Någon som har koll på Försäkringar?

#1 - 3 augusti 2011 13:08
Köpte ett 600L för 1 Vecka sen.
Och det är det största jag har haft. Så nu är man ju lite nojig över om det skulle gå sönder.
Så kom på att man kanske skulle ha en försäkring för det.
Finns det någon som har någon koll på det?
Om det är något man bör tänka på när man tecknar en försäkring.
Alla tips är välkomna. =D
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 augusti 2011 13:14
Det finns ju en Zoopetartikel i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=5

Läs den och ta sedan kontakt med ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller. Alla försäkringbolag har nämligen olika regler och det kan t.o.m. variera mellan olika lokalkontor för samma försäkringsbolag
#3 - 3 augusti 2011 13:28
Se dessutom till att du får det svart på vitt då det är svårt att referera till "någon sa att det var så".
#4 - 3 augusti 2011 17:49
Jag har Folksam och frågade ang akvarium, står i deras försäkringsavtal att den täcker akvarie läcka och de har ingen begränsning på storlek inskrivet i avtalet heller.

För jag fråga då jag hade mitt 720L och det skulle täcka eventuellt missöde.
#5 - 4 augusti 2011 05:02
Sitter med Folksam jag med och enligt vad deras rådgivare kunde läsa så kan man i princip bygga en pol i vardagsrummet och ändå ha den försäkrad. Dom täcker allt utom fiskarna med den hemförsäkring man har.
#6 - 4 augusti 2011 05:42
ecco skrev:
Sitter med Folksam jag med och enligt vad deras rådgivare kunde läsa så kan man i princip bygga en pol i vardagsrummet och ändå ha den försäkrad. Dom täcker allt utom fiskarna med den hemförsäkring man har.
Är du säker på det? Mitt 960 sprack, och hade inte även min fru varit medförsäkrad via facket (Folksam) hade jag inte fått ut något för själva karet. Eftersom vi båda har hemförsäkring via facket får man "på köpet" en allriskförsäkrning.
Nu kanske reglerna har ändrats, detta var för över ett år sedan...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 augusti 2011 08:08
Om någon här ger dig svaret - detta gäller - så kan du bara vara säker på en sak. Nämligen att den som svarar inte har en susning.

Om man vill vara säker så måste man kolla med sitt lokala försäkringskontor eftersom olika bolag har olika regler och även olika lokalkontor inom samma bolag kan tolka samma regel på olika sätt.
#8 - 4 augusti 2011 09:40
Det som gäller är det som står i villkoren. Plus att man kan åberopa skriftlig information och utfästelser som man fått när man tecknat försäkringen. Nåt annat skall man inte tro fungerar. Om tex nån lovar att man kan bygga en pool i huset och den som besiktigar en senare skada tycker att det var vårdslöst med hänsyn till golvkonstruktion mm så är det kört, då blir det inga pengar alternativt höjd självrisk.

Exempel på hur det kan gå, ruta släppte på mitt 720 liter, Trygg-Hansa: Försäkringen täckte vattenskadan, alltså torkning, arbete osv. Den täckte i princip också golvet men eftersom det var gammalt så gjordes så gjordes åldersavdrag så jag fick betala golvet själv. Min invändning att det fanns mer att slipa på det gamla golvet innan skadan än det gör på det nya golvet kom jag ingen vart med.

Akvariet ersattes inte, däremot allt som var i det. I princip, även här var det inte riktigt lika bra som det verkade. Värderingen köpte försäkringsbolaget utan att ha några synpunkter men sen fick jag välja på att antingen komma in med kvitto på att jag köpt samma saker som det var i karet förut eller ta 70% av värderingen direkt. Det var inte realistiskt att köpa upp det som fanns i karet - vart köper man kopparbarbsyngel t ex - så det blev till att ta den reducerade ersättningen.

Andra bolag kan ha andra regler så man täcker akvariet men inte innehållet, Trygg-Hansa kan också ha ändrat villkoren. För att få veta vad som gäller vid en akvarieskada så får man ta och läsa villkoren helt enkelt. Tänk också på att i försäkringssammanhang så får man vara slarvig men inte vårdslös, det finns alltså nån slags gräns för enorma baljor på veka golvkonstruktioner och för egna märkliga lösningar. Blir det sen en skada så skall man ha klart för sig att även om försäkringen i och för sig täcker händelsen så kan det bli dyrt ändå, åldersavdrag och annat kan ställa till det.

När det gäller akvarium i lägenhet så är det viktiga att man har en hemförsäkring. Skulle det hända nåt och man kan anses ha orsakat det genom nåt värre än normalt slarv så kan man bli skyldig att betala för skador på hus osv. Hemförsäkringens ansvarsdel täcker i så fall normalt det, har man ingen hemförsäkring så ligger man illa till.
#9 - 4 augusti 2011 10:20
I hyresrätter är det ofta hyresvärdens försäkring som täcker skadorna på själva huset, bostadsrätter är det ens egna försäkring. Hur det är med självriskenhar jag inte en aning om.
Men som Kjell skrev, är det bara att lyfta luren och ringa sitt bolag så man får reda på hur det ligger till i ens egna bolag:)!
#10 - 4 augusti 2011 10:33
ansjo skrev:
I hyresrätter är det ofta hyresvärdens försäkring som täcker skadorna på själva huset

Visserligen men har man varit vårdslös så kommer sen hyresvärdens försäkringsbolag och kräver tillbaka pengarna av hyresgästen och då är det trevligt att ha en egen försäkring att bolla vidare till.
#11 - 4 augusti 2011 10:39
ansjo skrev:
Men som Kjell skrev, är det bara att lyfta luren och ringa sitt bolag så man får reda på hur det ligger till i ens egna bolag:)!

Nja, man skall inte förutsätta att de som svarar i telefon på ett försäkringsbolag vet vad de talar om. Jag ägnade viss energi åt att reda ut ansvarsförhållanden vid en något rörig skada i samband med rymd orm och det var bara att konstatera att på vissa bolag så förstod de inte ens frågorna som jag ville ha svar på. Vill man veta så är det till att läsa villkoren, finns ingen annan väg.
#12 - 4 augusti 2011 10:40
Bygert skrev:
Nja, man skall inte förutsätta att de som svarar i telefon på ett försäkringsbolag vet vad de talar om. Jag ägnade viss energi åt att reda ut ansvarsförhållanden vid en något rörig skada i samband med rymd orm och det var bara att konstatera att på vissa bolag så förstod de inte ens frågorna som jag ville ha svar på. Vill man veta så är det till att läsa villkoren, finns ingen annan väg.
Och vem kan läsa de villkoren och förstå vad det står;):p?
#13 - 4 augusti 2011 10:58
ansjo skrev:
Och vem kan läsa de villkoren och förstå vad det står;):p?

Det får väl medges att försäkringsvillkor inte är det roligaste man kan läsa men det brukar ofta stå i klartext vad som gäller, problemet är snarare att hitta det. Villkoren brukar finnas på nätet så det är bara att leta reda på dem. Här är t ex Länsförsäkringars villaförsäkring:

http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/varmland/Documents/Villkor/Bol_32_VH_2010_korr091210.pdf

För att se vad som gäller om ett akvarium läcker är det bara att läsa:

F.2.2. Läckage
Försäkringen gäller

• vattensäng och akvarium; även skada på fiskar och växter
ersätts,

Försäkringen gäller inte för

• skada på den installation eller anordning som läckt,
• kostnaden för den utströmmade vätskan

Man får alltså ersättning för vattenskadan och för fisk och växter men inte för akvariet och för vattnet i det (vilket har intresse för saltvatten). Sen finns det även avsnitt om aktsamhetskrav och åldersavdrag som definitivt har sitt intresse i sammanhanget.
#14 - 4 augusti 2011 11:23
ecco skrev:

Folksam täcker enligt villkoren fisken men inte akvariet vid läckage. Vad var det jag sa om att läsa villkoren?
#15 - 4 augusti 2011 18:51
Det jag menade var att de täcker skadan som vattnet från ett läckande akvarie kan åstadkomma, inte själva akvariet.

Sid 11 A28
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S2940.pdf/$FILE/S2940.pdf
#16 - 5 augusti 2011 04:59
Bygert skrev:
Folksam täcker enligt villkoren fisken men inte akvariet vid läckage. Vad var det jag sa om att läsa villkoren?

Pratade med dom senast igår och dom säger fortfarande samma sak till mej som senast.
Fisken får jag stå för men karet stod dom för.

Sedan är det ju som du säger med.
Bygert skrev:
Om tex nån lovar att man kan bygga en pool i huset och den som besiktigar en senare skada tycker att det var vårdslöst med hänsyn till golvkonstruktion mm så är det kört, då blir det inga pengar alternativt höjd självrisk.

Bara för att man kan så betyder ju inte det att man ska...

Ska dock ringa och fråga lite mera specifikt idag efter jag läst Ansjos inlägg. Då det kan vara så att jag fått nån extra försäkring då allt jag och sambon har är försäkrat i samma bolag. Samt att hemförsäkring går genom facket med...
#17 - 5 augusti 2011 08:12
Tack för alla inlägg. Nu är det bara att ringa o kolla upp vad som gäller och om det finns någon exktra försäkring som man kan täcka. Om det inte skulle täcka allt. Känns som man har lite mer kött på benen än innan. =D
#18 - 5 augusti 2011 08:36
ansjo skrev:
I hyresrätter är det ofta hyresvärdens försäkring som täcker skadorna på själva huset, bostadsrätter är det ens egna försäkring. Hur det är med självriskenhar jag inte en aning om.Men som Kjell skrev, är det bara att lyfta luren och ringa sitt bolag så man får reda på hur det ligger till i ens egna bolag:)!
Är du säker på det? Om inte jag mins fel så täcker huresvärdens försäkring skadorna på huset men försäkringsbolaget debiterar sedan dig för alla kostnader. Sedan vill du nog inte veta vad självrisken är på. Här brann det i källaren och det blev billigare för hyresvärden att renovera källaren själv en att ta det på försäkringen. Vi fik tex inte ut ett skit av allt som förstördes utan vi fick vända oss till vårat försäkringsbolag. Men om jag inte mins fel så får du stå för skadorna om du inte har en egen försäkring. Själv kör jag med trygghansas hemförsäkring med tillägstjänst. Då kan du själv slå sönder akvariet och då går renoveringen för vattenskador på helförsäkringen och sedan akvariet och allt i det på +försäkringen. Har för mig att dom betalar ut upp till 100 000kr för akvariet och tillbehör.
#19 - 5 augusti 2011 10:53
Är du säker på det? Om inte jag mins fel så täcker huresvärdens försäkring skadorna på huset men försäkringsbolaget debiterar sedan dig för alla kostnader. Sedan vill du nog inte veta vad självrisken är på. Här brann det i källaren och det blev billigare för hyresvärden att renovera källaren själv en att ta det på försäkringen. Vi fik tex inte ut ett skit av allt som förstördes utan vi fick vända oss till vårat försäkringsbolag. Men om jag inte mins fel så får du stå för skadorna om du inte har en egen försäkring. Själv kör jag med trygghansas hemförsäkring med tillägstjänst. Då kan du själv slå sönder akvariet och då går renoveringen för vattenskador på helförsäkringen och sedan akvariet och allt i det på +försäkringen. Har för mig att dom betalar ut upp till 100 000kr för akvariet och tillbehör.
Jepp, men sedan skiljer det sig säkert mellan olika bostadsbolag. Jag bor via ett stort kommunalt bostadsbolag och det skiljer sig kanske mot mindre bolag. Även här gäller det att kolla upp vad som gäller, jag har tom hört att en del hyresvärdar nekar akvarier över en viss storlek, frågan är om de kan göra detta om det inte står i kontraktet...men det är en annan fråga:).
#20 - 5 augusti 2011 11:27
ansjo skrev:
Jepp, men sedan skiljer det sig säkert mellan olika bostadsbolag. Jag bor via ett stort kommunalt bostadsbolag och det skiljer sig kanske mot mindre bolag. Även här gäller det att kolla upp vad som gäller, jag har tom hört att en del hyresvärdar nekar akvarier över en viss storlek, frågan är om de kan göra detta om det inte står i kontraktet...men det är en annan fråga:).

Okej då har du ett snällt bolag. Ne står det inget i kontraktet kan dom ej neka en :) Undantag finns väl för giftiga djur eller om husets konstruktion skulle kunna ge vika.
#21 - 7 augusti 2011 00:18

Vad kosta den försäkringen på Trygghansa?
#22 - 7 augusti 2011 18:30
Sleep skrev:
Vad kosta den försäkringen på Trygghansa?

Hej fins inget exakt pris då flera faktorer spelar roll som ex hur många som bor i lägenheten,hur många kvadrat, säkerhetsdörr eller ej, larm om det finns mm. Jag betalar 117kr för hemförsäkring + drulle och då är vi 3 i hushållet i en 3a på 85kvm och med säkerhetsdörr klass2.

Men du kan gå in på www.trygghansa.se och räkna ut vad just du skulle betala.

Annons