[QUOTE=andreassofus]va heter dom?? ja antar att "pygme mal" inte e de latinska namnet??[/QUOTE]
Jag var lite otydlig där, Latinska namnet för Pygmé pansarmalen är Corydoras pygmaeus.
Det finns inte många pygmé malar för övrigt.
[QUOTE=Cine]Hallå!
Om du menar Pygmepansarmalar, Corydoras pygmeus, så har jag sådana. Ett stim på ca 7 individer för närvarande. Har haft dem till och från i många år. Min erfarenhet är att de är underbara och supercharmiga, men inte helt lättskötta.
De bör hållas med andra fredliga miniarter för att komma till sin rätt. Jag har mina med räkor, Boraras brigittaea, Hypessobrycon amandae, Corydoras habrosus och otocinklus paulinus i ett 100-liters. Det funkar mycket bra. Matar mest med torrfoder, cyklops och micromask.
Tillsammans med större arter kan det gå mindre bra att hålla dem. De verkar inte klara foderkonkurrens särskilt bra och kan rent av bli uppätna.
I övrigt kan nämnas att de verkar känsliga för skiftande eller dålig vattenkvalite. Jag skulle nog undvika att sätta dem i ett nystartat akvarium.
Tyvärr har jag ännu inte gjort något odlingsförsök med dem, det hör till det jag har på min "att göra" lista.
Pygmepansarmalarna är helt oförargliga, stimmar bra och rör sig mycket mer i akvariets mellanskikt än övriga corydorasarter. Kan var skygga ibland, men stora stim blir tuffare än små. 10 -20 st är en härlig syn. En av mina sbsoluta favoriter som jag kan rekommendera.
Akvariehälsninga Cine[/QUOTE]
Hej Cine!
Roligt att höra att du har dessa malar som jag har också!
Jag kan hålla med dig om att de är inte allt för lättskötta men jag tycker att jag har lyckats bra med att sköta mina från början 7 nu 5... Den första malen som dog hade åkt in i en plastkruka ifrån en växt och fastnat där som sedan dog av sina skador och den andra vet jag inte varför egenteligen den dog, vet däremot att mina kardinaltetror åt lite på den.
Tycker att mina håller sig i bra skick när det gäller mat, matar oftast med flingor, de får städa upp botten efter resterna som kommer ned men sedan ger jag som ett tillskott åt dom gröna ärtor som jag har tagit bort skalet på, de tycker jätte mycket om dem och mina ancistrus är också välldigt förtjusta i de.
Ibland så får de röda mygglarver som jag nästan inte matar de något mer nu med men även dessa så lyckas de få tag i en hel del som de mumsar i sig.
Goa runda malar :p
När det gäller deras produktion så har de laggt 1 gång ägg och då var de inte lite ägg de la... men många av äggen blev väl mat antar jag, lyckades rädda några av äggen, fick dom kläckta, la ner ynglena i mitt 40L kar men sedan därifrån så har de inte blivit några.
Ska nästa gång försöka ha de liggandes ett längre tag efter de kläckts i en separat bytta.
Vet inte hur ofta det lägger ägg men jag tror inte dom lägger så ofta.
Tycker mina ligger mäst på botten och damsuger, ibland så rör de sig i stimm i mellanskicktet som du säger men jag tycker faktist inte mina är egenteligen skygga som gämfört mina Kardinal tetror är.