Någon som har erfarenhet av Apistogramma Panduro? :)

#1 - 21 januari 2011 18:22
införskaffade nyss 3 stycken och jag vill gärna ta hand om dom på bästa möjliga vis. Tänkte höra ifall att det finns någon här som själv prövat på denna fina firre som kan berätta lite om dom angående utfodring osv för jag behöver nämligen lite hjälp..

Änn så länge är dom liiite blyga, jag skaffade dom nämligen igår. dom tog nyss de första tagen upp mot ytan (enligt mina ögon) och dom ser ut att trivas bra. den enda saken jag är lite osäker på är just deras kost. enligt vissa äter dom inte flingfoder, enligt andra gör dom. vissa säger att dom ska ha levande och fryst föda. följdfrågan för mig då blir om Man kan köpa det i butik?

tacksam för svar. mhv siimone :)
#2 - 21 januari 2011 18:25
Jag har inte haft dessa men jag har haft andra apistos och mina har ätit allt ifrån flingfoder till fryst artemia och räkmix och detta kan man köpa i platta frysta paket i zoobutiken.

De har jag har haft har helst inte tagit maten från ytan äter mest och helst när det ligger på botten, så om du matar med flingor så släpp de under ytan så att de sjunker.

de brukar inte vara så kräsna men det kan ta ett tag innan de vänjer sig eller fattar att det är mat, beror lite på vad de fick för mat i butiken.
#3 - 22 januari 2011 10:12
Har haft Ap. Pandurini och dom funkar bra på det som Pia säger.
Mina dog dock efter att ha hoppat ur akvariet, så det kanske är på sin plats med ett skapligt tätt lock..
#4 - 22 januari 2011 13:16
PiaJo skrev:
Jag har inte haft dessa men jag har haft andra apistos och mina har ätit allt ifrån flingfoder till fryst artemia och räkmix och detta kan man köpa i platta frysta paket i zoobutiken.

De har jag har haft har helst inte tagit maten från ytan äter mest och helst när det ligger på botten, så om du matar med flingor så släpp de under ytan så att de sjunker.

de brukar inte vara så kräsna men det kan ta ett tag innan de vänjer sig eller fattar att det är mat, beror lite på vad de fick för mat i butiken.

Okej, mina har nog simmat upp till ytan och ätit. de har troligtvis blivit matade på det viset i butiken. :)
Ska tillbaka till samma butik på måndag och fråga om foder åt dom då, så får jag hoppas att de har något som passar.
jag har föresten laddat upp fler bilder på fiskarna nu, dom finns i den andra tråden :)
#5 - 23 januari 2011 19:17
Om du vill ge fiskarna bra förutsättningar, så bör du ge dem levande eller fryst foder. De kommer säkert att acceptera torrfoder också till slut, om de inte ges nåt annat alternativ. Men om du vill ha långlivade fiskar i bra kondition som står emot diverse sjukdomar och bakterie angrepp, så finns inga genvägar.
Jag blir inte alls förvånad när en del klagar på att deras apistos bara når en ålder på cirka 1-1,5 år, när man sedan läser att de utfodrat med enbart torr foder.

Apistogramma livnär sig nästan bara på insekter och små kräftdjur i naturen, så varför skulle de inte må bäst av det även i akvariet?
#6 - 24 januari 2011 21:13
pelle skrev:
Om du vill ge fiskarna bra förutsättningar, så bör du ge dem levande eller fryst foder. De kommer säkert att acceptera torrfoder också till slut, om de inte ges nåt annat alternativ. Men om du vill ha långlivade fiskar i bra kondition som står emot diverse sjukdomar och bakterie angrepp, så finns inga genvägar.

Jag blir inte alls förvånad när en del klagar på att deras apistos bara når en ålder på cirka 1-1,5 år, när man sedan läser att de utfodrat med enbart torr foder.

Apistogramma livnär sig nästan bara på insekter och små kräftdjur i naturen, så varför skulle de inte må bäst av det även i akvariet?

jag köpte faktiskt frysta röda mygglarver som jag bjöd apistona på till middag idag. dom älskade det och även de andra fiskarna! ska pröva någon annan typ av fryst senare och bara det blir säsong och fiskarna är i livet, så kommer jag servera dom levande föda. Akvariebutikerna i min stad har tyvärr inte det till försäljning så det är lite tråkigt..

Ska förövrigt skaffa dem ett 125 liters kar och inreda det passande för dem så fort som möjligt. det enda knepiga är att jag skulle vilja ha en Back to the nature bakgrund, men jag har ingen aning om det finns till salu via en nätbutik.. bor ganska öde så enda viset att få tag på en är nog via nätförsäljning..

någon som om man kan beställa via nätet?
#7 - 24 januari 2011 21:17
Annars så prövade jag mäta PH värdet i karet idag. vet att apistos föredrar det under det neutrala dvs 7.0 men mitt test visade till min förvåning 5.0 ... är det en aning för lågt för apistos eller ska jag vara lugn?
#8 - 25 januari 2011 16:57
Svårt att hitta exakta uppgifter om fångst platserna för Panduro. Men Nijsseni som kommer från ungefär samma område i Peru och uppges ha fångats i vattendrag som har ett ph värde mellan 4,5 och 5,9. Så ditt vatten är ju perfekt för Nijsseni och Panduro! :)
Byt cirka 20% av vattnet en gång i veckan. Även om Ph är bra, så är vattenkvaliteten minst lika viktig.
Ph värdet är i och för sig inte livsviktigt för Apistos. De är ganska anpassningsbara till olika vattenvärden, men om man vill föröka dem, så är Ph värdet mycket viktigt. Speciellt för arter som lever i mycket mjukt vatten i naturen.

Lycka till!
#9 - 25 januari 2011 18:47
pelle skrev:
Svårt att hitta exakta uppgifter om fångst platserna för Panduro. Men Nijsseni som kommer från ungefär samma område i Peru och uppges ha fångats i vattendrag som har ett ph värde mellan 4,5 och 5,9. Så ditt vatten är ju perfekt för Nijsseni och Panduro! :)

Byt cirka 20% av vattnet en gång i veckan. Även om Ph är bra, så är vattenkvaliteten minst lika viktig.

Ph värdet är i och för sig inte livsviktigt för Apistos. De är ganska anpassningsbara till olika vattenvärden, men om man vill föröka dem, så är Ph värdet mycket viktigt. Speciellt för arter som lever i mycket mjukt vatten i naturen.

Lycka till!

tack så mycket :) fick vittna till ett konstigt beteende mellan ena hannen och honan ikväll. De burrar upp sig med fenorna så stora de bara kan, sen står de och stirrar på varandra en stund tills dom senare ger varandra en lång kyss? efteråt jagas den ena iväg av den andra.. på något vis ser dom så mordiska ut när ritualen utförs gång på gång.

Men jag har ingen aning om varför dom gör såhär?
#10 - 25 januari 2011 23:23
Det är ganska vanligt beteende mellan rivaliserande individer hos de flesta ciklidarter. De kämpar helt enkelt om territorium! Mest vanligt att man ser det beteendet hos hannar sinsemellan och mellan honor. Inte mellan hona och hane.
Så det är definitivt ingen romantik det handlar om :)

De börjar ofta bara med att spärra upp fenorna och börjar "slå"mot varandra med stjärtfenan. Ofta räcker en sådan uppvisning för att den svagare fisken känner sig besegrad, ger upp striden och slinker iväg. Konflikten är över, och ingen skada skedd!
Om däremot ingen ger sig, så eskalerar det hela till det beteendet som du har bevittnat. Det kallas "jaw-locking" (har inte hört något bra svenskt uttryck för detta.) Det är inte speciellt farligt för fiskarna. Men i förlängningen kan det bli problem. om det blir sår i munnen. Infektioner med svamp och annat tråkigt kan uppträda om man har otur.
#11 - 26 januari 2011 11:52
Oj det lät inte så trevligt..
Jag fick ju av misstag från säljaren två hannar och en hona.. hannarna håller sams med varandra. Den största hannen jagar bara iväg den mindre om den kommer allt för nära honom i hans revir. honan har sedan starten tagit över ena kortsidan vid akvariet och haft sitt revir där i kanten, men nu har ju den mindre hannen gett sig in på hennes mark och då uppstår det där beteendet du kallar "jaw-locking". De har pågått konstant nu i två dagar och nu som då biter dom fast i varandras munnar.. "kysser varann" kallar jag själv det.. :) men jag hoppas att de ska kunna lösa konflikten själva nu, annars så ska jag starta upp ett 170 liters kar så snart som möjligt dit dom ska få flytta in. då blir det mera utrymme för dom, bara de håller sams tills det och inte gör varandra illa.. för det vill jag ju inte :(
#12 - 26 januari 2011 19:10
Panduro är parlekande så det kommer aldrig att ordna sig, den mindre hanen kommer att dö.
#13 - 26 januari 2011 20:09
c90368 skrev:
Panduro är parlekande så det kommer aldrig att ordna sig, den mindre hanen kommer att dö.

Ja jag hade som också fattat det så när jag läst om fisken, men hannarna verkar ju hålla så bra sams? dom har varsin del av akvariet men simmar ändå tsm ibland. istället är det honan som får ta stryk och bli bortjagad.. :(

vad händer om man skaffar en till hona tro?
#14 - 26 januari 2011 20:11
Det blir fler problem.

Om inte den extra hanen hade funnits hade honan och hanen delat på karet och honan hade etablerat ett revir i lugn och ro. När det sedan börjar bli dags för känslor så kommer hanen till honan och gör det han ska göra. Sedan försvarar han ett stort yttre revir i ett stort kar, i ett mindre håller han sig undan.

Nu har du två hanar som vill etablera varsitt revir och de har inga skuldkänslor för att köra bort en hona som "är i vägen". Problemet blir då att det inte finns någon plats för honan att fixa ett revir. Vilket leder till de aggresioner du har just nu.
#15 - 27 januari 2011 12:29
c90368 skrev:
Det blir fler problem.

Om inte den extra hanen hade funnits hade honan och hanen delat på karet och honan hade etablerat ett revir i lugn och ro. När det sedan börjar bli dags för känslor så kommer hanen till honan och gör det han ska göra. Sedan försvarar han ett stort yttre revir i ett stort kar, i ett mindre håller han sig undan.

Nu har du två hanar som vill etablera varsitt revir och de har inga skuldkänslor för att köra bort en hona som "är i vägen". Problemet blir då att det inte finns någon plats för honan att fixa ett revir. Vilket leder till de aggresioner du har just nu.

ja det låter ju logiskt. Den mindre hannen har tagit över honans gamla revir nu så hon har ingen egen plats vid det här laget.. Frågan är då vad jag tro ska göra nu, känns så tråkigt att behöva lämna bort den ena hannen när man vant sig vid dom :/ men det är väl det enda rätta för dem alla tre antar jag. så att dom kan få lugn och ro... Vad skulle hända om man bytte ut den ena hannen till en hona då? blir det stridigheter mellan honorna då?
#16 - 27 januari 2011 14:51
Här kommer en video på mina apiston när hanen försöker rå åt sig honans revir :) [:(]

" target="_blank">

tycker dock synd om mina apiston.. :(
men jag hoppas dom ska börja trivas bättre nu när jag håller på att fixa ett större kar åt dom på ca 170-200 liter. något därmellan blir det...

föresten, tips på någon annan firre som det skulle gå att fösa ner i samma kar som apistona när det är klart?[:o]
#17 - 27 januari 2011 16:14
Det var en riktigt bra film[:-106]

Byt bort hanen och ingen mer hona, då får du samma problem igen.

Förslag på övriga invånare

Grön bågciklid, grön bågfensciklid Nannacara anomala

Lyrstjärts-schackbräde, schackbrädes-ciklid Dicrossus filamentosus

Kurvciklid Laetacara curviceps

Fjärilsciklid fungerar naturligtvis, men de brukar bli extremt kortlivade. Även om man har perfekta värden på vattnet.
#18 - 27 januari 2011 17:59
Nja jag tycker själv att kvaliten på den var rätt dålig faktiskt [:O] men kul att du gillade filmen :D
Sen hade jag nyss grejat med filtret innan jag filmade och av någon anledning fastnade det luft där inne så det blåste ut massor med små bubblor i hela akvariet, det är dom vita fläckarna i filmen som virvlar runt och är störiga [:o]

Men tack för alla råd. Jag ska genast ta med honom tillbaka till butiken imorgon..
Men även om jag vet att det är de ända rätta för dom alla så känns det så tråkigt att behöva lämna bort honom, tänk om han hamnar på ett dåligt ställe? tänk om, tänk om.. den där eviga tanken tänk om...
[:(]
Jag har faktiskt tittat och vart nyfiken på Gul fjärilsciklid, tycker dom ser väldigt fräna ut :) kan bero på att jag dras till färger som gult och orange kanske... Får man fråga närmare på hur länge du menar med "extremt kortlivade" ?
#19 - 27 januari 2011 18:09
Två till sex månader.
#20 - 27 januari 2011 20:39
c90368 skrev:
Två till sex månader.

Oj det lät inte länge alls... Annars hade fjärilscikliden legat rätt högt på listan för "vilja-ha-fisk".. men men, får hoppas att jag kanske hittar något annat intressant i de två tråkiga djurbutiker som finns här. dom säljer oftast rätt vanliga och lättskötta fiskar som inte är så utmanande..
#21 - 28 januari 2011 06:59
siimone skrev:
Oj det lät inte länge alls... Annars hade fjärilscikliden legat rätt högt på listan för "vilja-ha-fisk"

Du kan ju skaffa fjäril om du vill, att de har kort livslängd innebär ju bara att du inte får ha dem så länge.
Bilagor:
#22 - 28 januari 2011 16:58
Azur skrev:
Du kan ju skaffa fjäril om du vill, att de har kort livslängd innebär ju bara att du inte får ha dem så länge.

Jodå, teoretiskt så kan man ju det ja. Fast det känns ju lite tråkigt då att förlora fisken/fiskarna efter en så kort tid när man tagit dom till sig. Men är nog faktiskt väldigt sugen på dom ändå :) Måste bara fixa upp mitt kar först och läsa på om dom så att de har alla förutsättningar till att må så bra som möjligt här hemma hos mig.

hur många är det lämpligt att ha?
#23 - 28 januari 2011 17:18
Om du kan få tag på Fjärilar som är odlade här i svedala så köp direkt! Då kan de leva riktigt länge hos dig.

Problemet med Fjärilar är att de är så hårt avlade i Asien och Tjeckien att de antingen bara tynar bort eller får "hål i huvudet" sjukan.
#24 - 28 januari 2011 17:24
c90368 skrev:
Om du kan få tag på Fjärilar som är odlade här i svedala så köp direkt! Då kan de leva riktigt länge hos dig.

Problemet med Fjärilar är att de är så hårt avlade i Asien och Tjeckien att de antingen bara tynar bort eller får "hål i huvudet" sjukan.

Jag bor tyvärr inte i sverige så blir omständigt och svårt att få tag på några som är odlade i svedala :/
#25 - 28 januari 2011 17:28
siimone skrev:
Jag bor tyvärr inte i sverige så blir omständigt och svårt att få tag på några som är odlade i svedala :/

Du verkar vara väldigt Svensk:confused:

Men det kanske finns lokalt odlade Fjärilar där du är, vart det nu är:confused:
#26 - 28 januari 2011 17:43
c90368 skrev:
Du verkar vara väldigt Svensk:confused:

Men det kanske finns lokalt odlade Fjärilar där du är, vart det nu är:confused:

Jaså väldigt svensk va? :) Jovars. jag är ju finlandsvensk så svenska är ju mitt språk. annat språk pratar jag inte :)

Såg fjärilar i butiken idag när jag var inne en runda, många firrar där är nog odlade men vet inte hur det var med just dom. men man kan ju alltid fråga :) fast iofs så brukar säljarna där ha väldigt dålig koll på både art och kön på deras fiskar. Ibland får man själv tala om vad det är för en fisk dom säljer när dom själva inte vet? :confused:

Annons