Någon farlig rot i naturen??

#1 - 8 februari 2009 11:04
kan man ta rötter och så från vår egna naturen eller kan det vara farligt har läst runt lite och hört lite av varje. gick förbi en bäck som vi har i skogen där jag bor och ser ut att kunna finnas en del i den så ska gå och kolla idag.
#2 - 8 februari 2009 11:09
Undvik rötter från barrträd. Om du hittar rötter i en bäck så skall det inte vara någon större fara.
#3 - 8 februari 2009 11:12
Guy Palm skrev:
Undvik rötter från barrträd. Om du hittar rötter i en bäck så skall det inte vara någon större fara.

okey inga barrträd
precis rötter i rinnande vatten måste ju va bättre.
#4 - 8 februari 2009 13:12
Inte heller rötter från trädgårdsväxter. Iallafall de ifrån Euphorbia-släktet är ofta giftiga, och det är svårt att avgöra vad för rötter det kan vara.
#5 - 8 februari 2009 14:23
okey nu har jag fixat lite rötter från diverse löv träd från bäcken.
är det något särskilt och tänka på?? koka dom och skölja väl eller??
#6 - 8 februari 2009 16:07
kolla så det inte ligger nån fet trollsländelarv och kurar bland skrovligheterna! :)

annars är det väl ganska lugnt. kanske kan koka den om den går ner i nån gryta. om det finns fisk i bäcken kanske det finns parasiter på roten...
#7 - 8 februari 2009 17:09
Okej. Jo jag ska kika en gång extra, Lite små fisk har iaf funnits, såg dem senast ca 5 år sedan.

Kanske kan man koka upp vatten och sedan hälla över roten? lite bättre än att bara skölja iaf.

Annons