Hej!
Jag är sprillans ny på forumet, blev medlem för att kunna ställa massa 'nybörjar-frågor' då det var längesen jag hade akvarium sist. På sikt tänker sambon och jag att skaffa ett ~100liters sällskapsakvarium - det är vad vi har plats med, men det finns inte riktigt ekonomi till det just nu och därför tänkte jag under tiden vi sparar starta upp mitt gamla pytteakvarium som stått och skräpat i källaren några år. Förra vändan hade jag Betta och körde vattenbyten utan pump. Nu är jag sugen på annan art och behöver därför tips på riktigt små innerfilter.
Akvariet är på ca 12-14 l, minns inte exakt, och påhängsfilter är inte riktigt ett alternativ eftersom rampen/locket täcker hela toppen. Jag letar alltså efter ett innerfilter som fyller sin funktion, är så litet som möjligt, tyst och gärna inte kostar skjortan. Enkelt eller hur? ;)
Är det någon som har tips och råd angående såna här små miljöer tar jag tacksamt emot dem, för övrigt. Har hört ryktesvägen att Södermalms Akvarieaffär ska ha riktigt små arter och tänkte gå dit och få hjälp med det. Vill ju inte överbefolka, samtidigt som det är fisk och inte snäckor/räkor jag vill ha. Jag vet också att mindre vattenvolym innebär mer jobb, men det är vad som står till buds just nu och jag är beredd på merarbetet.
Så. Erfarenheter och tips angående små akvariemiljöer och pytte-innerfilter emottages tacksamt!