Någon som har Rubingurami?

#1 - 22 november 2006 17:36
Någon mer här som har Rubingurami, en odlingsvariant på Honungsgurami? Inhandlade ett par för ett antal veckor sedan och de trivs utmärkt med mina Blå guramis.
Någon som vet om odlingen är annorlunda när det gäller Rubingurami jämfört med Honung?
#2 - 22 november 2006 18:35
Lånar tråden lite...
Jag har sett "röd dvärggurami" eller om det var "rubindvärggurami" i vår lokala zooaffär men undrar om det verkligen är något som finns eller om det är nåt dom på affären hittar på? Tycker inte de är så pålitliga där. Vill helst inte köpa "fel" sort.
#3 - 22 november 2006 20:53
Här är Rubingurami (eller Röd honungsgurami, Colisa chuna vilket som). Du kanske kan se om det är den de har i din zoobutik:

http://nettakvariet.no/galleri/showphoto.php?photo=12509&ppuser=4168
#4 - 22 november 2006 21:19
Tack för bilden! Har försökt googla på rubin-dvärggurami/röd dvärggurami men inte fått fram något. Färgerna stämmer med de i butiken som jag minns det, men jag får nog gå tillbaka och titta en gång till. De var ganska små i butiken ca 6 cm långa, men det kan ju ha varit unga fiskar...
#5 - 22 november 2006 21:57
det é inga små fiskar som fullvuxna.
några honungsgurami my as....
tror min äldsta blev uppåt 10cm och redigt fet och knubbig...
var hyffsade fredliga.
#6 - 22 november 2006 22:38
det é inga små fiskar som fullvuxna.

några honungsgurami my as....

tror min äldsta blev uppåt 10cm och redigt fet och knubbig...

var hyffsade fredliga.

hm, jag hade bestämt mig för dvärggurami och inte kollat upp honungsgurami men när jag jfr de i artbeskrivningarna på zoopet så är ju inte skillnaderna i storlek så enorm (och dvärgarna är tom större). kanske inte spelar så stor roll vad de kallar den i affären då... fast man vill ju gärna ha koll på vilken fisk man har.
#7 - 28 november 2006 17:16
Har ytterligare en detaljerad bild här, denna gång på min egen rubinguramihane, tog den ikväll:

http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1164733840.jpg

Det kan mycket väl ha varit unga fiskar du såg för mina var inte större när jag fick dem. :)

Tack för bilden! Har försökt googla på rubin-dvärggurami/röd dvärggurami men inte fått fram något. Färgerna stämmer med de i butiken som jag minns det, men jag får nog gå tillbaka och titta en gång till. De var ganska små i butiken ca 6 cm långa, men det kan ju ha varit unga fiskar...
#8 - 28 november 2006 17:46
vad fin den var!
det var precis sådana de hade i affären.
#9 - 2 december 2006 15:08
Hej tillsammans

Jag har köpt 4 dvärggurami rubinröd för två månader. Men de är inte dvärggurami (Colisa lalia), de är Läppgurami (Colisa labiosa). Det finns en orange odlingsform av Läppgurami. Den heter också Orange Gurami, Peach Gurami eller Sunset Gurami.

Här är honan och här hanan.

Jag har sett också röd honungsgurami i affären. De är mer röd än orange. Men fenorna är lika som läppgurami. Hana har också en spetsig ryggfena.
Jag känner inte precis honungsgurami, men jag tänker, hanan hos honungsgurami har inte en spetsig ryggfena. Jag har hört att det det finns en korsning mellan läppgurami och honungsgurami som är röd.

Förresten efter nagra dagar har mina läppgurami börjat lekat. Hanan blev ganska mörkt när han byggde ett skumbo.

/Simone
#10 - 2 december 2006 18:55
Var inne i affären igen och då såg jag att de hade både röd/rubin honungsgurami och röd dvärggurami (den hade den rätta "dvärg"-teckningen fast röd med blåa ränder)

Verkar alltså som att det finns röda varianter av flera guramis... frågan är väl om de skiljer sig från sina icke så röda kamrater?
#11 - 21 december 2006 22:28
Hej,
Jag har också sett flera röda varianter av röda guramis som i mindre seriösa affärer kallas rubin-guramis etc.
Jag har haft röda dvärggurami och har just nu röda bandgurami. Oj vad de är fina.
Tyvärr, har jag hört att de röda honungguramis-kallade rubinguramis är väldigt sönderavlade och känsliga så ta väl hand om dom. Själv har jag dålig erfarenhet av de röda dvärgguramisarna. De var väldigt känsliga i mina händer och på Akvarielagret hade dom också problem.
Nu har jag vanliga honungguramis och dvärgguramis i stället, de är ju också fina. Mina andra röda guramis-om det nu är bandgurami eller något annat, de lever än så länge och verkar stabila. De är bara 1 månad gamla i mitt akvarium så jag vet inte mycket om dom än annat än att dom är snygga.

Favoritfisk honungsgurami. När det är lektid blir hannarna fantastiskt fina. Mina leker nu.
Mint
#12 - 5 april 2008 19:11
skadedjur skrev:
Här är Rubingurami (eller Röd honungsgurami, Colisa chuna vilket som). Du kanske kan se om det är den de har i din zoobutik:

http://nettakvariet.no/galleri/showphoto.php?photo=12509&ppuser=4168

Hej. Hittade denna gamla tråden när jag letade efter latinska namnet på Rubingurami och undrar om det är samma som Honungsgurami (Colisa Chuna) eller om de har ett eget namn.
#13 - 5 april 2008 21:07
[COLOR=blue]Ska jag någon gång skaffa Guramis så får det bli denna Rubinen :p Riktigt snygga färger!:D[/COLOR]
#14 - 5 april 2008 21:26
Nina82 skrev:
Hej. Hittade denna gamla tråden när jag letade efter latinska namnet på Rubingurami och undrar om det är samma som Honungsgurami (Colisa Chuna) eller om de har ett eget namn.

Om det är en röd odlingsform av honungsgurami, så heter den också Colisa chuna :)

En röd variant av dvärggurami finns också, och den har nog funnits längre än den röda honungsguramin. En skillnad mellan dem, förutom att dvärgguramin är större, är att den har blå fenkanter.

En röd dvärggurami, men av nå´n anledning står det chuna i filnamnet (det borde stå lalia).
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Colisa_chuna_(aka).jpg/800px-Colisa_chuna_(aka).jpg

En röd honungsgurami.
http://www.akwafoto.pl/fotoreport/ostrava2004/ryby/colisa_chuna_red4.jpg
#15 - 5 april 2008 21:50
Micke_A skrev:
Om det är en röd odlingsform av honungsgurami, så heter den också Colisa chuna :)

En röd variant av dvärggurami finns också, och den har nog funnits längre än den röda honungsguramin. En skillnad mellan dem, förutom att dvärgguramin är större, är att den har blå fenkanter.

En röd dvärggurami, men av nå´n anledning står det chuna i filnamnet (det borde stå lalia).

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Colisa_chuna_(aka).jpg/800px-Colisa_chuna_(aka).jpg

En röd honungsgurami.

http://www.akwafoto.pl/fotoreport/ostrava2004/ryby/colisa_chuna_red4.jpg

Tack, då har jag en röd honungsgurami :)
#16 - 6 april 2008 09:53
Mina Rubinguramis vill jag också mena är en variant av honung. Väldigt försynta fiskar. Det lustiga är, måste jag säga i en bisats, var att någon menade att det inte gick att hålla dem med dvärgguramis, vet inte om man menade att det skulle bli "surt" mellan hanarna. Hos mig ha flera olika guramis tillsammans haft precis motsatt effekt: min dvärgguramihane var sabla elak mot sin hona tidgare, och hon stod mest och tryckte under pumpen. Nu lever de i ett nytt akvarium tillsammans med ett par Rubin- och ett par Guldguramis, och frid råder. Ingen muckar med någon, och "Lilla Blå" gömmer sig inte längre. Slut på utvikning

Annons