Mina lecablock är ca. 20 cm i fyrkant och 60 långa. Dessa kapade jag till 40cm. längd och lade dem 3 st. i höjd med kortsidan framåt och en hyllskiva i massivträ på dessa och en frigolitskiva (10mm) på toppen. Ja, det förstås, akvariet var väl egentligen på toppen :)
Stenarna står så skivan har ett överhäng på några centimeter (tyckte det såg snyggt ut, och så får ytterfiltret plats mellan den ena traven och väggen), och det är stabilt så det räcker och blir över. Skall det välta det får man använda stor kraft, och då hjälper inga konstruktioner i världen.
Stenarna hade vågformad kant på ena sidan, dessa vände jag in mot mitten och skall göra en lös skiva eller två att stoppa in att ha som hyllskivor att ställa foder och annat löst kraffs på.
Man skall inte göra det märkvärdigare än nödvändigt, ställ dem på det sätt du tycker är snyggt, kolla att det är rakt i tre riktningar (framåt, i sidled och diagonalt), sedan är det bara att tuta och köra:)
Laesk, varför skall man lägga frigoliten mellan stenarna och skivan?
Masonit kan man kanske lägga mellan stenar och golvet för att skona det sistnämda, under ett akvarium fyller det väl knappast någon funktion, och spånskivor är det väl inte mycket till stöd de heller. I vilket fall som helst måste alla typer av skivor fuktspärras. Både plywood och spånskivor reser sig ordentligt om de blir fuktiga.