Det låter knepigt. Möglar rommen varenda gång? Hur gamla är de ungefär när de börjar leka? Två av mina hanar verkar ha inrutat varsitt "revir" som de bevakar mot de andra hanarna, bjuder in honorna och håller på.
Odlar du grindal och artemia eller ger du fryst? Varför ger du diskusfoder? (Obs, ingen kritik, bara nyfiken)
Det var första gången jag plockat ut rom från dem så... Har tagit ut 3 nya ägg idag, prövar med kemiskt antimögelmedel i stället för alkotte så får vi se. Jag köpte mina i senvåras och de var bara något mindre än idag. Så de är kanske ett år?
Har dock fått upp 6 Mel trifasc. som äter fint och tog ut några Mel. praecox ägg idag. Första lek efter egna yngel!!!
Jag odlar grindal, enchyträer, bananmicro, vinägermicro och kläcker artemia. Disckusbits är ett allmänt fantastiskt foder som jag ger alla fiskar utom algätande så klart (köper 10 liters hink). För att få ett fint pulver kör jag pelletsen genom en batteridriven pepparkvarn som tyvärr inte verkar finnas längre på Clas Ohlson.
Liknar dock Menuett, den sista i detta test.
http://smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/test_-_10_pepparkvarnar.html
Har sen "artemiasilar" med olika nätmaskor så att man kan sila ut det finaste (pulver) som passar utmärkt till bl.a. små regnbågar.
Återkommer med hur det går denna gång. (Har dock 75 Sturisoma-ägg som kläcks vilken dag som helst + att den andra honan vill leka nu så lite yngel ska det nog bli).