någon som har tips på hur jag kan inreda ett 100 l kar?

#1 - 18 november 2005 19:00
tjena är det nån som har något tips på hur jag ska inreda mitt amerika kar(100L) just nu är det 3scalarer 2 sajica ciklider(som leker en gång var tredje vecka)5guppies 1ancistrus i karet?
#2 - 19 november 2005 01:20
ställa det på högkant :/
skalarer behöver höjd för att utvecklas naturligt till kroppsformen

övrigt så in med en rot och lite olika växter
#3 - 22 november 2005 19:00
hejsan

du kan ta en lerkruka och slå sönder den så det blir som en liten port i den sedan vända den upp och ner så blir det som en grotta :) mycket uppskattat hos mina fiskar

även ha massa växter, en stock och lite större stenar så blir det nog kanon!

lycka till mvh _Anil
#4 - 23 november 2005 11:33
[QUOTE=snus_mumrik]tjena är det nån som har något tips på hur jag ska inreda mitt amerika kar(100L) just nu är det 3scalarer 2 sajica ciklider(som leker en gång var tredje vecka)5guppies 1ancistrus i karet?[/QUOTE]

Till ett sydamerikaakvarium passar det bäst med lite mörkare sand/grus. Detta verkar dock inte vara så lätt att hitta. Själv har jag rådasand. Finns i olika kornstorlekar. Jag har ganska fint grus (eller är det grov sand? ;))

Mangroverötter är både snygga i sig själva och färgar även vattnet lite, vilket jag tycker är väldigt snyggt. Du kan lägga in rötterna så de bildar en grotta. Det skulle uppskattas mycket av ancistrusen.

Vallisneria och svärdsplantor (echinodorus bleheri) passar fint i ett sydamerikanskt akvarium. Svärdsplantor kan bli ganska stora, så det räcker nog med ett par stycken i ett 100 liters akvarium. Även cabomba är en mycket fin växt som kommer från Sydamerika. Men den är tyvärr svår. Som undervegetation har jag ett sumpgräs som heter sagittaria subulata som jag tycker är fint.

Sen håller jag med Raven om att ditt akvarium är på tok för litet för scalarer :( Och vill du inte att de ska vantrivas borde du försöka omplacera dem eller byta dem mot lämpligare fiskar i affären. Alternativt skaffa dig ett akvarium som är på minst 275 liter och 50 cm högt.
#5 - 23 november 2005 17:47
[QUOTE=batski][QUOTE=snus_mumrik]tjena är det nån som har något tips på hur jag ska inreda mitt amerika kar(100L) just nu är det 3scalarer 2 sajica ciklider(som leker en gång var tredje vecka)5guppies 1ancistrus i karet?[/QUOTE]

Till ett sydamerikaakvarium passar det bäst med lite mörkare sand/grus. Detta verkar dock inte vara så lätt att hitta. Själv har jag rådasand. Finns i olika kornstorlekar. Jag har ganska fint grus (eller är det grov sand? ;))

Mangroverötter är både snygga i sig själva och färgar även vattnet lite, vilket jag tycker är väldigt snyggt. Du kan lägga in rötterna så de bildar en grotta. Det skulle uppskattas mycket av ancistrusen.

Vallisneria och svärdsplantor (echinodorus bleheri) passar fint i ett sydamerikanskt akvarium. Svärdsplantor kan bli ganska stora, så det räcker nog med ett par stycken i ett 100 liters akvarium. Även cabomba är en mycket fin växt som kommer från Sydamerika. Men den är tyvärr svår. Som undervegetation har jag ett sumpgräs som heter sagittaria subulata som jag tycker är fint.

Sen håller jag med Raven om att ditt akvarium är på tok för litet för scalarer :( Och vill du inte att de ska vantrivas borde du försöka omplacera dem eller byta dem mot lämpligare fiskar i affären. Alternativt skaffa dig ett akvarium som är på minst 275 liter och 50 cm högt.[/QUOTE]

ja men jag tror iaf att mina scalarer trivs de har laggt ägg många gånger och de ser absolut inte ut att lida
#6 - 23 november 2005 18:38
Men de kommer fortfarande inte utvecklas naturligt.
Sedan om affärerna har lurat dig förstår jag, jag har själv blivit utsatt.
Men försök att sälja de eller byta ut de.
Akvariet skulle jag själv inreda med mycket rötter o knappt inga växter. Om du vill ha den "riktiga" känslan så tycker jag att du skall filtrera med torv och ha i svartvattensextrakt.

Lycka till!
#7 - 23 november 2005 18:51
[QUOTE=figo]Akvariet skulle jag själv inreda med mycket rötter o knappt inga växter. Om du vill ha den "riktiga" känslan så tycker jag att du skall filtrera med torv och ha i svartvattensextrakt.[/QUOTE]

Kan man få se bilder på ditt akvarium?
#8 - 24 november 2005 16:37
Tyvärr så har jag inte ett sådant kar, jag skulle gärna ha ett men Jag har redan 3 kar på 8 kvadrat(jag är bara 12 år)så jag får inte plats med mer. Eller jag skulle nog få in 100 liter till men det tycker inte mina föräldrar.:D
#9 - 24 november 2005 16:44
När www.zoonen.se blir klar så kan du gå in o söka på figo och kolla på mina övriga kar.
#10 - 24 november 2005 17:01
[QUOTE=figo]Tyvärr så har jag inte ett sådant kar, jag skulle gärna ha ett men Jag har redan 3 kar på 8 kvadrat(jag är bara 12 år)så jag får inte plats med mer. Eller jag skulle nog få in 100 liter till men det tycker inte mina föräldrar.:D[/QUOTE]

Ah ok jag förstår. Ska titta på dina akvarier när zoonen kommit igång igen.
#11 - 25 november 2005 18:13
[QUOTE=figo]Men de kommer fortfarande inte utvecklas naturligt.
Akvariet skulle jag själv inreda med mycket rötter o knappt inga växter. Om du vill ha den "riktiga" känslan så tycker jag att du skall filtrera med torv och ha i svartvattensextrakt.

Lycka till![/QUOTE]

jo jag skulle vilja sälja/byta dem men mamma säger att om dem försvinner så får inte jag ha ett enda akvarie:(
#12 - 25 november 2005 19:08
[QUOTE=snus_mumrik][QUOTE=figo]Men de kommer fortfarande inte utvecklas naturligt.

Lycka till![/QUOTE]

jo jag skulle vilja sälja/byta dem men mamma säger att om dem försvinner så får inte jag ha ett enda akvarie:([/QUOTE]

Varför de?
#13 - 26 november 2005 12:11
[QUOTE=gladhertha][QUOTE=snus_mumrik][QUOTE=figo]Men de kommer fortfarande inte utvecklas naturligt.

Lycka till![/QUOTE]

jo jag skulle vilja sälja/byta dem men mamma säger att om dem försvinner så får inte jag ha ett enda akvarie:([/QUOTE]

Varför de?[/QUOTE]

du jag har ingen aning antar att det är för att hon tkr att de är finast i karet och inte får jag ett större kar heller för hon är så jä*la rädd för vattenskada och vi har tom ett rum i källaren med betong golv och avlopp i golvet men jag får inget större ändå HON E SÅÅÅÅ STÖRD!!
#14 - 26 november 2005 18:00
[QUOTE=snus_mumrik]jo jag skulle vilja sälja/byta dem men mamma säger att om dem försvinner så får inte jag ha ett enda akvarie:([/QUOTE]

Men då får du förklara för din morsa varför ni bör omplacera dem. Visst är de fina, men jag kan inte tänka mig att din mamma tycker det är ok med djurplågeri. Det är inte ens lagligt att hålla djur på ett sådant sätt att de inte kan bete sig naturligt!

Annons