Någon som kan gissa denna?

#1 - 26 mars 2009 21:01
Fick hem ett gäng idag. Svåra som attan att få skarpa bilder på. Måste ha ett längre objektiv. =)
#2 - 26 mars 2009 21:20
Men Robin du gav ju en del hintar, Så jag tror jag vet men det vore väl kul om det kom in fler gissningar. Men en hint till kanske så kan det vara en firre från Centrala kongo :)
#3 - 26 mars 2009 21:24
kaj.p skrev:
Men Robin du gav ju en del hintar, Så jag tror jag vet men det vore väl kul om det kom in fler gissningar. Men en hint till kanske så kan det vara en firre från Centrala kongo :)

jag vet också, tror jag

börjar på B i första och börjar på H i andra ordet. kanske sa för mycket nu?
B_ _ _ _ s H _ _ _ _ _ _ _ _i (hoppas jag räknade rätt nu)

[COLOR=White].Fjärilsbarb[COLOR=Black]....[/COLOR][/COLOR]
#4 - 26 mars 2009 21:26
Flaxss skrev:

börjar på B i första och börjar på H i andra ordet. kanske sa för mycket nu?

[COLOR=white]Fjärilsbarb[/COLOR]

Bortflugna Hundralappar? *nickar*
#5 - 26 mars 2009 21:27
Bortflugna Hundralappar? *nickar*

:d hoppas dina hundralappar inte ''flyger'' iväg.

väldigt vacker fisk.
#6 - 26 mars 2009 21:39
Jo, du räknade rätt.
#7 - 26 mars 2009 21:51
Lite små för att jag ska vara riktigt nöjd men vad gör man. Finns inte så många att välja på.
Bilagor:
#8 - 26 mars 2009 21:58
Lite små för att jag ska vara riktigt nöjd men vad gör man. Finns inte så många att välja på.

tycker dom är vackra även om dom är unga, är själv väldigt sugen på att skaffa sådanma. men det blir nog i framtiden. var dom dyra?
Bilagor:
#9 - 26 mars 2009 22:05
Billigare än förra gången jag såg dom. Nu kostade de 120kr st, men jag fick lite rabatt :-)
#10 - 26 mars 2009 22:10
Flaxss skrev:
:d hoppas dina hundralappar inte ''flyger'' iväg.

väldigt vacker fisk.

Flyger iväg. Fyndigt eller då de på danska heter de Afrikansk sommarfågel barb [:o]
#11 - 26 mars 2009 22:19
kaj.p skrev:
Flyger iväg. Fyndigt eller då de på danska heter de Afrikansk sommarfågel barb [:o]

det visste jag inte. långt namn men det lät vackert.
#12 - 26 mars 2009 22:23
Billigare än förra gången jag såg dom. Nu kostade de 120kr st, men jag fick lite rabatt :-)

då vet man vilken prisklass dom ligger i. lycka till med dom. dom kommer bli fina hos dig. har tyvärr inte råd med sådana fiskar nu med min budget, stod länge och väl i dag och funderade över en guldig kampfisk för 200kr st. men kom på att jag behöver mat också.
Bilagor:
#13 - 29 mars 2009 08:46
Så när kommer svaret?
#14 - 29 mars 2009 09:40
Barbus hulstaerti är rätta svaret.
#15 - 29 mars 2009 09:59
Fin fisk. En tråkig grej med dessa är att de som odlat den får en extremt skev könsfördelning. I övrigt sägs de inte vara så svåra att odla - vilket jag hoppas att någon svensk gör nu så att de inte går förlorade - förutom det faktum att de måste ha det ganska kallt.
#16 - 29 mars 2009 10:02
Jättefin! Kan ni berätta lite om den.
#17 - 29 mars 2009 10:17
Jag kan inte så mycket om den men ska ta reda på. Jag har en ganska bra könsfördelning tror jag. Såg iaf ett par honor i gruppen jag köpte. Kallt säger du Oaken?
#18 - 29 mars 2009 10:21
Vet du hur stora de blir?
#19 - 29 mars 2009 10:27
maggan55 skrev:
Vet du hur stora de blir?

De blir 3,5 cm enligt Fishbase och kommer från regionerna runt centrala Kongo. Det finns en massa länkar.

http://www.aqua-fish.net/show.php?h=butterflybarb
http://www.aquabase.org/fish/view.php3?id=1035
http://www.fishbase.se/summary/SpeciesSummary.cfm?id=11367

Google is your friend! =)
#20 - 29 mars 2009 10:34
Tack! Ska kolla länkarna.
#21 - 29 mars 2009 10:35
Gjorde ett snabbsök, och de flesta cyprinider verkar ha genetiskt betingad könsbestämning, som hos människa, men det finns arter vars kön bestäms av temperatur. Hög temperatur ger hos en japansk cyprinid kullar med 95% hanar.

Det finns ingen information om just B. hulstaerti, men blir eventuella yngel nästan bara hanar kan det vara läge att testa att sänka (eller möjligen höja) temperaturen 5 grader eller så.

Man kan också tänka sig att könet bestäms av pH, men jag hittar inga exempel på det hos cyprinider.
#22 - 29 mars 2009 11:10
Jag kan inte så mycket om den men ska ta reda på. Jag har en ganska bra könsfördelning tror jag. Såg iaf ett par honor i gruppen jag köpte. Kallt säger du Oaken?

Mjo, de ska trivas bäst i temperaturer runt 20 grader. Alltså ungefär som många västafrikanska killies med. De vildfångade exemplaren ska ha bra könsfördelning men hos odlade brukar det vara extremt få honor.

Se den här tråden för mer info och bilder:

http://www.petfrd.com/forum/showthread.php?t=20733&highlight=barbus+hulstaerti
#23 - 29 mars 2009 11:35
Varför anses de skall ha så svalt vatten?

Jag hittar inga uppgifter om temperatur där man just fångat hulstaerti, men från samma område har Riksmuseet insamlade Hemichromis, Nanochromis, Tilapia, och anger en vattentemperatur 30.2 grader.
Området är låglandsregnskog (300 m.ö.h.) alldeles intill ekvatorn.
#24 - 29 mars 2009 12:32
Azur skrev:
Varför anses de skall ha så svalt vatten?

Jag hittar inga uppgifter om temperatur där man just fångat hulstaerti, men från samma område har Riksmuseet insamlade Hemichromis, Nanochromis, Tilapia, och anger en vattentemperatur 30.2 grader.

Området är låglandsregnskog (300 m.ö.h.) alldeles intill ekvatorn.

Bra fråga. Ingen aning vad det grundas på faktiskt.

Det här angav Aquarium Glaser när den importerades 2006:

Barbus hülstaerti (Photo Frank Schäfer, Text Klaus Diehl)

"Last night we received a small jewel from the Congo basin. For the first time a somewhat larger number, of the more than 30 years for the hobby lost Butterfly Barb Barbus hulstaerti could be imported. The lively fish, reaches 4cm in length and fascinates by its wonderful colors. In their area of origin they live in flat, shady and relative cool jungle waters. The discovery site data indicate with water values of pH around 6; and a total hardness under 5 DGH no excessive problems for their maintenance. The more delicate males can be differentiated from the larger, chubbier females at the more narrow anterior side spot. Due to the complicated political situation in the Congo the availability of wild caughts is not secured, therefore ambitious breeders should take care of this swimming gem to secure their existence in our aquaria."

Men står ingen exakt temperatur.
#25 - 29 mars 2009 17:08
Men för att spinna vidare på det hela med temperaturen så skulle jag anta att de kommer från höglandsregnskogar i Gabon, där även en del killies som gillar lägre temperaturer hittas (Diapteron och en del Aphyosemion).
#26 - 19 maj 2009 10:48
Hur går det fiskarna. Jag skulle gärna vilja ha. Brukar dem finnas i zooaffärer?

Annons