Någon med fjärilsciklid?

#1 - 28 september 2006 20:13
Hej!

Jag är så nyfiken på fjärilsciklider. Jag har läst artbeskrivningen och tycker att den verkar väldigt fin och passar mina förhållanden i akvariet. Tycker den gula varianten är kanon! :)

Någon som har fjärilsciklid tillsammans med dvärggurami/ grönling och vet om det fungerar? Eller kan berätta något kul om arten? :p
#2 - 28 september 2006 21:07
Jag har haft Fjärilsciklid många omgångar och det är en mycket vacker ciklid. Men jag har aldrig haft mina tillsammans med de fiskar du nämner. Oftast har jag haft dem med Corydoras, olika tetror och liknande. Ett akvarium med Fjärlisciklider och Kardinaltetor är som en tavla... Jag har haft både den vanliga varianten och den gula, men jag tycker nog den vanliga är vackrare, men det handlar ju om tycke o smak. Men de är mkt modigare och mer framme om du har dem tillsammans med ngn tetra som går högt eller mellanhögt i akvariet, men de mår ju bäst leker lättare om de får gå i ett akvarium med lite mjukt vatten så helst ska man ju hitta andra fiskar som också vill ha det på det viset och då är det mer åt SydAmerika du ska styra blicken.
Då vi ändå pratar om Fjärilsciklider så kan jag berätta att jag för kanske 20 år sedan hade elfenbensfärgade.. de var nästan vita med lysande blå prickar. Denna färgvariant har jag inte sett sedan dess, men oj så vackra de var.
Hälsn Robban
Bilagor:
#3 - 28 september 2006 21:20
Jag tänkte att man kanske kunde blanda det bästa från två världar.:p

Nu har jag sand, rötter, grottor, växter och ca 27 grader. Så jag tänkte att det borde trivas. Om de är så rädda så de trivs med tetror borde de gå ihop med mina fiskar. Jag var rädd att de skulle gå hårt åt dem men det borde ju inte vara någon fara då?

:D Tack för svar
Malin
#4 - 28 september 2006 21:37
De tycker om tättplanterade akvarium, rötter, stenar o liknande.. men den leker öppet så den bryr sig inte om ifall du har en grotta. Oftast lägger den ägg på en slät sten, på en rot eller gör en liten grop... väljer den grottan så blir det ovanför på ev tak. Lekdräkten blir ändå vackrare, men tyärr är de inte de bästa yngelvårdare som finns, men har man tur så får man par som tar bra hand om ägg o yngel. Mina har alltid lekt lätt, vaktat ägen intensivt ett dygn och sedan brukar de glömma bort äggen eller äta upp dem. Men vet andra som har haft bättre tur att hitta yngelvårdande par. Men är lite samma fenomen med Fjärilscikliden som med Scalaren, de har fötts upp konstgjort så instinkten att vakta ägg o ungar är inte som den var förr.

Visst kan man blanda olika kulturer i akvariet ibland, allt behöver inte vara biotop akvarium, men gärna ska vattnet vara lite mjukt o de vill ha ganska varmt. Men min erfarenheter av olika sydamerikanska dvärgciklider är att det funkar bäst med annat sällskap i akvariet. Fiskarna blir tryggare då. Nu är inte Fjärliscikliden speciellt tillbaka dragen annars heller om det inte finns fiskar i akvariet som de uppfattar som " farliga ". Tetror går de aldrig på iallafall, hur de gör med gurami har jag ingen om, men vanligen är detta snälla fiskar.
#5 - 29 september 2006 05:13
Låter som en intressand fisk iallafall så jag är väldigt sugen på att ge den en chans. Får åka runt och titta på den i butiker och se vad de i affären säger (har dock förstått att de inte alltid är experter). Vill såklart försöka hitta ett par från början så det inte bli krig... =)

Någon som har något att tillägga om Fjärilscikliden?
#6 - 29 september 2006 06:27
Jag vill också ha gul fjärilsciklid!

Jag är också nyfiken på just den gula fjärilscikliden! Tycker att det är hur vacker som helst på bilden i artbeskrivningen här på zoopet..

Men jag har faktiskt aldrig sett den i butik, vet nån var någonstans man skulle kunna få tag på den? Helst antingen på Västkusten/Skåne alternativt i Stockholm?

Skulle bli jätteglad om nån kunde tipsa mig!

/Cinapuff
#7 - 29 september 2006 06:45
Jag har 2 par Gula fjärilsciklider i mitt akvarium, tillsammans med 1 par palett ciklider, 1 par vanliga fjärilsciklider samt lite kardinal tetra. Upplever fjärilscikliderna som väldigt snälla fiskar. Inte bråkiga alls och under perioder som det inte är lek på gång så stimmar de och simmar tillsammans (de gula då, det "vanliga" paret får inte vara med :)

När det är lek så blir de lite revirhävdande, stångar de andra som kommer för närma "deras" sten men har man bara inrett akvariet på ett bra sätt med många naturliga revir som kanske inte har så bra sikt in över de andra reviren så är det inga problem. Hade lek med både gulafjärilsciklider och palettciklider samtidigt i akvariumet och hade jag inte sett romen på stenen från fjärilscikliderna och att palett honan stod och fläktade i sin kruka så hade det inte märkts av precis.

Har svårt att tänka mig att de inte skulle gå ihopa med dvärggurami.
#8 - 29 september 2006 19:56
Oihii det låter ju bra! :D

Så vad tar du för dina gula fjärilar, hehe! :p
#9 - 29 september 2006 20:17
MaxRobban skrev:
Men är lite samma fenomen med Fjärilscikliden som med Scalaren, de har fötts upp konstgjort så instinkten att vakta ägg o ungar är inte som den var förr.

De sålde faktiskt vild fångade fjärilar på Akvarietjänst i Malmö för någon månad sedan eller så. Jag tänkte så till, men lät bli då mitt akvarie redan är rätt trångt. Dessa vilda fjärilar hade inte mycket till färg alls, men de var ganska små, så de hade kanske inte färgat ut än. De borde ju iallafall vara bra yngelvårdare...
#10 - 29 september 2006 20:30
Låter guld, fast det är lite långt till Malmö från Stockholm... =)

Annons