någon som har aquaristics co2 regulator?

#1 - 2 september 2004 06:17
Hej
Jag bytte ut min co2 regulator till sodastream för att den tömde en flaska på 2 veckor. Nu köpte jag en av dom billiga från aquaristic.net som ibland rekomenderas här. Nu undrar jag om jag är den första som har köpt denna?

Det verkar konstigt att någon skulle rekomendera något så dåligt om dom hade egen erfarenhet. Sätter jag den på 100 bubblor i minuten på morgonen så har det minskat till 30 på kvällen. I mitt kar med mycket växter och mycket ljus måste jag justera den minst 4 ggr om dygnet för att få tillräckligt med co2.

Är det fel på min eller är dom så dåliga? Jag bytte ju ut den jag hade för att jag ville ha mindre "pyssel" med co2 anläggningen, jag menar: jag har ju köpt controller för att det skall funka av sig själv, då vill jag inte justera 4 ggr om dagen.

MVH
Magnus
#2 - 2 september 2004 06:28
Jag har för mig att någon skrivit något om problem med att hålla jämn bubbeltakt.
Det jag kan dra mig till minnes hade med hur högt tryck man ställer sin reduceringsventil på. Jag tror att man inte fick ha för lågt tryck innan nålventilen.
#3 - 2 september 2004 07:15
Vilken regulator köpte du? Beställde själv en från aquaristic.net igår.
#4 - 2 september 2004 07:42
Den billiga: 190.012 CO2 Pressure reducer with 2 Manometer + dosage valve.

Jag har provat på 0,5,1,1,5 och 2 bar, inget av de trycken har funkat. Över 2 bar vill jag inte köra efterssom 2,5 är max för regulatorn. I kontakt med aquaristic har jag fått info att man skall köra på 1 bar, men som sagt, jag får det inte att funka.
MVH
Magnus
#5 - 2 september 2004 08:03
Shit i så fall! Jag har också beställt den billigare ventilen.

Hur lång tid tar leveransen från Aquaristic.Net egentligen?
#6 - 2 september 2004 08:17
Då får vi se om det fungerar bättre för mig och Holmby. Eller om det är fel på din regulator.

/Abbe
#7 - 2 september 2004 08:20
Jag har samma regulator och den funkar riktigt bra. Den ska vara inställd på 1 bar, det kör jag i alla fall med bra resultat. Jag hade samma problem som du i början. Men det var bara för att tuben var ny, dom brukar uppföra sig så när tuben är helt full.

Tänk på att om du gör en förändring så måste du vänta några timmar innan du verkligen vet vilken bubbeltakt du får.

Jag kan medge att jag undrade vad det var för skitregulator jag hade köpt första veckorna när man sprang och skruvade hela tiden på den. Men efter ett tag lugnade den ner sig och nu har jag inte rört den på ett halvår.

/Lycka till med skruvandet.
#8 - 2 september 2004 08:41
OKI, precis vad jag vill höra...Tack, mgrant. Då är det bara att vänta då.

Nu när tråden är igång ändå: Jag köpte tub sammtidigt, är det någon som har försökt att fylla på en tysk tub i Sverige?
MVH
magnus
#9 - 2 september 2004 09:02
Jag TROR att det är samma standard i tyskland som vi har i sverige. Eftersom vissa akvarie butiker säljer produkter som kommer från tyskland borde det inte vara något problem.
#10 - 2 september 2004 09:09
Farsan får bra och stabil bubbeltakt vid 0.1 bar, dvs knappt utslag på lågtrycksmätaren. Jag kör likadant på min JBL-regulator, men den glider lite.

Jag har funderat på om rumstemperaturen påverkar.
#11 - 2 september 2004 09:12
Kan nog inte hjälpa dig där för jag kör med brandtub. Men med tanke på att det är samma anslutning på tuben så borde det gå. Jag tror mest att de handlar om att hitta någon som fyller tuber och har egen depå. För har de ingen egen depå och därför måste skicka iväg tuberna så kan det bli lite svårare.
#12 - 2 september 2004 09:20
Ursprungligen skickat av Abbe

Jag TROR att det är samma standard i tyskland som vi har i sverige. Eftersom vissa akvarie butiker säljer produkter som kommer från tyskland borde det inte vara något problem.

Det är exakt samma standard, det har EU sett till, det är tillochmed samma standard som gäller för rutinerna vid kontroll av tuben. Att då avisa en utlänsk tub på en påfyllningstation i Sverige är ett handelshinder och går att anmäla till eudomstolen.

Nu är det så att en vän redan har försökt att fylla på sin tub hos AGA i Växjö. Han blev nekad med frasen "den kan du väl fylla på där du köpt den, vill du fylla på här så får du köpa en tub av oss". Nu är jag inte interesserad av att dra en långvarig process i bryssel utan vill bara fylla på min tub. Därför så åker jag gärna några mil för att fylla på min tub. Först när jag vet ett annat ställe som fyller kan jag konfrontera AGA i Växjö.
MVH
Magnus
#13 - 2 september 2004 09:38
Sök i gula sidorna på "brandskydd" i växjö. Där finns det lite att välja på.

/Abbe
#14 - 2 september 2004 14:55
Hejsan.

Det är inga problem att fylla tyska flaskor i Sverige.

Köpte mina flaskor från Dennerle och fyllde dom på Sydbrand i skåne.
Det är där brandkåren lämnar sina flaskor för fyllning och service.

Det måste finnas liknande service ställen överallt i Sverige.

I värsta fall så fyller Simontorp oxo CO2 men då är man av med flaskan ett par veckor.

MVH Jimmy
#15 - 4 september 2004 20:07
har också skaffat en regulator med två mätare, en som går till 4 och den andra går till 250. när jag kopplade på regulatorn gick den ena mätaren upp till ca 70 men hur mycket jag än vrider på kranen som sitter på tuben så händer ingenting!!!! Hjälper inte att vrida på nålventilen heller.. Hur mycket vågar man vrida egentligen? Eller tar det lång tid (som i flera minuter) innan trycket byggs upp?
#16 - 4 september 2004 20:24
Ju lägre tryckfall som läggs över en ventil desto onoggrannare blir den rent reglermässigt är standardregeln. Nu har ju vissa lyckats fixa till bubbeltakten ändå men jag tror att det blir lättare att få till det ju högre tryckfall över ventilen man har.

Hade själv samma problem med en nålventil, kunde ha max 0,5bars tryckfall vilket gjorde att bubbeltakten sakta men säkert sjönk ner mot noll på någon timme. Byte ventil, till en hydraulventil, som jag nu lägger ca 5 bars tryckfall över och nu har jag inga sådan problem längre.

Max 2,5 bar över regulatorn låter lite, min kan ta 35bar.
#17 - 6 september 2004 14:39
Hej!

har också skaffat en regulator med två mätare, en som går till 4 och den andra går till 250. när jag kopplade på regulatorn gick den ena mätaren upp till ca 70 men hur mycket jag än vrider på kranen som sitter på tuben så händer ingenting!!!! Hjälper inte att vrida på nålventilen heller.. Hur mycket vågar man vrida egentligen? Eller tar det lång tid (som i flera minuter) innan trycket byggs upp?

Jag TROR att din regulator är gjord både för komprimerad gas till 200 bar men även flytande kolsyra. Flytande kolsyra håller ca 70 bar tills allt flytande är slut och då är det tid att byta flaskan. Du kan altså inte använda den första mätaren som mängdmätare utan du måste känna (väga) på tuben hur mycket du har kvar. Den andra mätaren visar hur mycket tryck du kör ut till din nål och magnetventil.

Urban

Annons