Någon som har erfarneheter av JBL Aqua In-Out?

#1 - 10 februari 2006 08:52
Brukar bli en del söl vid vattenbyte. Någon som testat JBL Aqua In-Out eller någon linkande produkt? Funkar dom bra?

Länk till JBL Aqua in and Out
http://www.zooplus.co.uk/shop/fish/water_and_plant_care/cleaning_equipment/13383
#2 - 10 februari 2006 09:36
Det finns många trådar om detta ämne! Sök här på forumet!
#3 - 10 februari 2006 09:40
[FONT=Comic Sans MS]Har ingen egen erfarenhet av den för jag kör med hävertprincipen alltid så slipper man slösa med vattnet.[:o] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Det är en nackdel med denna, som jag har förstått det så måste man krana en del vanligt kranvatten hela tiden om det ska fungera att tömma akvariet.:([/FONT]
#4 - 10 februari 2006 09:51
[quote=fredcoca]Det finns många trådar om detta ämne! Sök här på forumet![/quote]

Har gjort det, hittade dock inget på denna när jag sökte på Aqua in and out eller JBL..
#5 - 10 februari 2006 09:52
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Har ingen egen erfarenhet av den för jag kör med hävertprincipen alltid så slipper man slösa med vattnet.[:o] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Det är en nackdel med denna, som jag har förstått det så måste man krana en del vanligt kranvatten hela tiden om det ska fungera att tömma akvariet.:([/FONT][/quote]

Ok...nu ingår vattnet i hyran så...:p
Jag lyckas säkert söla ner lika mycket med min hävert å hinkar fram och tillbaka mellan köket och vardagsrummet..
#6 - 10 februari 2006 10:32
[FONT=Comic Sans MS]Alltså ett [COLOR=red]HETT[/COLOR] tips är att göra som jag :p [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Köp dig en lagom lång trädgårdsslang och använd den när du ska byta vatten.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Ta då bara slangen och ha den till typ badkaret eller duschens avlopp.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Då slipper du spillandet (nästan) hehe....man är aldrig säker dock när d gäller vatten.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Sen när du ska fylla på så tar du och kopplar på slangen med såna gardena kopplingar och fyller på önskad mängd igen bara. :D [/FONT]
#7 - 10 februari 2006 10:51
Hmm...ja då behöver jag bara söla lite när jag tömmer i alla fall..

Men jag förstår inte riktigt hur jag skall få igång suget i en sån lång slang för att tömma..läste något inlägg av dig om detta tidigare...men jag brukar bli vansinnig ibland för att få igång min hävert(som är relativt lätt egentligen) så jag kan bara tänka mig hur arg jag blir för att få igång ett baksug på en lång gardena slang haha...

Men skam den som ger sig..:D
#8 - 10 februari 2006 10:55
[FONT=Comic Sans MS]Slangen är ju tom när du meckar ut den från akvariet till badkaret/duschen och för att få igång suget så sätter du munnen till badkarsänden bara och suger ett par sekunder så vips är det igång.:D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Eftersom slangen är så lång så är de inte nån risk att få akvarievatten i munnen.;)[/FONT]
#9 - 10 februari 2006 11:29
Ok. Helt klart värt att prova. Tack för tipset!
#10 - 10 februari 2006 11:56
[FONT=Comic Sans MS]Även om man som jag oxå har vatten som ingår i hyran så finns det knappast någon anledning att slösa med vårt kranvatten ändå tycker jag.[:(!] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kan man spara på vattnet så bör man :D[/FONT]
#11 - 10 februari 2006 12:03
Kan hoppa in på ett hörn och berätta att jag "lyckats" med att suga in vattnet i munnen från filterkorgen i ett juwelkar när jag skulle få igång häverten....

Fråga inte hur och varför ...:)

Jag gör INTE om det....
#12 - 10 februari 2006 13:39
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Även om man som jag oxå har vatten som ingår i hyran så finns det knappast någon anledning att slösa med vårt kranvatten ändå tycker jag.[:(!] [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Kan man spara på vattnet så bör man :D[/FONT][/quote]

Det går ändå till reningsverket och kommer sedan tillbaka..så det är inget som 'försvinner' :) Vi dricker samma vatten som dinosarierna gjorde...:D så lite söl kan vi nog kosta på oss hehe..
#13 - 10 februari 2006 13:46
Men det kostar att rena vattnet och skicka ut det igen!
Tär på naturen då det krävs kemikalier i varje steg både innan och efter det kommer i din kran...
Det går inte direkt från reningsverket tillbaka till dig igen, det går ut i naturen emellan
#14 - 10 februari 2006 14:30
Mm är väl därför man betalar runt 6000:- i skatt varje månad...så att staten har råd att rena de få liter jag råkar söla ut...
Men jag kan suga upp vattet ifrån golvet och vattna blommorna med det! :)

Men bäst jag hoppar över duschning ikväll så drar jag mitt till stacken så att säga..man vill ju inte vara med å förstöra naturen [:o]

Nu kommer jag aldrig ha samvete å tvätta bilen mer.. !! :eek: ;)
#15 - 10 februari 2006 14:31
[quote=kentk]Kan hoppa in på ett hörn och berätta att jag "lyckats" med att suga in vattnet i munnen från filterkorgen i ett juwelkar när jag skulle få igång häverten....

Jag gör INTE om det....[/quote]

Samma här:D
Men det är egentligen inte så svårt... man tänker på nått annat samtidigt som man suger så rätt vad det är så har man lite mysigt vatten i munnen:)
Säger som du.. jag gör ALDRIG om det!
#16 - 10 februari 2006 14:33
"Men det är egentligen inte så svårt... man tänker på nått annat samtidigt som man suger så rätt vad det är så har man lite mysigt vatten i munnen"

Mohahahaaa...
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 10 februari 2006 14:50
[quote=cryptomarko]Samma här:D
Men det är egentligen inte så svårt... man tänker på nått annat samtidigt som man suger så rätt vad det är så har man lite mysigt vatten i munnen:)
Säger som du.. jag gör ALDRIG om det![/quote]

Har man hållit på så länge som jag så har man naturligtvis hunnit med alla idiotiska misstag som finns och många liter med vatten har svalts under årens lopp. Det mest korkade i den vägen jag gjort var när jag hade en odlinglokal och höll på och donade där. Fick då se att ett akvarium började ge sig och goda råd var dyra och det gällde att snabbt tömma ner vattnet i akvariet. Jag greppade snabbt en kort (ca. en meter) jättegrov slang (diameter ca. 10-12 cm) som jag av någon anledning hade liggande och stack ner den i det övre akvariet (som var de som höll på att ge sig). Detta för att flytta på vattnet till akvariet under som stod tomt som tur var. Sög rejält i slangen men självklart kom inget vatten eftersom det var omöjligt att få tätt när man suger igång med ett så stort hål. Okej - ett sista försök och nu tog jag i för allt vad jag orkade och nog sjutton kom det vatten - massor. Men inte i akvariet under, för dit hann jag inte flytta slangen på de sekunder det tog att tappa ut 100 liter eller vad det nu var som kom ner i svalget, rann ut över käderna och ner på golvet.
Där stod man hostande och genomsur och kände sig väldigt dum:p
#18 - 10 februari 2006 15:20
[quote=Kjell Fohrman]Har man hållit på så länge som jag så har man naturligtvis hunnit med alla idiotiska misstag som finns och många liter med vatten har svalts under årens lopp. Det mest korkade i den vägen jag gjort var när jag hade en odlinglokal och höll på och donade där. Fick då se att ett akvarium började ge sig och goda råd var dyra och det gällde att snabbt tömma ner vattnet i akvariet. Jag greppade snabbt en kort (ca. en meter) jättegrov slang (diameter ca. 10-12 cm) som jag av någon anledning hade liggande och stack ner den i det övre akvariet (som var de som höll på att ge sig). Detta för att flytta på vattnet till akvariet under som stod tomt som tur var. Sög rejält i slangen men självklart kom inget vatten eftersom det var omöjligt att få tätt när man suger igång med ett så stort hål. Okej - ett sista försök och nu tog jag i för allt vad jag orkade och nog sjutton kom det vatten - massor. Men inte i akvariet under, för dit hann jag inte flytta slangen på de sekunder det tog att tappa ut 100 liter eller vad det nu var som kom ner i svalget, rann ut över käderna och ner på golvet.
Där stod man hostande och genomsur och kände sig väldigt dum:p[/quote]

Haha vilken klockren historia!:D Jaja det händer väl alla nån gång i livet! Vem vet, det är kanske jag nästa gång...
#19 - 10 februari 2006 16:00
Det var bra gjort att få igång en sån pipeline!:D
#20 - 10 februari 2006 17:16
[quote=kentk]
Kan hoppa in på ett hörn och berätta att jag "lyckats" med att suga in vattnet i munnen från filterkorgen i ett juwelkar när jag skulle få igång häverten....

Jag gör INTE om det....[/quote]

[quote=cryptomarko]Samma här:D
Säger som du.. jag gör ALDRIG om det![/quote]

Gillar man inte att riskera en akvariesup kan man ju fylla slangen med vatten från kranen innan, hålla den tillräckligt högt på väg till akvariet, fästa den där, koppla loss från kranen och vips så drar häverteffekten igång såfort man kommer under ytnivån med den losskopplade ändan... :) (Relaterar iofs till slangtömning nu och inte lös hävert..)
#21 - 11 februari 2006 08:08
Hej!

Börja med att koppla slangen till kranen och fyll på 2 liter vatten i karet.
När ni sen kopplar loss från kranen så startar häverten själv.
Jag använder ett pumphuvud som jag har över till att pumpa vattnet ur karet.

Urban
#22 - 11 februari 2006 10:33
Dårlig kvalitet

JBL's Aqua in -out är väldigt plastigt gjort och kvaliteten är inte den bästa tycker jag, det går åt STORA mängder vatten som andra här har påpekat, secielt om du har ett stort akvarium.

Den är inte värt pengarna tyker jag, kostar trots allt från ca 400:- till drygt 700:- på vissa ställen. Om du absolut vill/måste ha en skulle jag nästan rekomendera att bygga en själv, prinsipen är ju inte så svår menar jag ;)

Annons