Någon som inreder med krukor?

#1 - 17 mars 2007 11:07
Är det någon som har använt krukor som inredning i sitt akvarium? För jag tänkte ha lite sådana till mina palettciklider. Min fråga är: hur gör ni när ni delar krukorna? Slår dem i marken och hoppas att det ska bli bra? Jag har hållt på med en såg i evigheter nu, och inget har hänt. Provade även att spika lite i en annan, men det blev helt katastrofalt... [:(!]
#2 - 17 mars 2007 11:20
om du inte har jätte stora krukor kanske du kan ha halva krukan under sanden?
#3 - 17 mars 2007 11:26
De är nog lite för stora för det. :(
#4 - 17 mars 2007 11:30
Eller råka tappa krukan i marken så du får några skärvor, och släng i dem. :p
#5 - 17 mars 2007 11:30
jag bröt sönder dom med en polygrip.
kasera halva eller så
Är ju så billiga så köp ett gäng så har du ett par försök på dig
#6 - 17 mars 2007 12:12
T.ex så kan man hålla en kruka i en hand och en hammare i den andra. Liksom häng krukan över ett hörn på ett slagtåligt bord och knacka på den med hammaren. Drämmer man för hårt så kan krukan gå mitt itu, men lyckas det bra så har man en skärva som ligger på bordet och en kruka med en flik borta i handen när man är klar.
#7 - 17 mars 2007 12:27
maria_ skrev:
Är det någon som har använt krukor som inredning i sitt akvarium? För jag tänkte ha lite sådana till mina palettciklider. Min fråga är: hur gör ni när ni delar krukorna? Slår dem i marken och hoppas att det ska bli bra? Jag har hållt på med en såg i evigheter nu, och inget har hänt. Provade även att spika lite i en annan, men det blev helt katastrofalt... [:(!]

Jag rispade med en vass syl så att jag fick bra "spår" i krukan. Sen satte jag en skruvmejsel i spåret och knackade mig genom hela spåret försiktigt. Sen var den bara att bryta isär. Ett annat tips till krukan är att klabba in den med akvariesilikon och doppa krukan i akvariesand så blir det snyggt. Ser bara ut som en sandgrotta. Det har jag gjort i mitt och cikliderna har förhoppningsvis lagt rom där i just nu. :D
HazelCR
#8 - 17 mars 2007 15:00
maria_ skrev:

Om du pratar om vanliga lerkrukor, så blir de lättare att handskas med om du blötlägger dem några timmar. Efter det är det lättare att borra i dem. Gör många hål och sedan knacka sönder krukan m.h.a. mejsel och hammare. Det går även att gno på med såg, men det är besvärligt. Vassa kanter kan du slipa bort med en vanlig fil.
Är det större kanter som skall bort, så kan man nypa bort dem med en vanlig hovtång eller kakeltång och sedan slipa med fil.

Oavsett hur du gör, så behövs det nog en del övning.
#9 - 17 mars 2007 15:17
Jag filade till en öppning på min, gick ganska bra :)
#10 - 19 mars 2007 20:45
Köp kakelfil på Biltema... kostar 40-45 spänn då kan du forma kanter & ev hål hur du vill... filen är halvmåne formad & belagd med nåt special...
#11 - 20 mars 2007 08:12
Jag knackade också med hammare, det blev jättebra. Man får ta det lite lugnt bara annars är det lätt hänt att hela krukan delar på sig, om man nu inte vill det. Som grädde på moset gjorde jag också sandgrottor av dem, med silikon och akvariesand.
#12 - 20 mars 2007 08:56
Varför köper du helt enkelt inte bara en mindre storlek på krukan och ställer den på sned i sanden så att det uppstår en springa mot bottnen för paletterna att simma in igenom, som ett tidigare inlägg i tråden föreslog? Jag har alltid kört med den varianten och det har fungerat perfekt! Jag använder en oglaserad lerkruka drygt 1 dm i diameter.

Lycka till! Eva
#13 - 20 mars 2007 13:56
mdu har nått kan du juh skära nån rispa i krukan sen kan du ta en hammare å knacka lite försiktigt. så gjorde ja till mina räkor. :D Funkar kanon :)
#14 - 22 mars 2007 08:42
evus skrev:
Varför köper du helt enkelt inte bara en mindre storlek på krukan och ställer den på sned i sanden så att det uppstår en springa mot bottnen för paletterna att simma in igenom, som ett tidigare inlägg i tråden föreslog? Jag har alltid kört med den varianten och det har fungerat perfekt! Jag använder en oglaserad lerkruka drygt 1 dm i diameter.

Lycka till! Eva

Men mina paletter håller på och gräver och grejer. Är det så bra då?
#15 - 22 mars 2007 08:48
För mig har det aldrig varit några problem med denna lösning och mina paletter. Du får sticka ned krukan ordentligt i sanden bara. En fördel är ju att det alltid finns en "nödutgång" via krukans bottenhål :)

Lycka till! //Eva
#16 - 22 mars 2007 17:41
Varför inte köpa en liten lerkruka för 5 kr och gräva ner halva i gruset?
Eller bor du nära ska jag skänka dig en :)
#17 - 22 mars 2007 18:20
köp 10st för 50kr så har du 10 försök på dig.
Har du inte råd med 50kr kan du lägga ner akvariehobbyn då den kommer kosta dig betydligt mer än så
#18 - 22 mars 2007 18:34
mayday skrev:
köp 10st för 50kr så har du 10 försök på dig.

Har du inte råd med 50kr kan du lägga ner akvariehobbyn då den kommer kosta dig betydligt mer än så

Det tyckte jag var lite taskigt sagt..
#19 - 22 mars 2007 18:45
maria_ han talar ju sanning
#20 - 22 mars 2007 18:54
Richard.R skrev:
maria_ han talar ju sanning

Men som att jag inte skulle veta att akvarium kostar då! Jag har för fan tömt nästan hela mitt konto på grund av de där jävla akvariumen! Men allt bara dör, och det känns som att han i allt jag skriver bara vill understryka att jag är en urusel akvarieägare, och jag behöver inte det! [:-123]
#21 - 22 mars 2007 18:55
För övrigt är hela mitt akvarium fullt med krukhelveten, så att påstå att jag är för snål för att köpa krukor är bara elakt!
#22 - 22 mars 2007 18:58
det har jag inte påstått
#23 - 22 mars 2007 19:03
Richard.R skrev:
det har jag inte påstått

Nej, men han. Och du tyckte ju bara att han var ärlig.

För övrigt tycker jag det är så sjukt dålig stil av vissa att behandla nybörjare som värsta idioterna, man kan faktiskt inte veta allt från början.
#24 - 22 mars 2007 19:05
Nu var det ju inte Marias ekonomi som diskuterades...
#25 - 22 mars 2007 19:11
maria_ skrev:
Nej, men han. Och du tyckte ju bara att han var ärlig.

För övrigt tycker jag det är så sjukt dålig stil av vissa att behandla nybörjare som värsta idioterna, man kan faktiskt inte veta allt från början.

Är han inte det då? Jag är nybörjare själv...
#26 - 22 mars 2007 19:23
Jag har sågat med en bågfil (metallsåg). Det lyckas ca 3 gånger av 4. Övriga gånger går krukan i tusen bitar. Riktigt snyggt blir det när man arrangerar en javaormbunke att växa på krukan (smaksak förståss)
#27 - 22 mars 2007 19:29
Jag kör med en mindre finkänslig metod när jag klyver krukor, vinkelslip! fungerar kalas. perfekta halvor varje gång.
#28 - 22 mars 2007 19:55
M-SwEDen skrev:
Jag kör med en mindre finkänslig metod när jag klyver krukor, vinkelslip! fungerar kalas. perfekta halvor varje gång.

Tack för tipset. Skall pröva det nästa gång. Säkert snabbare än bågfilen.
#29 - 23 mars 2007 07:01
M-SwEDen skrev:

det låted som en mycket bra metod för jag har alltid sågat kukor med sticksåg med metallblad det funkar kalas det med::

Annons