Någon "lustigkurre" har varit framme i GBG

#2 - 8 oktober 2011 04:33
Trist...
#3 - 8 oktober 2011 07:13
Såg den i GP i morse. Otroligt trist.
#4 - 8 oktober 2011 07:50
Shit, lite trist :(.
#5 - 8 oktober 2011 08:14
Varför liksom? Det är ju bara så onödigt -.-
#6 - 8 oktober 2011 08:48
Ja, väldigt onödigt misstolka inte det här nu men jag tkr att det är lite intressant att ingen sett när de las i där och att de klart sig så länge ;)
#7 - 8 oktober 2011 08:51
så fantastiskt korkat!

undrar hur en sådan människa fungerar i huvet? skulle va intressant å bara höra vad den tänkte...
#8 - 8 oktober 2011 08:53
Eller hur!
#9 - 8 oktober 2011 09:04
100 spänn på att det är egna personalen.
#10 - 8 oktober 2011 10:06
De hittade färgglada fiskar som de tänkte - åfan, de här vore fina på jobbet, de tar vi med och ploppar i så ser vi vad som händer.

Kan inte se att någon kommer in med massa plastpåsar och häller över fisken som vanlig besökare, det verkar konstigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 oktober 2011 10:27
Läste själv artikeln imorse.
Håller helt men om att det är idiotiskt att släppa ut sina fiskar någonstans när man har tröttnat på dom.

Dock så är artikelns slutsats i grunden fel. Visserligen är många malawi herbivora - dock så äter ytterst få av dom växter. Vad de äter är alger och några få av dom kan visserligen ta alger som växer på växter men de skadar då knappast växterna. Att många ändå säger att malawi och växter inte hör ihop beror mer på att malawina ofta gräver en del och då flyter växterna upp.

Visst det har hänt någon gång att malawi har gett sig på växter men då enbart i samband med att det inte fått i sig tillräckligt med grönt och grönsfoder är ju vad de borde mata med om de har den sammansättningen i dammen. Och då vid grönfoderbrist är det för övrigt större risk att det är malarna i dammen som ger sig på växterna än att malarna gör det.

Så kontentan är
1/ Det är ett idiotiskt tilltag att släppa ut sina fiskar där de inte hör hemma
2/ Näckrosproblemet i dammen beror inte på malawina som släppts ut i den
#12 - 8 oktober 2011 10:35
håller med Kjell här, jag har växter i mitt Malawi, mest anubias men jag har även någon form av ormbunke med finare blad. De rör aldrig växterna.
#13 - 8 oktober 2011 12:05
Det visar bara hur lite en del kan och inte "orkar" tareda på om faktan de skriver stämmer. Ja jag har oxå svårt att tro att det är ngn som gör omärkt förbi med en plastpåse med malawi
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 8 oktober 2011 12:16
kryddan803 skrev:
Ja jag har oxå svårt att tro att det är ngn som gör omärkt förbi med en plastpåse med malawi

Just den delen tror jag mycket väl kan ha hänt - folk gör faktiskt så korkade saker och det är ju inte direkt en massa människor som springer runt på Botaniska samtidigt som det är tätt bevuxet där. Så om man vill vore det ingen som helst svårighet om något pucko tog med sig en axelremsväsa med 2 fiskpåsar och släppte ut i dammen.
#15 - 8 oktober 2011 12:23
Ja de e ju sant
#16 - 8 oktober 2011 12:53
Har inte läst artikeln, men var det rödzebror? Har faktiskt för mig att jag var i en butik en gång, där nå´n kund trodde att rödzebror var guldfiskar :p Så nå´n mindre kunnig i personalen på stället kan ha köpt dem, och släppt i dammen i tron att alla röda fiskar är guldfiskar...
#17 - 8 oktober 2011 13:44
hmm om det inte är malawi som är på växterna så borde väl risken finnas att dom även släppt i någon annan fisk också?
om de nu inte är dom andra fiskarna som dom själva ha satt i, men dom ska väl inte ge sig på växterna?

ska bli intressant å se om det blir någon uppföljning på detta. ni som bor söder ut kan väl hålla utkik efter artiklar om detta =)
#18 - 8 oktober 2011 15:50
Vad är det för gift som enbart tar död på afrikanska ciklider?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 8 oktober 2011 16:17
Wilhelm skrev:
Vad är det för gift som enbart tar död på afrikanska ciklider?

Det betraktar jag också som trams. Visst koppar är ju farligt för afrikanska ciklider, men det finns även en del andra arter som är känsliga för detta.
#20 - 8 oktober 2011 20:51
Kan ju mycket väl vara så att det har kommit till mer fiskar än bara malawiciklider (dom är ju kanske lättare att se än tex vissa malar). Men om dom inte har haft problemet innan så har ju malawicikliderna gjort något om det inte tillsatt någon annan fisk också. Får hoppas att GP följer upp det hela ;)
#21 - 8 oktober 2011 23:43
Vi människor gör ofta dumma saker ofta i all välmening.
Det här med ”fel fiskar” i en dam på en botanisk trädgård borde nog gå att lösa. Sedan håller jag med om att det nog inte är Malawisarna som käkar upp lotusen.

Ett betydligt större problem lever jag med. I stora delar av tropikerna planterar man ut fisk som inte hör hemma där. Gambosia och Tilapia men även vissa Karpar hör till dessa. Detta gör man ofta i all välmening för att bota malaria och förse folk med mat men oftast slutar det med både sjukdomar och svält när ekosystem blir helt förstörda.
#22 - 9 oktober 2011 01:52
Finns dom växterna i Viktoriasjön? För jag har sett dom i Amazonas (eller en liknande växt) och den hade massa taggar på undersidan så att fiskar inte ska kunna äta av dom.
Jag tror att det var från filmen "Life" om någon vill jämföra dom.
#23 - 9 oktober 2011 03:01
Viktorianäckrosen finns inte i Viktoriasjön....
#24 - 9 oktober 2011 09:39
På bilderna i tidningen såg hålen nästan ut som om det vore brist på något näringsämne men det förutsätter jag att de har koll på på en botanisk trädgård. Hela bladet hade massor med små hål, väldigt jämnt spridda över ytan.
#25 - 9 oktober 2011 09:59
I och för sig är det kul att titta i den där dammen på trädgårdsföreningen (den är alltså inte på botan) och se vad man kan hitta för fiskar där men det är ju inte så bra om folk häver i fisk där okontrollerat. Dock, nån slags Malawiciklider har jag sett där i åratal utan att näckrosorna varit skadade för den skull så jag håller med om att det nog knappast är det som är problemet.

När det gäller det där med vad folk kan och inte kan släpa med sig, Nya Wermlandstidningen har en damm med rödörade sköldpaddor i entren. Var gång de räknar så har de blivit fler, det säger väl nåt om problemet, kan man smuggla in sköldpaddor i en väl frekventerad entre lär det inte vara så svårt att pytsa i några fiskar i ett växthus med skymd sikt där man ofta är ensam.
#26 - 9 oktober 2011 10:21
Om de menar allvar är det väl bara att håva ut så mycket guppy och platys det går, och sen rotenonbehandla dammen. Betade PET-fällor och sänkhåv kunde nog reducera populationen, men knappast utrota.

Intressant det här Kjell säger om att det inte är Malawicikliderna som betar hål i bladen. Nån borde kanske berätta det för trädgården. Man kanske kan gissa att det går nån stor L-mal eller Pomacea canaliculata-äppelsnäckor i dammen, och i så fall är det betydligt lättare att utrota problemet än om det är malawicikliderna.
#27 - 9 oktober 2011 10:31
Azur skrev:
Nån borde kanske berätta det för trädgården.

Nån har gjort det.
#28 - 9 oktober 2011 15:17
När jag var där i våras fanns där rejäla malar också. Tror det var en Gibbiceps eller två. Det formatet iaf.
#29 - 3 november 2011 09:44
Här har ni resultatet för att ta bort cikliderna, som det står i texten orsakar detta.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.765245-rovfisk-ska-radda-nackrosorna

Vad tycker folket, rätt/fel?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 3 november 2011 09:47
Vanish skrev:
Här har ni resultatet för att ta bort cikliderna, som det står i texten orsakar detta.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.765245-rovfisk-ska-radda-nackrosorna

Vad tycker folket, rätt/fel?

Bara korkat - det är ju med all sannolikhet "plecona" som äter växterna och dom lär inte ormhuvudena ta.
#31 - 3 november 2011 09:54
De har ju haft "plecona" i flera år innan utan problem tydligen (enligt trädgårdsmästaren) Ur trädgårdsföreningens synpunkt borde det ju vara win win.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 3 november 2011 10:12
De har ju haft "plecona" i flera år innan utan problem tydligen (enligt trädgårdsmästaren) Ur trädgårdsföreningens synpunkt borde det ju vara win win.

Ja men malawi är inte växtätare (förutom några enstaka arter som Hemitilapia oxyrhynchus) - vad de äter är alger inte plantor. Men visst om det inte matas med grönfoder alls i bassängen så finns det en teoretisk chans att malawina kan ge sig på växterna - men chansen är ännu större att "plecona" då ger sig på växterna.

Varför rekommenderar då många att man inte skall ha växter ihop med malawi - jo malawina gräver (inte alla men många) och då flyter växterna upp - men det handlade det inte om här.

Jag har själv sett (och har även själv haft) många växtakvarier med malawi och det har funkar utan några som helst problem.

Så orsaken till problemen med växterna kan ha flera orsaker som flera redan har nämnt - näringsbrist, äppelsnäckor, L-malar etc.
#33 - 3 november 2011 10:18
Håller med till till fullo angående Malawis beteende Kjell. Problemet i trädgårdsföreningen är väl egentligen inte bara att just fisken (vilken det nu är) äter deras växter utan att de inte ger fisken mat vilket tvingar dem till att äta det organiska material som de finner.

Ett alternativ hade tex varit att mata fisken med något annat men då de på trädgårdsföreningen vill bli av med både fiskarna i dammen och personen/personerna som släpper i dem så tycker jag ändå att detta blir en bra lösning.

Kanske blir "fiskdumpare" avskräckta? ;-)
#34 - 3 november 2011 10:23

De har uppenbarligen inte ens nån aning om vilka fiskar de har. Har de ancistrus, t.ex? De är till skillnad från malawis kända för att gnaga hål i blad. Vet de ens att hålen gnags av en fisk? Har de äppelsnäckor eller posthornssnäckor i dammen? Om de lägger ned några salladsblad, vilka djur gnager på det?

Det är i bästa fall en halvmesyr, troligen ett slag i luften. De kunde väl åtminstone ha försökt få tag på en sydamerikansk rovfisk, t.ex. nån redtailmal som vuxit ur sitt akvarium.
#35 - 3 november 2011 11:55
De löser sina problem med att skapa nya problem. Undra vilken sorts ormhuvud de stoppat i? Långt ifrån alla är fiskätare, majoriteten käkar mest insekter och liknande. De kommer även att ge sig på de fiskar som de vill ha kvar.
Vill de bli av med malawicikliderna så är det ju bara att mata med röda mygg under ett par månader eller så. Levandefödare älskar skiten, men malawi blir sjuka och dör oftast. Bara att håva in de döda fiskarna eftersom.

Sen att gäddan inte skulle klara att bo där är rent skitsnack. Det finns gädda i Marocko utplanterad, den lever och frodas. Blir hysteriskt stor dessutom. Den och abborren, även den utplanterad i tropiskt/subtropiskt klimat, skulle rensa minst lika bra.
#36 - 3 november 2011 12:09
Här har du en länk till fisken de har i http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=375 var där o tittade på dem igår.

Hur tänker du med gäddan förresten? Det råder tropisk värme i växthuset vilket inte kan sägas om vattnet utomhus nu, dessutom riskerar du ju att få in en mängd sjukdomar/parasiter genom detta.
#37 - 3 november 2011 12:40
Jag sa inte att de skulle ut å hämta en gädda nu, sa bara att de klarar tropisk värme. Det är fakta.

Så de har stoppat i en micropeletes. Ja de gillar ju att äta allt som får plats i munnen. Kommer se bli fisktomt helt och hållet. Vad gör de sen då? Vart kommer de överlevande ta vägen?
#38 - 3 november 2011 12:59
Då förstår jag hur du menar men problemet fanns ju just nu och att anskaffa en gädda tar ju längre tid.

Ja det kommer att bli intressant. Det var väl någon butik som skulle ta emot dem senare enligt artikeln...
#39 - 3 november 2011 13:04
Gissar på att det blir Tommy på Tropen som tar emot dom då. Men jag tycker ändå att det är helt fel "lösning" på ett problem som inte existerar.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 3 november 2011 13:33
Jag tror uppriktigt sagt att detta bara är ett sätt från deras sida för att få gratisreklam för stället. Och reportrar som har noll koll skriver ner allt som låter säljande.

Detta är ju ett vanligt sätt att göra reklam för sin verksamhet - de bra saker som man gör intresserar inte pressen eftersom det inte är tillräckligt säljande - därför fantiserar man ihop saker. Jag minns själv från den tiden som jag var delägare i europas största akvarieaffär. Vi odlade då såväl fiskar som fåglar som var väldigt ovanliga och även utrotningshotade (även utrotade) men det fick vi aldrig tidningarna till att skriva ett ord om - däremot så hade vi också 6 meters pyton, skallerormar och kobror i affären. Inga märkvärdiga djur i sig - vare sig ovanliga eller utrotningshotade - men jäklar vad mycket gratisreklam vi fick i tidningarna för att vi hade dom.
Efter att jag hade sålt min andel i affären så var det ett inbrott i affären och någon lokaltidning ringde om det och den som jobbade där då sa på skämt till reportern att de nu skall släppa ut 6 meters pytonen i affären på natten för att hålla vakt. Jäklar vilket liv det blev och alla TV-kanaler i Sverige var där och gjorde reportage och dessa sändes i TV även utomlands och flera utländska tidningar kom dit och gjorde reportage.

Så kontentan - jag tror att detta är något de har hittat på för att få gratisreklam.
#41 - 3 november 2011 17:38
den som jobbade där då sa på skämt till reportern att de nu skall släppa ut 6 meters pytonen i affären på natten för att hålla vakt. Jäklar vilket liv det blev
Hahahaha Det där minns jag faktiskt.
Så kontentan - jag tror att detta är något de har hittat på för att få gratisreklam.

Inte omöjligt, hela historien haltar betänkligt.

Fast jag tycker ändå de borde skaffa en redtail.
#42 - 4 november 2011 21:43
Nån som vet hur stor dammen är?
Är den tillräckligt stor så är nog en rtc en bra ide då den äter upp malawin och är en väldigt social fisk så den borde ju locka lite mer besökare.
#43 - 5 november 2011 10:46
Dammen är på 25 kubik.
#44 - 5 november 2011 11:50
Då funkar det ju utmärkt med en rtc, man kan ju lika gärna slänga i 5 stycken.
#45 - 7 november 2011 09:17
Till er som frågar er hur den här personen tänker: Personen tänkte antagligen att det skulle vara roligt med lite fisk i dammen. Personen hade antagligen ingen som helst kunskap om fiskar och kunde därför inte veta att dom skulle käka näckrosbladen. Ni tror att det var ett medvetet sabotage?
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 7 november 2011 09:32
josef1 skrev:
Till er som frågar er hur den här personen tänker: Personen tänkte antagligen att det skulle vara roligt med lite fisk i dammen. Personen hade antagligen ingen som helst kunskap om fiskar och kunde därför inte veta att dom skulle käka näckrosbladen. Ni tror att det var ett medvetet sabotage?

Hur tänker du - malawina äter ju inte växter;)
Om puckot som la ner fiskarna i dammen gjorde det med tanke på att göra ett sabotage så finns det massvis av fiskarter som vore "smartare" att lägga i, eller för den bra mycket enklare och effektivare att lägga i lite kemikalier.
Nej, sabotage var det knappast - snarare nog som du skriver - tyckte det skulle vara en "kul grej".

Onödigt och korkat påfund var det i alla fall - även om det nu inte är malawina som förstör växterna

Annons