Någon sjukdom? :(

#1 - 25 september 2008 18:37
[SIZE=2]Hej!

Behöver lite hjälp med mitt akvarium. Senaste veckan har 3 fiskar dött. 2 platys, 1 guppy. De arter jag har är guppys, platys, neontetror, slöjstjärtar, och en skalare.

Kan det vara så att skalaren bitit dom och de avlidit av skadorna? Har inte sett den attackera någon fisk. Måste påpeka att jag är nybörjare på akvarium.

Sen har jag keramik-dekorationer i akvariet, en liten kruka och ett litet slott, de har båda fått mörkare beläggningar.
Kan det vara någon sjukdom i karet?

Sen tänkte jag passa på att höra om nån har en åsikt om min pump, den verkar vara lite jobbig för guppysarna. Se länken: http://www.akvarieshopen.com/fluval-plus-1000-lt-p-872.html?osCsid=bdaf889a0731b5355ee43b06662ffbd8

Volymen på karet är ca 230 liter.
Tacksam för svar!

Natalia
[/SIZE]
#2 - 25 september 2008 19:09
Hur länge har karet varit igång?
Har du kollat vattenvärdena mot nitrit?
Hur ser fiskarna ut när de sjuknar in eller bara dör de?

Pumpen behöver du inte oroa dig att den är för kraftig, det är bara framför utblåset som fiskar kan ha problem att simma. Kommer de bara en liten bit därifrån så blir det genast lugnare, och tycker de att det är för strömt finns det flera ställen i karet som är lugnare.
#3 - 25 september 2008 19:25
ansjo skrev:
Hur länge har karet varit igång?

Har du kollat vattenvärdena mot nitrit?

Hur ser fiskarna ut när de sjuknar in eller bara dör de?

Pumpen behöver du inte oroa dig att den är för kraftig, det är bara framför utblåset som fiskar kan ha problem att simma. Kommer de bara en liten bit därifrån så blir det genast lugnare, och tycker de att det är för strömt finns det flera ställen i karet som är lugnare.

Karet har varit igång i 5 månader ungefär. Hmm har inte kört något vattentest ännu.
Har hittat dom döda, utan att se några tecken innan.

Vad bra, då behöver jag inte oroa mig för pumpen :)

Natalia
#4 - 25 september 2008 20:41