Någon som använder hjortgatans lysrörskopplingar?

#1 - 17 november 2003 12:59

Jag undrar om dessa lysrörskopplingar är bra och funktionella eller om det är samma sak som att dela på en gammal lysramp och sno de delarna?

Är de byggda tillräckligt bra för att vara täta nog mot vatten?

Vart sitter glimtändaren?

Vad tycker ni om dem helt enkelt?

frågorna gäller dessa: Kopplingsatser - Kopplingsats 2rör 30w (A1575)

Tackar för svar!
#2 - 17 november 2003 13:10

Jag har en Glomat 1 som jag tror jag köpte på hjortgatans.
Det är en sån kopplingssats som de har på bilden där.

Eftersom "honändarna" där man sätter i lysrören är gjorde av gummi funkar de utmärkt nära vatten. Har min ca 5 cm från vattenkanten och har inte täckglas.

Jag har - Kopplingssats 1 rör 40w, då jag skulle kompletera med mina 2 andra lysrör i mitt juwel akvarie och ända nackdelen är att sladdarna från basen är lite korta=/. Men tror dock att sladdarna är lite längre på den dubbla kopplingssatsen.

Glimtändaren sitter på "basen" som jag har liggandes i skåpet under karet. På deras bild på hjortgatans så kan du se den på basen ( den vita runda saken)

Så sammafattat så har jag inte haft några problem med min kopplingsats, funkat utmärkt.

Mvh Thomas Ljunggren
#3 - 17 november 2003 13:35

Jag har själv använt ett flertal av dessa innan jag bytte till MH-belysning.

>"Är de byggda tillräckligt bra för att vara täta nog mot vatten?"

Ja, de tål definitivt vattenstänk men jag skulle aldrig doppa änden i vatten.

>"Vart sitter glimtändaren?"

Det finns ingen. Den är elektronisk. Den tänder alltså lysröret direkt utan blink.

>"Vad tycker ni om dem helt enkelt?"

Väldigt bra!

Peter
#4 - 17 november 2003 14:31

"Vad tycker ni om dem helt enkelt?"
Väldigt bra!

Samma här!

Både jag och farsan använder dom. Det roliga är att farsan mätt strömförbrukningen och jämfört mellan Hjortgatanszoos kopplingssats och en vanlig tung järn-"garage"-ballast. Med Hjortgatanszoos elektroniska ballast drog lysrören exakt det dom var märkta med, och den gamla järnballasten drog nästan exakt dubbelt så mycket(!).
#5 - 17 november 2003 15:11
Hur fäster man själva lysrörshållarna i sin hemmasnickrade ramp? Finns det skruvhål i dem?
#6 - 17 november 2003 15:35
Man får med en slags hållare som ser ut på ett ungefär så här:( suger på ascii-art, vet=))

IGNORERA PUNKTERNA. Funkade inte med vanliga mellanrum!

På den platta sidan finns ett fyrkantigt hål och man får med någon slags hake som man ska fästa fästet med, men jag använde mig av en vanlig skruv o mutter:

KK Efter mängder med försök ger jag UPP! går inte rita acsii art i detta forum!

Ps. Detta var till deras koppling: 1 lysrör 40W

Mvh Thomas
#7 - 17 november 2003 15:35
ajj.. blev inge bra det där.. mellanrummen funkade inte på det här forumet
#8 - 17 november 2003 15:46
Om det drar så mycket mindre än med gammla drosslar man får tag på gratis eller nästan gratis så tjänar man ju in det ganska snabbt med dagens elpriser. Med 36W rör tjänar jag in det på ungefär ett år om man har lika dyr el som mig. Förutsatt att elpriset är fortsatt högt.
#9 - 17 november 2003 17:38
[/quote]
Med Hjortgatanszoos elektroniska ballast drog lysrören exakt det dom var märkta med, och den gamla järnballasten drog nästan exakt dubbelt så mycket(!).

[/quote]
Det är bara "skenbart" för att de inte är faskompenserade. Man betalar bara för den effekten som röret drar plus effektförlusten i reaktorn, så det är inte dyrare med gamla hederliga grejjor.
#10 - 17 november 2003 18:13

Det är bara "skenbart" för att de inte är faskompenserade. Man betalar bara för den effekten som röret drar plus effektförlusten i reaktorn, så det är inte dyrare med gamla hederliga grejjor.

Det tvivlar jag starkt på med tanke på att den elektroniska ballasten ger samma ljus med blir bara ljummen, men den gamla järnballasten kommer upp i över 80 grader (brännhet).

(Dessutom mättes effekten med en stor konding, så den var visst faskompenserad ;p)
#11 - 17 november 2003 18:29
Om den inte är ordentligt faskomenserad så drar den ju mer, men värme är ju likamed förlust så...
#12 - 17 november 2003 18:32
Den var faskompenserad =)
#13 - 17 november 2003 19:20
Jag tackar för alla svar, det var verkligen den bästa responsen jag fått på ett inlägg i detta forum , Tack! .

Jag skall så fort jag fått pengar (den 28 eller ngt) beställa en sådan kopplingssats till mitt 250 liters hörn-akvarium som jag hade tänkt bygga en heltäckande "ramp" till.

Vad vill ni ge mig för råd angående lysrören?
akvariet kommer att innehålla 6st Golden , 8st Aulonocara röd rubin (där funkar grolux skitbra för att få fram det röda) och två stycken Protomelas sp. taiwan red.

Jag gillar lyset från groluxen tilll mina aulonocaror men vill ha mera blått också, typ aquastar eller liknande. Vad skulle ni sätta in för något lysrör istället för aquastaren om jag vill ha ett snyggt blått ljus som funkar bra med groluxen? Vad kan man annars byta ut gro-luxet mot för att få fram den röda färgen ännu bättre?

Jag tackar än en gång för era svar!
#14 - 17 november 2003 20:57
Hmm har samma problem då jag håller på att bygga en ny ramp till det kommande 112 liters... har fått ett par reaktorer och armaturer till T5 rör... vet ju att jag gillar Phillips Aquarelle till mitt andra bygge men har inte en susning om motsvarigheten till t5! så om nån har koll på vilket T5 rör som har ungefär samma färgtemperatur som Aquarelle röret så... problemet är ett till... reaktorerna är till 39w rör och 2 st i akvariet blir lite mycket... å andra sidan så blir ju ett lite för lite! ;) får kanske ta ett vanligt och ett T5 om nån byter mot ett sen.. aja det var en parantes!
#15 - 17 november 2003 21:49
Hej!

Lite snabbt.
Slakta och bygg inget eget om ni inte är säkra på vad ni gör. ström och vatten är livsfarligt.

Hjortgatans kopplingssatser är bra och prisvärda.

Lysrörs färgtemperatur enkelt uttrykt:
Tex 830 (vanligt kontorsrör, fullfärg)
8xx = 80 % av färgåtergivningen stämmer) 9xx rör är bättre men dyrare.

x30= ljusheten i ljuset motsvarar en järnkula upphettad till 3000 grader kelvin. Altså lagom innomhusljus.

Jag har köppt sylvania daylightstar rör till mitt akvarium på 5000k. Dessa borde motsvara rör ifrån en elbutik som heter 960(950 finns inte).
Saltvatten är uppe på 10 000 k.

Urban
#16 - 17 november 2003 22:24
Urban har givetvis rätt! Ström och vatten är farligt som bara den! så för att påminna om en annan tråd.. använd alltid jordfelsbrytare! en förhållandevis billig sak som kan rädda livet på en! speciellt om man ger sig in på saker som man egentligen inte ska hålla på med ;)
Men hjortgatans är bra prylar.. fuktsäkrade på ett sätt som inte vanliga hållare är..

Annons