Någon nackdel med att slamsuga ofta?

#1 - 18 april 2008 21:47
Läste nånstans att bakterierna finns i sanden och i filtret och inte i vattnet, jag slamsugar alltid(varannan dag) när jag byter vatten... Kan det vara farligt?
#2 - 18 april 2008 21:53
För mig låter det lite väl ofta. Varför gör du det så ofta? Blir bottnen fort smutsig? Matar du för mycket?

Själv slammsuger jag väldigt sällan, bara ibland.
#3 - 18 april 2008 21:55
Om jag inte har fel är det diskus du har?
Det finns endast en liten del av de goda bakterierna i vatttnet om man jämför med filtret och sanden, så att byta vatten gör inte så jättestor inverkan på den biologiska balansen i karet.
Men slamsuger du sanden vid varje vattenbyte finns det risk att du inte får någon större hjälp av bakterierna i sanden, och då är det viktigare att pumpen funkar på ett tillfredsställande sätt.
Men om du menar slamsuger sanden är det samma som suga på ytan av sanden är det lugnt, vad jag menar med slamsuga sanden är när du går ner i sanden med handen och rufsar runt, eller med en hävert och suger upp det som kommer.
#4 - 18 april 2008 22:23
Annaica skrev:
För mig låter det lite väl ofta. Varför gör du det så ofta? Blir bottnen fort smutsig? Matar du för mycket?

Själv slammsuger jag väldigt sällan, bara ibland.

Nja, matar 2-3 gånger om dagen, byter vatten varannan dag ca 50%... Jag tänkte att istället för att byta vatten på vanligt vis så kan jag slamsuga vatten och byta vatten samtidigt.. därför blev det slamsugning varannan dag... Mer effektivt ^^ Matar också så "mycket" för att jag har diskusar och vill dom ska bli stora =)

ansjo skrev:
Om jag inte har fel är det diskus du har?

Det finns endast en liten del av de goda bakterierna i vatttnet om man jämför med filtret och sanden, så att byta vatten gör inte så jättestor inverkan på den biologiska balansen i karet.

Men slamsuger du sanden vid varje vattenbyte finns det risk att du inte får någon större hjälp av bakterierna i sanden, och då är det viktigare att pumpen funkar på ett tillfredsställande sätt.

Men om du menar slamsuger sanden är det samma som suga på ytan av sanden är det lugnt, vad jag menar med slamsuga sanden är när du går ner i sanden med handen och rufsar runt, eller med en hävert och suger upp det som kommer.

Ah, har diskusar och tyvärr så slamsuger jag mycket flitigt ända ner... Får nog dra ner på det isåfall, finns ingen anledning att slamsuga så ofta ändå för det brukar inte bli så mycket ändå, är hellre på den säkra sidan ^^..

Ansjo rockar zoopet!!! ANSJO FOR GOVERNOR!
#5 - 18 april 2008 22:30
:pTack för den! Ska du låna pengar eller;)?
Det är ingen större fara att göra som du gör när du byter vatten så ofta och så mycket. Men frågan är egentligen varför du har sand i karet? Jag drar upp ett gäng nu men de går i ett helt naket kar förutom ett par rötter och en kruka med svärdsplanta.
Om du matar med oxhjärta är det ett större problem om det skulle ligga och gosa till sig i sanden än om du slamsuger var dag.
#6 - 18 april 2008 22:58
ansjo skrev:
:pTack för den! Ska du låna pengar eller;)?

Det är ingen större fara att göra som du gör när du byter vatten så ofta och så mycket. Men frågan är egentligen varför du har sand i karet? Jag drar upp ett gäng nu men de går i ett helt naket kar förutom ett par rötter och en kruka med svärdsplanta.

Om du matar med oxhjärta är det ett större problem om det skulle ligga och gosa till sig i sanden än om du slamsuger var dag.

ahahah ne men du har hjälp mig mycke utan att veta om de så man tackar ödmjukt :D
Ahh sanden... Har haft problem med inredning så länge, bytt så mycket så det inte är sant... Så nu senast köpte jag massa sand och det har blivit helt ok.. Ifall jag hade kört tomt kar så skulle det aldrig bli fint tror jag ^^ Är mycket lättare men det blev som det blev.. Ska sätta in slimline och kommer då tömma karet, kanske blir utan sand efteråt faktist...
Jag matar med oxhjärta men har en hel del fisk, blir aldrig något kvar :) Annars har jag pictus-malen:D:D:D
#7 - 18 april 2008 23:01
Det var kul att höra, alltid roligt om man kan glädja någon;)!
#8 - 18 april 2008 23:20
;) ansjo vart köper du dina diskusar förresten? i göteborg eller?
#9 - 19 april 2008 07:54
Nope, jag köper dem hos Diskus-Varberg (Kaj.P):).
#10 - 19 april 2008 10:18
Det ska jag kolla in nån dag, tackar!
#11 - 20 april 2008 07:59
oj byta vatten varannan dag. vilket jobb! :) Om du tycker det är roligt o fiskarna inte blir stressade av det så är väl det ok. men räcker ju med en gång i veckan. Du får ju inte "ta ut dig" så du tröttnar på din hobby! ;)
själv byter jag väl vatten var 3e månad ungefär, men jag har ju inte lika känsliga firrar som du riktigt...

Annons