Någon har dödat min svärdbärare(?)

#1 - 16 december 2006 17:41
Nu är det så att jag har två malar, två skalare, tre glödbandstetror tror jag det är och hade två svärdbärare... Nu är det bara en kvar.

Grejen är den att någon "bråkade" med den ena svärdbäraren för han förlorade mer och mer av sin stjärtfena hela tiden. Som om en annan fisk tuggade bort den. Till slut dog fisken när den inte kunde simma men vem är boven i dramat?
#2 - 16 december 2006 17:53
jag skulle gissa på någon av dina scalare
#3 - 17 december 2006 20:09
Håller ni andra med..?
#4 - 17 december 2006 21:19
Håller helt med Glenn! Malar är väldigt skygga och skulle knappast ge sig på andra fiskar. Tetror nästan samma sak, de är i stort sett rädda för alla förutom sig själva och sina artfränder. Scalarer däremot kan vara riktiga terrorister[B)]!

Det händer ofta att fiskar blir mobbade av de andra av olika anledningar!

Sen kan det vara så att din svärdbärare varit stressad av t.ex fel vattenvärden eller liknande.

Anledningen till den saknande stjärtfenan är förmodligen att den varit mobbad men har dock även hört att den kan tappa sitt "svärd" när den inte trivs av diverse anledningar (dock bara en teori).

Hoppas det hjälper dig att komma över din förlust!
#5 - 18 december 2006 13:35

Det händer ofta att fiskar blir mobbade av de andra av olika anledningar!

Sen kan det vara så att din svärdbärare varit stressad av t.ex fel vattenvärden eller liknande.

Anledningen till den saknande stjärtfenan är förmodligen att den varit mobbad men har dock även hört att den kan tappa sitt "svärd" när den inte trivs av diverse anledningar (dock bara en teori).

Grejen är att den här svärdbäraren inte hade något svärd som min andra och har aldrig haft. Bara en stjärtfena.

Men då vet jag vem som har gjort det... Tack för svaren!
#6 - 18 december 2006 13:45
Hmmm mina skalare rör inte mina andra fiskar. Jag har både svärdbärare, tetror och malar... Såg du skalaren jaga den? Kan ju också vara dåligt vatten?
#7 - 18 december 2006 19:52
solbacka skrev:
Hmmm mina skalare rör inte mina andra fiskar. Jag har både svärdbärare, tetror och malar... Såg du skalaren jaga den? Kan ju också vara dåligt vatten?

Nej, jag har inte sett skalaren jaga den eller något annat. Därför undrade jag vilken fisk av dem jag har som det skulle kunna vara... Om någon är känd för att vara "elak" och revirhävdande.

Dåligt vatten som gör att den tappar lite av sin bakfena hela tiden..? En bit i taget...
#8 - 19 december 2006 09:03
solbacka skrev:

Jag har erfarenhet av att mina scalarer kan vara väldigt främlingsfientliga!
#9 - 19 december 2006 09:15
Mina scalarer jag hade en gång i tiden bet fenor...

Annons