[QUOTE=svea]Hej
Får jag haka på här lite om Nannacara anomala.
Skulle du vilja berätta lite om hur du ordnar med dem när de leker/lekt och de har rom?
Har nyligen fått ett par och är nyfiken hur jag bör göra. Dom har lekt en gång, honan var verkligen vacker - och intensiv mot hanen! Det blev inget första gången, men bra att veta i framtiden.
Svea[/QUOTE]
Gröna bågfensciklider (Nannacara anomala) är klart den roligaste dvärgcikliden.
Den har ett väldigt intressant beteende, vackra färger; hanen är blågrönt skimmrande med stora vackra fenor å honan väldigt vacker i lek/mamma kläder då hon blir gul å svart, för att snabbt kunna bli blek å grå då hon blir t ex rädd.
Hade även en ensam hona ett kort tag med stora ciklider då hanen dog å då tror jag t o m att hon immiterade en hane å blev väldigt mörk å t o m lite grönskimmrande på sidorna spände upp fenorna när hon kände sig hotad.
ang leken säger en del att är bottenytan för liten kan det vara nödvändigt att separera hanen ifrån honan, då hon blir mkt aggressiv när hon vårdar ynglen.
honan tar revir runt äggen/yngel och hanen skall ha det stora reviret utanför, och är inte välkommen när ynglen är små.
mvh J A D E