Någon salamanderkunnig?

#1 - 29 maj 2013 12:10
Jag har 2 eldbukssalamandrar som jag köpte för 1 år sedan utav en tjej. Salamandarna har blivit ett par och lägger ägg som sedan har blivit små ungar som far omkring i terrariet, men de blir aldrig större än att de har fyra ben och endast gälar så de kan bara vara i vattnet. Mina 2 vuxna salamandrar låter dom vara, har aldrig ätit ungarna men så har jag några frågor.

Mina stora eldbukssalamandrar är av färgen gul/orange på magen men jag har alltid velat ha 3 stycken, en som är röd på magen. Det stora problemet är,vågar jag släppa i en ny salamander med dessa eller kommer de döda den? Kan det gå om jag köper den nya salamandern som unge?

Hur gör man isåfall när man ska vänja in de nya och den gamla med varandra?

Vad krävs för att ungarna ska kunna växa eftersom de tycks ha fastnat i samma stadium i 9 månader?

Tacksam för svar!
#2 - 29 maj 2013 15:53
Ungarna måste ha mat. Så länge de lever i vattnet är de inte särskilt kräsna, men så fort de har metamorforserat till landdjur går de inte tillbaks till vattnet utan måste ha levande animalisk föda på land. Jag tror att icke flygande bananflugor är tillräckligt små, men det vet jag inte. De tar inte mat som inte rör på sig. Det är ju enklast att ha ungarna i ett eget ganska litet terrarium så att de hittar maten och så att inte de vuxna äter upp alltihop.
#3 - 30 maj 2013 08:22
som jag fattade det ska man ge ex. levande föda i form av små bananflugor, intressant! Vad ska man ex.ge dem för sorts mat när de endast är i vattnet isåfall? Jag testade att ge dem levande mygglarver men det känns som att de var väldigt för stor för vissa av dem.

Annons