Någon som har bilder på EB Fjärilsciklid hane resp hona ?

#1 - 8 juni 2012 13:45
Köpte ett par igår och skulle vara kul å se om man lyckats få tag i en hane å hona :D
Några bilder gott folk eller tips att titta på dem då det rosa på magen säger inte så mycket på en blå/grå skimrig fisk? :P
#2 - 8 juni 2012 14:34
Paalm skrev:
Köpte ett par igår och skulle vara kul å se om man lyckats få tag i en hane å hona :D

Några bilder gott folk eller tips att titta på dem då det rosa på magen säger inte så mycket på en blå/grå skimrig fisk? :P

Halloj Paalm!

Jag har några gamla kassa bilder på ett Electric Blue Fjärilspar som leker.
Att könsbestämma EB-fjärilar kan vara lite "tricky" och kräver att man har blick för hur honor och hanar ser ut. När det gäller EB-fjärilar får man gå på kroppsform, och i viss mån fenstrålarnas längd.
Hanen har en mer utdragen kroppsform och honan är mer spolformad och lite mer "ihoptryckt" byggd.

Hona som lägger rom;
[ATTACH=CONFIG]53970[/ATTACH]

Hane som befruktar rom;
[ATTACH=CONFIG]53971[/ATTACH]

Här ser vi paret straxt ovanför romkakan på roten - honan överst i bild;
[ATTACH=CONFIG]53972[/ATTACH]

Hanen och honan i ett dåligt blixtljus (den blå färgen kan försvinna eller bli väldigt reflekterande i blixtljus - som vi ser). Honan längst fram;
[ATTACH=CONFIG]53973[/ATTACH]

Hona;
[ATTACH=CONFIG]53974[/ATTACH]

Hane;
[ATTACH=CONFIG]53975[/ATTACH]

Hoppas du kan få någon hjälp av bilderna!:)
#3 - 8 juni 2012 14:47
Haha visste att mats skulle svara :-) dina fjärilar är fina

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#4 - 8 juni 2012 14:47
Ja tyvärr säger det mig inte mycket då jag har en ganska liten å en större som liknar lite båda. En sak man kan säga är att den klar blåa man ser när man söker på EB verkar inte existera, de flesta är lite blå gråa ? :D Kanske skulle jag lägga upp bilder på dem här så ni får se dem?
#5 - 8 juni 2012 14:48
hannesc skrev:
Haha visste att mats skulle svara :-) dina fjärilar är fina

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Fjärilar e det vackraste.. tråkigt att ja råkat kanske fått 1 par för mycket i mitt akvarie :(
#6 - 8 juni 2012 14:58
Paalm skrev:
Ja tyvärr säger det mig inte mycket då jag har en ganska liten å en större som liknar lite båda. En sak man kan säga är att den klar blåa man ser när man söker på EB verkar inte existera, de flesta är lite blå gråa ? :D Kanske skulle jag lägga upp bilder på dem här så ni får se dem?

Nja, är dina mer grå i färgen så har de inte färgat ut ännu - och det kan bero på en mängd anledningar! Dom blir knallblå när de kommer igång.

Jag passade på att ta en liten film i akvarieaffären på den grupp som jag köpte - så här såg de ut innan jag plockade med mig dom hem.

" target="_blank">
#7 - 8 juni 2012 15:16
Nja, är dina mer grå i färgen så har de inte färgat ut ännu - och det kan bero på en mängd anledningar! Dom blir knallblå när de kommer igång.

Jag passade på att ta en liten film i akvarieaffären på den grupp som jag köpte - så här såg de ut innan jag plockade med mig dom hem.

" target="_blank">

Två kassa bilder av dom jag hade.
#8 - 8 juni 2012 18:18
gullefjun skrev:
Två kassa bilder av dom jag hade.

" target="_blank">http://

så ser mina ut den ena suddiga är mycket mycket mindre samt bättre färg på tror det är en hona men den stora där tror ja en hane då den har en stor svart stråle där fram i ryggfenan
vad tror ni ? kommer den också bättre på färgen? Blev ju lite smått missinformerad i en butik när ja köpte dem där dem sa att det går att ha 2 par fjärillsciklider på 63 liter som ja har dock skall det sägas att ja har mycket växter samt en stor rot.

Annons