Någon Ciklid fast lika revirhävdande!

#1 - 10 mars 2006 08:48
Hej

HAr för tillfället ett 250l kar med ett par av palettciklid.
Palett cikliderna har hela karet som sitt revir. DÄrför kan de inte riktigt bestämma sig för vilken grotta de ska välja. Därför skulle det vara bra med en liknande revirhävdade ciklid.

Men den får inte vara för revirhävdande för då kanske den äter upp pallett ynglena om de får några. Men den får samtidigt inte vara för snäll heller!!

GE mig ngt namn på någon fin ciklid som stämmer in på dessa beskrivningar!!:D

HA Det MVH MAzzej
#2 - 10 mars 2006 09:41
1) Se till att du har grottorna vid vardera kortsidan på akvariet, absolut inga grottor mitt i akvariet.
2) Se till att det finns "insyns-skydd", så inte det går att se hela akvariet från någon grottas närområde.
3) En ciklid som är lika revirhävdande som ett palettciklidpar är t.ex... ett annat lika stort palettciklidpar.

Men fixa punkt 1 & 2 så kommer du nog att märka att paletterna väljer en grotta och håller sig till den. Paletter vill ha liten öppning på sina grottor, förresten, öppningen skall inte vara större än att de precis kan ta sig in.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 mars 2006 10:11
Jag tycker också att du skall hålla dig till västafrikanska ciklider och inte blanda med amerikanska ciklider som du uppenbarligen vill ha eftersom du lagt in frågan i denna kategori.

Annons