Någon sjukdom i akvariet? HJÄLP!

#1 - 9 september 2007 14:20
För en vecka sedan sådär dog en guppy i mitt akvarium, hon blev mindre och till slut bara dog hon. Och igår märkte jag att min ballongmolly hade krympt och flyttade över henne i en skål med vatten från akvariumet och sand och nån växt för å se om hon tillfrisknade. Så idag tills nu så simmade den lungt, fast den var mycket vid vattenytan och det såg ut som den kippade efter luft, och nu bara en halvtimme senare låg hon död på botten.
Jag har kollat på internet på olika sjukdomar men ingen stämmer med symptomen. Någon som vet om det kan vara något som sprider sig i akvariet och vad det kan vara för något?
Jag har en hel del fiskar och skulle gråta ihjäl mig om alla dog. Hjälp mig!
#2 - 9 september 2007 14:34
Hej..

Du måste skriva mera... Hur stort kar.. hur länge har det varit igång... vilka vattenvärden... vilken mat... hur mycket mat... hur mycket fisk... temp.. osv

Men om de kippar uppe vid ytan så låter det som syrebrist, har du ordentliga vågrörelser på ytan???? Mycket välväxande växter??? ;)
#3 - 9 september 2007 14:51
är akvariet nystartat? det kan ju i så fall ha bildats höga halter av ämnet nitrit, som kan få fiskarna att dö (sök på nitrit i forumet). allvarliga sjukdomar är inte så vanliga som man kan tro. den vanligaste är kanske vita-prick-sjukan, men då får fiskarna vita prickar på sig och denna sjukdom går också att behandla med medicin.

byt 20-30% av vattnet varje dag i några dagar, gå sen över till att byta 30% i veckan. mata inte så mycket (dvs, påfresta inte vattenvärdena med ruttnande mat), och avvakta och se om någon annan fisk mår dåligt.
#4 - 9 september 2007 15:21
Akvariet har varit igång i ca 5 månader, så relativt nystartat är det ju.
Det är ett 85 liters akvarium, med en pump som blåser upp mot ytan + en syresten, flytväxter och vanliga växter, har ingen aning vad de heter. Och blästersand. Fiskarna jag har är guppy, platy, och molly + en städfisk. 25c i vattnet. Har ingen aning om några värden eller så. Matar 1 gång om dagen med TetraMin och har köpt en ny för den TetraMin är snart slut och den heter Premium VITA från Vitakraft.
Sen var det ballongmolly som jag lade i en skål med mestadels vatten från akvariet + nytt vatten som kippade på ytan. Ingen av de andra fiskarna i akvariumet ser ut att vara dålig på nåt sätt.
#5 - 9 september 2007 15:38
Ta med lite akvarievatten till en Zooaffär så kollar de dina vattenvärden och kan tala om ifall det är något du behöver göra... Fiskar kan ju bli dåliga även om det inte är någon sjukdom...

Jag skulle köpa lite fryst levande foder om jag var du... svarta mygglarver t ex och Black Molly vill gärna ha lite grönt, här på Zoopet har jag läst att de ska vara tokiga i förvälld broccoli... Alltså man tar fryst broccoli och kokar lätt utan salt, hon som berättade det förvällde i micron men jag vet inte hur länge.. Den ska alltså bli lite mjuk.. Det tar några gånger innan de riktigt fattar att det är mat men sen ska de vara tokiga i det..
Se till att ta upp matresterna...

Be affären kolla nitrat också, om karet har varit igång i 5 mån är det större risk för nitrat än nitrit... Men de kollar nog allt om du ber... Jag brukar dammsuga sanden med en hävert, som jag trycker ner i sanden, när jag byter vatten, ca 1/4 av botten varje vecka eller så... Då får man bort mycket smuts och skit som bildar nitrat... ;) Lycka till...
#6 - 9 september 2007 15:50
Använder du någon bakterikultur som påskyndar bildandet av nya bakterier (som i sin tur bryter ned de farliga ämnena) ?
#7 - 9 september 2007 16:16
Katharina skrev:
Ta med lite akvarievatten till en Zooaffär så kollar de dina vattenvärden och kan tala om ifall det är något du behöver göra... Fiskar kan ju bli dåliga även om det inte är någon sjukdom...

Jag skulle köpa lite fryst levande foder om jag var du... svarta mygglarver t ex och Black Molly vill gärna ha lite grönt, här på Zoopet har jag läst att de ska vara tokiga i förvälld broccoli... Alltså man tar fryst broccoli och kokar lätt utan salt, hon som berättade det förvällde i micron men jag vet inte hur länge.. Den ska alltså bli lite mjuk.. Det tar några gånger innan de riktigt fattar att det är mat men sen ska de vara tokiga i det..

Se till att ta upp matresterna...

Be affären kolla nitrat också, om karet har varit igång i 5 mån är det större risk för nitrat än nitrit... Men de kollar nog allt om du ber... Jag brukar dammsuga sanden med en hävert, som jag trycker ner i sanden, när jag byter vatten, ca 1/4 av botten varje vecka eller så... Då får man bort mycket smuts och skit som bildar nitrat... ;) Lycka till...

Okey tack det ska jag göra!
#8 - 9 september 2007 16:17
iRiC skrev:
Använder du någon bakterikultur som påskyndar bildandet av nya bakterier (som i sin tur bryter ned de farliga ämnena) ?

Jag har ingen aning, antar inte det men jag vet inte riktigt vad du menar?
Jag är nybörjare i akvarievärlden.
#9 - 9 september 2007 16:25
Du ska ta provet i en ren torr flaska.
Många butiker testar med sticka.
Bättre att köpa egna dropptester.
#10 - 9 september 2007 16:32
Lottie350 skrev:
För en vecka sedan sådär dog en guppy i mitt akvarium, hon blev mindre och till slut bara dog hon. Och igår märkte jag att min ballongmolly hade krympt och flyttade över henne i en skål med vatten från akvariumet och sand och nån växt för å se om hon tillfrisknade. Så idag tills nu så simmade den lungt, fast den var mycket vid vattenytan och det såg ut som den kippade efter luft, och nu bara en halvtimme senare låg hon död på botten.

Jag har kollat på internet på olika sjukdomar men ingen stämmer med symptomen. Någon som vet om det kan vara något som sprider sig i akvariet och vad det kan vara för något?

Jag har en hel del fiskar och skulle gråta ihjäl mig om alla dog. Hjälp mig!
Det är möjligt att de drabbats av tarmflagellater som av namnet sitter i tarmen och stjäl näring från fisken som då blir undernärd och försvagad och blir då mottaglig för allt möjligt och kan leda till att den dör! för att unvika flagellatangrepp ska man utfodra varierat och näringsrikt!
#11 - 9 september 2007 16:48
Kramfors skrev:
Du ska ta provet i en ren torr flaska.

Många butiker testar med sticka.

Bättre att köpa egna dropptester.

Det beror ju på hur mycket pengar man har också... Själv har jag köpt testerna lite pö om pö.. Nitrit först, sen ph, sen nitrat, sen kh och nästa blir gh... ;) En bra början är ju att be affären testa allt och så passa på och fråga om vilket lokalt vatten man har... De vet ju vad som oftast kan vara mindre bra i kranvattnet på orten... ;) Satsa pengarna på eventuell medicin och mera kostvariation, tycker jag om du inte har råd med allt så klart... ;)
#12 - 9 september 2007 19:39
Medicin ska man aldrig behöva köpa.
#13 - 9 september 2007 22:47
Kramfors skrev:
Medicin ska man aldrig behöva köpa.

Om allt går som man vill och fiskarna mår bra så behöver man såklart inte det. Men det händer ju att när man sätter ihop nya fiskar med dom hemma så bryter någon sjukdom ut som dom hemma bär på eller tvärtom pga stressen tex. Har man ett akvarium bredvid för nya fiskar med en av hemmafiskarna så minskas risken men ibland har man ju helt enkelt otur.

Annons