[QUOTE=snus_mumrik]tjena är det nån som har något tips på hur jag ska inreda mitt amerika kar(100L) just nu är det 3scalarer 2 sajica ciklider(som leker en gång var tredje vecka)5guppies 1ancistrus i karet?[/QUOTE]
Till ett sydamerikaakvarium passar det bäst med lite mörkare sand/grus. Detta verkar dock inte vara så lätt att hitta. Själv har jag rådasand. Finns i olika kornstorlekar. Jag har ganska fint grus (eller är det grov sand? ;))
Mangroverötter är både snygga i sig själva och färgar även vattnet lite, vilket jag tycker är väldigt snyggt. Du kan lägga in rötterna så de bildar en grotta. Det skulle uppskattas mycket av ancistrusen.
Vallisneria och svärdsplantor (echinodorus bleheri) passar fint i ett sydamerikanskt akvarium. Svärdsplantor kan bli ganska stora, så det räcker nog med ett par stycken i ett 100 liters akvarium. Även cabomba är en mycket fin växt som kommer från Sydamerika. Men den är tyvärr svår. Som undervegetation har jag ett sumpgräs som heter sagittaria subulata som jag tycker är fint.
Sen håller jag med Raven om att ditt akvarium är på tok för litet för scalarer :( Och vill du inte att de ska vantrivas borde du försöka omplacera dem eller byta dem mot lämpligare fiskar i affären. Alternativt skaffa dig ett akvarium som är på minst 275 liter och 50 cm högt.