Någon som får bra resultat med mäsk-CO2?

#1 - 31 mars 2005 16:00
Har skummat igenom många trådar här på zoopet om olika recept på mäsklösning. De jag testat är:

(Samtliga med ca 1,2 liter vatten och 2 dl socker i 1,5l PET)

1. Vanlig jäst, färskjäst
2. Vinjäst + jästnäring
3. Torrjäst
4. Torrjäst + jästnäring

Min erfarenhet av samtliga dessa är att det bubblar förfärligt mycket i två dagar för att sedan hastigt avta. Vet inte om det beror på att jästen dör av lågt pH, men min gissning är att sockret tar slut och att det är därför jäsningen stannar av. Hade ett härligt bubbel från växterna under de dagar det var fräs i mäsken. Jag har dock ett KH på 2-3 så det känns inte bra att ha en så kraftig CO2-dos, vågade inte köra under natten för då fick jag för kraftiga pH-svängningar.

Jag tycker inte att mängden tillsatt jäst har någon större påverkan. Drar man ner på jästmängden tar det bara längre tid innan det kommer igång, men det blir ändå en topp på två dagar och sedan är det slut på det roliga. Märkte inte heller skillnad på olika jästsorter eller om det var tillsatt näring eller inte i lösningen.

För att komma ifrån problemet testade jag gelatinreceptet:

1,3 liter vatten + 2 msk gelatinpulver + 2 dl socker.
Efter att det stelnat tillsatte jag två krm torrjäst upplöst i lite sockervatten.

Efter en vecka har jästen arbetet sig ner några cm i gelen. Har haft en jämn ström av CO2 på ca 1 bubbla/10 sekunder. Tillsatte mer jäst utan resultat.

Alltså: ena metoden ger för mycket CO2 under kort tid och den andra ger för lite CO2.

Även om CO2-halten är långt ifrån rekommenderade nivåer har jag dock en härligt tillväxt på växterna jämfört med innan jag körde CO2.

Akvariet:
220 liter
pH: ca 7 med gelatinmäsket (ca 8 från kranen)
KH 2-3
50% vattenbyte och en fulldos PMDD (TMG + KH2PO4 + KNO3) per vecka.
Belysning 2 x 30 W aquarelle med reflektorer.

Någon som har andra erfarenheter eller är det dags att tömma plånboken i en riktig CO2-anläggning? Vore intressant att höra om någon får mäsk-CO2 att fungera riktigt bra.

...Johan...
#2 - 31 mars 2005 16:46
Är flaskan för varm jäser det klart snabbt.
Vilken temp håller flaskan?
#3 - 31 mars 2005 17:19
Brukar hålla den temp som står på jästpaketet när jag startar. Men det går ju snart ner till rumstemp.

...Johan...
#4 - 31 mars 2005 17:32
Det kan vara att flaskan suksessivt blir för kall och att jäsningen därför stannar av. Smaka på mäsken, är den fortfarande söt efter två-tre dagar finns det socker kvar och ditt problem är att hålla jämn temperatur.
#5 - 31 mars 2005 19:10
Hej!
Jag har kört med brödjäst, men jag fick blanda ny två gånger i veckan. Men jag har
kh 9.

"Det kan vara att flaskan suksessivt blir för kall och att jäsningen därför stannar av. Smaka på mäsken, är den fortfarande söt efter två-tre dagar finns det socker kvar och ditt problem är att hålla jämn temperatur."
Jäst dör när alkoholen närmar sig 15-18% hur mycket socker det än är kvar. men visst kaihc kan mycket väl ha rätt.

Har du provat att inte ha så mycket gelatin så inte mäsken blir så stel. då kan kanske jästen arbeta sig ner lite snabbare.

Jag har slutat med mäsk och kör med bikarb växter och pmdd i stället. Jag tröttnade.

Urban
#6 - 31 mars 2005 19:44
[QUOTE=urbanandersson]Jäst dör när alkoholen närmar sig 15-18% hur mycket socker det än är kvar.[/QUOTE]
Bra poeng, 2 dl socker i 1,2 liter är lite i överkant.

[QUOTE=urbanandersson]Jag har slutat med mäsk och kör med bikarb växter och pmdd i stället. Jag tröttnade.[/QUOTE]
Jag är också trött på PET-flaskor men vågar inte ha en trycksatt flaska i samma rum som barnen leker i. Kanske jag borde göra hål i väggen in till pannrummet och sätta en brandsläckarmanick där ;-)

Mina PET's står bredvid ytterfiltret och har därför jämn temperatur, funkar bättre nu än förut.
#7 - 31 mars 2005 19:49
[QUOTE=urbanandersson]Hej!

Har du provat att inte ha så mycket gelatin så inte mäsken blir så stel. då kan kanske jästen arbeta sig ner lite snabbare.

Urban[/QUOTE]

Jag har precis börjat med gelatin, detta var första försöket. Nästa omgång tänker jag testa att ha mindre gelatin i. Skall även testa att lägga flaskan ner när gelatinet stelnar, på så sätt får jästen större area att käka på.

Min förhoppning är också att någon som har facit, alltså har lyckats med mäskmetoden, talar om hur dom gjorde.

Värt att testa är alltså mindre socker, mer värme och mindre gelatin. Vad är lagom sockermängd? 1 dl / liter vatten kanske?

...Johan...
#8 - 31 mars 2005 19:59
Jag kör följande i en 5liters dunk:

4,5l Vatten (30-40 grader)
5dl Socker
3tsk Bikarbonat
3tsk Vällingpulver (Semper Fullkorn från 1år för den som är intresserad ;))
0.5tsk Torrjäst (Starkvinsjäst)

Det tar ett tag (ca 24-36 timmar) innan satsen kommer igång ordentligt, men sedan håller den 1 bubbla varannan till var tredje sekund i minst 3 veckor.

Sen gäller det ju att lösa upp CO2:n ordentligt.

Skulle kanske var fördelaktigt med högre bubbeltakt men som det är nu kan jag utan problem ha den på dygnet runt.
#9 - 1 april 2005 09:07
[QUOTE=heeke]Jag kör följande i en 5liters dunk:

5dl Socker
3tsk Bikarbonat

[/QUOTE]

Hur pass viktigt är starkvinsjäst, går det inte lika bra med vanlig torrjäst?
#10 - 1 april 2005 09:12
Starkvins jästen tål högre alkoholhalt innan den dör.

Man brukar ha som riktmärke att "vanlig" jäst dör vid 10% alkoholhalt.
Ett annat riktmärke är att 10% socker ger ung. 10% alkoholhalt.

Bikarbonat för att höja pH
Välling för att ge protein (näring) till jästen.

På detta sätt kan man skippa jästen och istället behålla bottensatsen när man gör en ny omgång.
#11 - 1 april 2005 09:46
Jag kör nästan exakt samma som Heeke, föutom att jag inte har bikarbonat (PH 7.8 direkt från kranen) och att jag använder jästnärsalt i stället för vällingpulver (samma syfte). Vanlig torrjäst håller 3 - 4 veckor hos mig.

Jag har ett litet innerfilter som reaktor och det "drar" liksom upp Co2:n från tvättflaskan, förmodar att det skapas ett litet undertryck. Använder jag inte innerfiltret tar det tusen år innan jag får nån CO2 i vattnet. Om jag ens får nån. Tycker att just trycket - totalt täta flaskor - är det svåraste med DIY CO2. Tror att det kan vara problemet hos många som tycker att det avstannar efter ett par dagar.
#12 - 1 april 2005 10:31
Har för mig att jästnärsalt är ammoniumsulfat el. liknande.
Igentligen vill man ha påde ammonium och protein.
Funderar själv på att skvätta i lite vanlig krukväxtgödning med kväve i ammoniumform.
#13 - 1 april 2005 10:54
[QUOTE=mohlin]Jag kör nästan exakt samma som Heeke, föutom att jag inte har bikarbonat (PH 7.8 direkt från kranen) och att jag använder jästnärsalt i stället för vällingpulver (samma syfte). Vanlig torrjäst håller 3 - 4 veckor hos mig.[/QUOTE]

Men pH:t på ursprungliga vattnet spelar väl mindre roll? Bikarbonatet förhindrar pH-sänkning under jäsprocessen. Oavsett om du har pH 8 eller 6 från början så blir det väldigt lågt under jäsningen om man inte tillsätter pH-höjande medel.

[QUOTE=mohlin]

Jag har ett litet innerfilter som reaktor och det "drar" liksom upp Co2:n från tvättflaskan, förmodar att det skapas ett litet undertryck. Använder jag inte innerfiltret tar det tusen år innan jag får nån CO2 i vattnet. Om jag ens får nån. Tycker att just trycket - totalt täta flaskor - är det svåraste med DIY CO2. Tror att det kan vara problemet hos många som tycker att det avstannar efter ett par dagar.[/QUOTE]

Själv tycker jag att det bubblar mer i slangen som mynnar i akvariet än vad det bubblar i tvättflaskan. Fråga mig inte hur. Innan provade jag att ha slangmynningen i botten av akvariet men då kom det aldrig några bubblor, mottrycket blev för högt. Nu har jag mynningen precis vid utblåset på innerfiltret (har en delström riktad neråt för att maximera upplösningen av CO2).
Upplever det som att backventilen kan krångla till det ibland.

Flaskorna tätar jag genom att linda plastfolie runt gängorna innan jag drar ihop det. Slanggenomföringarna verkar också täta, har testat med såpavatten.

...Johan...
#14 - 1 april 2005 11:11
Innan provade jag att ha slangmynningen i botten av akvariet men då kom det aldrig några bubblor, mottrycket blev för högt.

Det är nog här många går bet.
Genomföringarna i flaskorna håller inte tätt för trycket.
Själv har jag lyckats, peppar, peppar, med att hålla tätt även om utloppet är ca 50cm under ytan (60cm kar).
Mycket pga djupet som det tar minst ett dygn för min sats att komma igång. Det måste byggas upp tillräkligt med tryck först.
Min 5l dunk är rejält rund om man säger så. Tvättflaskan/bubbelräknaren funkar bättre under tryck eftersom den är avsedd att vara under tryck (1,5l PET)
#15 - 1 april 2005 11:16
Jodahl

Det visste jag inte. Man lär sig de märkligaste saker när man har akvarie tydligen. Nå, eftersom min mäsk håller i 3-4 veckor så låter jag det vara som det är. Men det kanske kan påverka att vi har Kh på 13 och Gh på 19?

Det där med bubblet i tvättflaskan kontra akvariet har jag slutat försöka begripa.
#16 - 1 april 2005 13:34
Förutsättningar:2st 1,5L PET-flaskor seriekopplade,1st 1,5L PET-flaska med 1L rent vatten.Slang från "reningsflaskan" till en alträbit som ligger i filterbehållaren(inget filtermaterial) på ett innerfilter,placerat lågt i ena bakre hörnet med utblåset snett mot framrutan.Startar 2tim innan lyset slås på och stängs av samtidigt med lyset.Blandar 2dl strösocker,2tsk torrjäst,3krm bakpulver och 1 liter vatten, lite varmare än fingervarmt.Bubblar inom max en halvtimme.Flaskorna är placerade på sidan om akvariet.Byter 1 flaska med mäsk när det kommer en bubbla i sekunden.Direkt efter flaskbytet bubblar det sex bubblor i sekunden i ca.8 tim sen planar det ut och ligger sen på fyra bubblor i sekunden i ca.3 dgr.Byter då den andra flaskan osv osv osv.Gör flaskbyte ca.2tim innan lyset släcks.Resultatet blir hos mig Ph 6,6 KH4.Får en sänkning av Ph:t till 6,5 under natten vid flaskbyte.Göder med PMDD.Växer otroligt bra.
#17 - 2 april 2005 14:49
Hej!

Oj! orkar du hålla på att byta varje dag?

Urban
#18 - 2 april 2005 15:47

Oj! orkar du hålla på att byta varje dag?

Urban[/QUOTE]
3 dagar räcker första flaskan och 3 dagar räcker andra flaskan.Det blir 2 byten på nästan 1 vecka.Står jag ut med Tar inte 5 min och fixa mäsken.Skulle nog kunna laka ur mer ur mäsken men jag vill ha en så jämn tillförsel som möjligt.Är uppe i snart 3 månaders användande och är nöjd med resultatet och har aldrig sett problemet i att köra mäskvarianten.Köpte mitt beg. akvarium för 800:- kompl. och då har jag inte lust att lägga ut dom pengarna som krävs på en tub,magnetventil och ph-controler.Runda slänger 3500 - 4000:-
#19 - 3 april 2005 13:35
Hej!

Ok. innerfiltret går på belysningstimern. du har två mäskflaskor och en reningsflaska. Du lägger ner 10 minuter två gånger i veckan. inte så farligt.
Startar innerfiltret när det har stått hela natten och motorn är full av co2?

Urban
#20 - 11 april 2005 16:07
Igår blandade jag till en dunk mäsk enligt heeke's recept.
Den har kommit igång under dagen och det bubblar på rejält. I den bortre slangänden har jag satt ett cigarettfilter som ger riktigt små bubblor, mycket mindre än de syrestenar jag sett, dessutom har jag kopplat in den till ett litet och tomt innerfilter som skall agera reaktor.

pH ligger på 7.6 och KH på 3.
Skall bli intressant att se vad som händer med växterna, jag göder redan med pmdd.
#21 - 12 april 2005 06:52
[QUOTE=Neptun]pH ligger på 7.6 och KH på 3.[/QUOTE] Då löser du inte upp någon CO2 i vattnet! pH borde absolut hamna under pH 7,0.
#22 - 12 april 2005 09:39
Till mitt 100L´s kar använder jag två st flaskor med 4dl socker som jag värmer upp i 6 dl vatten tills allt socker har löst sej så inget ligger på bottnen av flaskorna( i vadera flaska). Sedan vispar jag 3krm torrjäst o 1,5krm bakpulver med lite vatten. De båda flaskorna kopplas till en ½L flaska med lite vatten som slangarna går ner i. detta har jag kopplat till en hagen bubbelcounter trappa.
Jag behöver bara byta den en vid veckovattenbytet o den andra fyller jag bara på med mer jäst o bak pulver. Detta funkar bra för mej iaf kan få mer CO2 än jag behöver...
#23 - 12 april 2005 10:36
[QUOTE=petnym][QUOTE=Neptun]pH ligger på 7.6 och KH på 3.[/QUOTE] Då löser du inte upp någon CO2 i vattnet! pH borde absolut hamna under pH 7,0.[/QUOTE]
Det var ju direkt efter att den blivit inkopplad =)
I morse låg pH på 7.0
#24 - 12 april 2005 10:47
Om den bara orkar pumpa ner 6.8 ppm CO2 under hela natten tror jag inte det kommer bli något märkbart bubbel från växterna.

(pH 7.6 KH 3 = 2.261 ppm CO2, pH 7.0 KH3 = 9 ppm CO2)
#25 - 12 april 2005 11:03
[QUOTE=Neptun]
Det var ju direkt efter att den blivit inkopplad =)
I morse låg pH på 7.0[/QUOTE]
Ok, var försiktig så du inte dödar fiskarna med hastiga pH-fall bara...
#26 - 12 april 2005 15:36
Går pH upp igen när växterna förbrukar CO2?
Det är högre nu än i morse.

btw... Pumpen som CO2'n sprutas ut genom går på samma timer som ljusramperna.
#27 - 12 april 2005 17:39
[QUOTE=Neptun]Går pH upp igen när växterna förbrukar CO2?
Det är högre nu än i morse.
[/quote]
Exakt! Med mycket ljus är det svårt att få ner pH:t överhuvudtaget.

btw... Pumpen som CO2'n sprutas ut genom går på samma timer som ljusramperna.

Perfekt. Då riskerar du inte pH-ras under natten.
#28 - 12 april 2005 20:00

Ok. innerfiltret går på belysningstimern. du har två mäskflaskor och en reningsflaska. Du lägger ner 10 minuter två gånger i veckan. inte så farligt.
Startar innerfiltret när det har stått hela natten och motorn är full av co2?

Urban[/QUOTE]
Nej,innerfiltret som Co2´n är kopplad till går på en egen timer.Startar 2 timmar innan belysningen och stängs av samtidigt som belysningen.Filtret är ju inte helt tätt,så överskottsgasen läcker ut vid locket på filtret när det är avstängt.Ja, det startar .
#29 - 14 april 2005 16:25
Nu ligger pH på 6.8, med KH 3 innebär detta vad jag förstått en CO2-nivå på ca 15ppm.
rätt eller fel?
#30 - 14 april 2005 17:07
Rätt
#31 - 20 april 2005 10:19
[QUOTE=heeke]Jag kör följande i en 5liters dunk:

5dl Socker
3tsk Bikarbonat

Det tar ett tag (ca 24-36 timmar) innan satsen kommer igång ordentligt, men sedan håller den 1 bubbla varannan till var tredje sekund i minst 3 veckor.

[/QUOTE]

Det verkar vara ett bra recept du har där heeke, om det håller i tre veckor.
I brist på en så stor dunk så testade jag gelemäsk, och det funkar mycket bättre än vattenlösning i PET-flaska. Det bubblar med jämn takt i minst en vecka, sedan avtar det, tror det beror på att jästen dör av alkoholhalten. Skall nu testa gelemäsk med olika sorters jäst och sockerinnehåll för att komma fram till den bästa blandningen.

Har också dragit in CO-2 slangen i Fluvalen så att bubblorna sönderdelas optimalt. Låter lite irriterande men det får man stå ut med.
#32 - 20 april 2005 10:42
En sak som jag upptäckte av misstag var att om man inte löser socker helt, utan låter det ligga på botten, så håller det mycket längre. Jag gjorde tvätrom, och fick ett bubbel som lät som en kulspruta och fiskarna stod o flämtade.
#33 - 20 april 2005 20:09
Hej!

Pga döende växter så har jag börjat mäska så smått igen. Jag har testat gelantinmäsk.

Det största problemet för oss hemmäskare är att ta hand om co2:n på ett vettigt vis. Man vill ha lagom upplösning varesig det kommer 3 bubblor i sekunden eller en var femte sekund.
Min teori är att man måste hitta på en reaktorlösning som tar tillvara så mycket av co2:n som möjligt men som ändå inte räcker till. Altså om den får för mycket gas så måste överflödet bubbla upp till ytan utan att ha lösts upp.
men ändå vara så effektiv så den klarar sig med en bubbla var 10 sekund och då har man full upplösning på gasen.
Så en välbyggd effektiv något underdimensionerad reaktor måste vara den bästa lösningen.

Jag har provat att klämma en plastburk upp och ner under täckglaset där co2:n bubblar upp i. på så sätt fångar jag co2:n så den inte smiter ända till burken är full, och sen bubblar det brevid i stället. Man får ha ganska stor burk och jag har planer på att använda täckglaset i sig själv, bara klistra lister på undersidan som sticker ner en cm under ytan och kanske tar 20% av totala ytan i karet.
Jag blir av med 20% av syresättningen men det får jag ta, eller så får jag köpa en extra cirk pump som drar runt vattnet i "syre" delen.
Men som sagt, det blir lite klurande på hur stor yta jag måste stjäla i karet. Jag har kh9.

Jag vill inte ha full champangebubbel från växterna för det blir aldeles för jobbigt att hålla balansen, men jag vill ha fina växter utan cyano eller andra alger.

Urban
#34 - 21 april 2005 05:35
Jag tycker trapp/spiral-reaktorer fungerar ungefär så och därför brukar jag rekommendera denna typ av reaktor till mäskare: När mäsken är pigg så blir bubblorna som kommer ut större och när dom kommer sällan så blir dom mindre.

Ett annat sätt att få väldigt jämn billig och enkel CO2-tillförsörsel (visserligen ganska liten tillförsel, men ändå) är att köra Walstad-lowtech. 2,5 cm jord toppa med 2,5 cm grus.
#35 - 21 april 2005 10:17

Jag har provat att klämma en plastburk upp och ner under täckglaset där co2:n bubblar upp i. på så sätt fångar jag co2:n så den inte smiter ända till burken är full, och sen bubblar det brevid i stället.
Urban[/QUOTE]

Jag testade denna varianten själv efter att ha läst någon artikel på nätet om det. Jag kapade en 0,5-liters PET, satte fast den med botten uppåt och lät gasen samlas i den. Enligt mina pH-mätningar resulterade detta i noll CO2-upplösning så jag gav upp den metoden ganska snabbt. Jag tror det krävs någon form av rörelse vatten/CO2 för att lösa upp CO2:n.
#36 - 21 april 2005 16:12
Hej!

Jodahl:

"Jag testade denna varianten själv efter att ha läst någon artikel på nätet om det. Jag kapade en 0,5-liters PET, satte fast den med botten uppåt och lät gasen samlas i den. Enligt mina pH-mätningar resulterade detta i noll CO2-upplösning så jag gav upp den metoden ganska snabbt. Jag tror det krävs någon form av rörelse vatten/CO2 för att lösa upp CO2:n."

Du fick väldigt liten yta med en upp och nervänd petflaska. Jag har en burk stor som tre pet och jag ser små och få ställen med sytrebubblor på växterna, men visst sänker jag inte ph:t nåt nämvärt än. mitt kar är 110x35 cm och jag hade tänkt att få en co2 yta på 10x80 cm. det blir 20% av min yta.

det kan funka, annars får jag köpa en liten reaktor. måste en trapp eller spirtalreaktor ha en cirkpump?

Urban
#37 - 21 april 2005 17:02
En billig variant som jag har krafsat ihop fungerar rätt bra kräver dock ytterfilter..
Vet inte hur bilden blir men man får väl testa..
#38 - 21 april 2005 17:29
Köp minsta tänkbara cirk.pump/"power head" och led in Co2 på sugsidan. Pumpen finfördelar gasen. Låt pumpen gå på samma timer som belysningen. Denna pump räcker och har dessutom ställbart flöde: http://www.akvakompis.se/shop/show_product.asp?artnr=a94099&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D86%26subcategory%3D161
#39 - 21 april 2005 17:35
Hej!

Det var två enkla lösningar. men blir det inte ojämn upplösning beroende på bubbeltakten?

Urban
#40 - 21 april 2005 18:04
Här i växtburken kan du se lösningen/resultatet med cirkulationspump : http://www.sodermalmsakvarieaffar.se
#41 - 21 april 2005 18:39
Hej!

Jag vill gärna se. var hittar jag bilden?

Urban
#42 - 21 april 2005 19:09
instämmer med föregående inlägg:D
#44 - 22 april 2005 17:01
Hej!

Tack för länk!

Nu har jag haft min burk en vecka och visst har jag en viss upplösning. jäsningen börjar avta och då blir det mindre gas i burken för att vattnet har ätit upp gasen. och växterna bubblar lite. men det är långt ifrån rekomenderade mängder. Fast jag har ju en så liten burk fortfarande, bara ca 1,5dm2.

Urban

Annons