Någon som har erfarenhet av små innerfilter?

#1 - 28 augusti 2011 09:39
Hej!
Jag är sprillans ny på forumet, blev medlem för att kunna ställa massa 'nybörjar-frågor' då det var längesen jag hade akvarium sist. På sikt tänker sambon och jag att skaffa ett ~100liters sällskapsakvarium - det är vad vi har plats med, men det finns inte riktigt ekonomi till det just nu och därför tänkte jag under tiden vi sparar starta upp mitt gamla pytteakvarium som stått och skräpat i källaren några år. Förra vändan hade jag Betta och körde vattenbyten utan pump. Nu är jag sugen på annan art och behöver därför tips på riktigt små innerfilter.

Akvariet är på ca 12-14 l, minns inte exakt, och påhängsfilter är inte riktigt ett alternativ eftersom rampen/locket täcker hela toppen. Jag letar alltså efter ett innerfilter som fyller sin funktion, är så litet som möjligt, tyst och gärna inte kostar skjortan. Enkelt eller hur? ;)

Är det någon som har tips och råd angående såna här små miljöer tar jag tacksamt emot dem, för övrigt. Har hört ryktesvägen att Södermalms Akvarieaffär ska ha riktigt små arter och tänkte gå dit och få hjälp med det. Vill ju inte överbefolka, samtidigt som det är fisk och inte snäckor/räkor jag vill ha. Jag vet också att mindre vattenvolym innebär mer jobb, men det är vad som står till buds just nu och jag är beredd på merarbetet.

Så. Erfarenheter och tips angående små akvariemiljöer och pytte-innerfilter emottages tacksamt!
#2 - 28 augusti 2011 09:54
nano-kar är ju alltid roligt! men kan va knivigt att få till balans i. man får hålla lite mer koll på ett mindre kar än ett större.

själv har jag en vas med räkor med detta filtret i.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3223&cat=618&page=1

p
ersonligen till ditt kar hade tagit en sån här.
http://www.pwss.se/product.php?productid=12631&cat=618&page=1
s
tällbart flöde o bra med filtermängd.
#3 - 28 augusti 2011 10:30
Jag är stormförtjust i din vas. Riktigt, riktigt snygg. Jag ska köpa vas eller motsvarande idag. Vart hittar man trolltrassel?
#4 - 28 augusti 2011 10:31
Det finns små filter men kom bara ihåg att då är de också dåliga biologiska filter http://www.guldfisken.se/beta/catalog/elite-mini-innerfilter-p-5085?osCsid=02535bf1a562e9e7f0e4551b8820b909
#5 - 28 augusti 2011 10:40
doktorn skrev:
Jag är stormförtjust i din vas. Riktigt, riktigt snygg. Jag ska köpa vas eller motsvarande idag. Vart hittar man trolltrassel?

vasen köpt på ikea. bladet. 45 cm hög. finns ju 65 med men den är lite för hög :P

trollhasel köpte jag i nån blomsteraffär för 50 :-
#6 - 28 augusti 2011 10:40
åheim skrev:
Det finns små filter men kom bara ihåg att då är de också dåliga biologiska filter http://www.guldfisken.se/beta/catalog/elite-mini-innerfilter-p-5085?osCsid=02535bf1a562e9e7f0e4551b8820b909

japp. aquael har ju en mini-variant med, men valde att inte ens länka till den just för att filtermängden är rätt minimal :P
#7 - 28 augusti 2011 11:06
Tack för tipsen!
Nano-kar, fint ord, det ska jag börja säga! :) Jag gillar också vasen på bilden, otroligt fin! Här kommer följdfrågor:

hannesc: jag har svårt att hitta mått på de båda du länkade? Inte ens på aquael's hemsida, vilket ju är lite lustigt ^^
Hur mycket låter de? Vet du om det är skillnader i ljudvolym mellan de båda?
Skillnader i skötsel? Prisvärdhet? Priset var ju överkomligt för båda.
#8 - 28 augusti 2011 11:45
nano är en hel gren inom akvaristiken. blivit väldigt poppis på sistone. men det finns inte många fiskar du kan ha i så små kar utan man kör ofta mer räkor. ( vilket jag har i min vas med)

de är väldigt tysta. det jag har hörs inte alls. nada.

det sista brukar följa med aqua-els nano-kuber o det har fått bra kritik så jag hade, återigen, kört på det sista.

till min vas har jag moddat om det filtret så att det liknar mer det sista jag länka. :)

skötselmässigt tror jag det sista är bättre igen. större filtermängd, desto mer sällan rengöra.
#9 - 28 augusti 2011 11:59
det sista du länka hannesc va ett turbo 650 och det är väl ändå lite kraftigt i ett nano, ca 40cm högt 650L/tim[:o]
#10 - 28 augusti 2011 12:02
Ljudlöst låter ju nästan för bra för att vara sant! :) Är uppvuxen med 300 liter malawiciklider med ett (gammalt) ytterfilter som dundrade som sjutton. Gick inte att somna i tv-soffan på grund av det typ. Ska för övrigt leta mig bort till lokala blomsteraffären och se om dom har trollhassel för en billig penning, det är ju skitsnyggt!

650:n såg i mina ovana ögon väldigt bra ut på de korta produktbeskrivningarna också, min enda fundering är egentligen hur mycket av min mycket begränsade volym den tar upp och det är ju svårt att få en känsla för om det aldrig står mått angivna någonstans... :mad: :D Akvariet är sexkantigt så det är svårt att liksom gömma den i ett hörn.

Jag antar att du anser 350:n vara för liten, annars hade du länkat till den med, men hur märker man på akvariemiljön att filtret har för låg kapacitet? Algangrepp, skräp och dåliga vattenvärden?

Om någon har fler har tips och förslag så säg till!
#11 - 28 augusti 2011 12:02
Jag har varken filter eller pump i mina småakvarier, jag har inget som är så litet som 12-14 liter, men däremot cirka 20 liter. Lättskött akvarium faktiskt. Det finns billiga småakvarier att köpa om man vil ha den vanliga rektangulära modellen.
#12 - 28 augusti 2011 12:08
åheim skrev:
det sista du länka hannesc va ett turbo 650 och det är väl ändå lite kraftigt i ett nano, ca 40cm högt 650L/tim[:o]

oj. det var ju inte meningen. vilket är det som följer med till nano-kuberna då. de ser ju likadana ut .typ.

Är uppvuxen med 300 liter malawiciklider med ett (gammalt) ytterfilter som dundrade som sjutton. Gick inte att somna i tv-soffan på grund av det typ.

haha aa då har nog filtrena kommit lång bit sen dess. jag här inte nått av mina filter. o då har jag både fluval,eheim och tetratec ytterfilter. alla dödstysta.
#13 - 28 augusti 2011 12:09
Google är ju den undrandes bäste vän. Hittade precis ett alternativ (?). Någon som kan säga något om Aquality Swordfish 200? http://www.nanoakvarium.se/2011/litet-innerfilter-swordfish-200/#more-140
#14 - 28 augusti 2011 12:11
hannesc skrev:
haha aa då har nog filtrena kommit lång bit sen dess. jag här inte nått av mina filter. o då har jag både fluval,eheim och tetratec ytterfilter. alla dödstysta.

Eller så var pappa lite lat i omhändertagandet och lite snål i förnyandet ;)

Men då menade du kanske den lilla 350:n ändå?
#15 - 28 augusti 2011 17:23
hannesc skrev:
nano-kar är ju alltid roligt! men kan va knivigt att få till balans i. man får hålla lite mer koll på ett mindre kar än ett större.

själv har jag en vas med räkor med detta filtret i.

Vad har du för diameter på din vas? Den ser mycket större ut än den jag idag inhandlade.
#16 - 28 augusti 2011 18:53
njaa det är bladet 45 cm på ikea.7
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199
#17 - 28 augusti 2011 19:39
Ingen som har något att säga om Aquality Swordfish 200? [COLOR=#0033cc]http://www.nanoakvarium.se/2011/lite...-200/#more-140[/COLOR]

Annons