marken :) Handlar egentligen bara om att gå ut och gräva när jag är där (landet).

Jag tycker också att den verkar se lite mer naturligt ut. För jag blev inte så förtjust i Biltemas Bläster när den väl kom i karet. Tyckte att den mer och mer liknande sand från vilken sandlåda som helst efter ett tag. Fast i början var jag väldigt förtjust.
#12 - 7 september 2005 15:25
Jag har sjösand i mitt ena akvarie, har haft det i flera innan, och ser inga nackdelar alls. Eftersom vi inte har ngt Biltema här på orten och jag gillar en mera "levande" sand passade sjösanden mig perfekt.

Jag sköljde i varmt vatten, så varmt kranen erbjöd, och nöjde mig med det.
#13 - 8 september 2005 21:24
jag har väldigt fin havssand från stranden vid åhus. den är åt det ljusgrå hållet,

dock var den pga tång och liknande väldigt jobbig att rengöra, men klart mycket snyggare(enligt mig alltså) än vanlig "brun" sand.

pga att sanden är väldigt fin, så blir bottnen också ganska död. men det kompenserar jag genom att ha massor med snäckor som gräver runt i den.
avfall syns också ganska bra dock.
#14 - 18 september 2005 18:31
Jorå jag har sandstrand i mitt. Jag är jättenöjd! Jag kan lova att det var ett rent h*****e att rengöra den!! + att jag silade den för att få bort de grövsta kornen. Men som sagt jag blev mkt nöjd, skaa hämta in mera snart. Och så verkar mina växter verkligen trivas. Dom har tänt till som bara den!
Ut å gräv, det tycker jag!!
#15 - 19 september 2005 08:57
[QUOTE=muppins]Jag funderade först på biltemas blästersand ( köpte t om en säck ) men tyckte att den såg alldeles för steril och onaturlig ut.
Jag ville att det skulle synas att det var lite skillnad i storlek på sandkornen och det gör på min sand.[/QUOTE]

Jag har använt biltemas sand, men blandat upp den med bla korallsand och krossade blåmusselskal för att få lite variation och färg.. blev väldigt bra tycker jag..
#16 - 19 september 2005 10:26
Så om man nu skulle ut och plocka in strandsand. Räcker det då med att skölja den några gånger i varmt vatten eller ska man köra in den i ugnen?
#17 - 19 september 2005 10:36
[QUOTE=hall]Så om man nu skulle ut och plocka in strandsand. Räcker det då med att skölja den några gånger i varmt vatten eller ska man köra in den i ugnen?[/QUOTE]

Så här tänker jag i så fall gå till väga:
1. Sila den för att få bort de största kornen / annat skoj.
2. Tvätta av den för hand 1-2ggr.

Klart.

Men, vill man vara helt säker så koka den.
#18 - 20 september 2005 15:58
En liten varning dock.

MEN, vill höja ett varningens finger!

Hörde idag om ngn som tagit sand utifrån. Alla hans/hennes fiskar hade dött.
Tydligen fanns det ngn form av salt (?.. hon jag pratade med kom inte riktigt ihåg vad det var) som orsakat fiskdöd. Vet inte var personen hämtat sanden, men det fínns iaf inget saltvatten häromkring.
#19 - 20 september 2005 16:05
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=hall]Så här tänker jag i så fall gå till väga:
1. Sila den för att få bort de största kornen / annat skoj.
2. Tvätta av den för hand 1-2ggr.

Klart.

Men, vill man vara helt säker så koka den.[/QUOTE]

Jag fick tvätta min sand i flera omgångar. Massor av gånger. fick stå under rinnande vatten bra länge. Men jag kokade iof inte. Sanden blev helt "dis-fri" och kärvar inte igen pumpen. Fast avloppet blev rätt så täppt...
#20 - 23 september 2005 10:21
Hej

Jag har plockat lite sand o grus ifrån botten havet som till större delen
inehåller flinta o stenar från orienten. Har tvättat o sköljt noga, skall
prova det så snart som möjligt.( gruset är mycket vackert)

" hoppas det inte är giftigt vad tror ni proffs? "

( ballast från gammla segelfartyg )
#21 - 7 oktober 2005 10:37
Gimbo: Hur gick det??
#22 - 7 oktober 2005 11:31
[QUOTE=gladys]Gimbo: Hur gick det??[/QUOTE]

Jotack, det gick bra. Fast jag beslutade att använda Rådagrus då det blir lite lugnare för fiskarna. :)
PatrikMalmo
#23 - 7 oktober 2005 13:46
Går alldeles utmärkt att använda strandsand i karet. Har själv kört sand från en strand i Skåne och det blev bra - vart dock en hel del trixande med rengöring och sådant. Tar man sanden från saltvattensstrand får man räkna med att tvätta den mycket samt att den innehåller kalk (snäckskalen).

Körde min genom en grov sil först för att få väck tång/gräs och grövre partiklar, sedan tvättade jag den många gånger i varmvatten. Är säkert mer än tio år sedan jag tog sanden och jag kör den fortfarande i andra kar. Suveränt - och snyggt, naturligt intryck.

Hilsen,

P
#24 - 13 oktober 2005 09:49
nöjd.

inspirerad av denna tråd så drog jag ner till stranden i förra veckan och plockade på mig lite sand. Får säga att det var jäkligt enkelt att rengöra. Blad, träbitar och annat skräp flyter upp av sig själv när man sköljer igenom sanden och sen är det enkelt att plocka bort. Jag prövade först i ett litet 54l som jag tänkt försöka odla pansarmalar i. Jag blev väldigt nöjd med det och var tvungen att sticka ner och hämta en balja till som jag tänkte ha i ett malawikar.

Nu har jag förvisso aldrig sett blästersand i detta sammanhanget, men det jag tycker är snyggt med strandsanden är att det känns väldigt naturligt med krossade snäckskal osv. Sen ser det bara ännu bättre ut nu när malarna bökat runt i sanden ett tag.

Nu vet jag inte om sanden skilljer sig åt i olika delar av landet, men jag plockade min i Malmö iaf.

+ Snyggt
+ Naturligt
- ja det skulle väl möjligen vara att man stöter på en och annan snusprilla när man rengör sanden. Tror inte firrarna vill ha de i karet.

http://i20.photobucket.com/albums/b222/Pada_renmark/ckar_sand_red.jpg

/Patrik

Annons